פרויקט: מדריך שדרוג ידית מגבים והוספת תזמון ניגוב ב יונדאי גטס Hyundai Getz – מודל 2002 – 2011

אחד הדברים שבלטו בהעדרם של רוב מכוניות ה hyundai Getz אשר הציפו את מדינת ישראל מחברות הליסינג השונות , הינו האבזור המינימלי והטכנולוגי, בניהם – ידית הפעלת הניגוב של מגבי החלון הקדמי אשר גם שם “נעדרה” אפשרות ההשהייה בין ניגוב לניגוב. לאחר התכתבות והתייעצות באחד מפורומי הרכבים בישראל, נבחן הדבר ונמצא שכמו כל דבר בקוריאניות – גם פה תוספת קטנה של הרכיב מאפשרת החזרת האופציה הנעלמת. במדריך הבא – הסבר כיצד לבצע את השדרוג בשיטת “עשה זאת בעצמך”.

ידית הניגוב לאחר השדרוג

ידית הניגוב לאחר השדרוג

מדריכים ברמה זו, מיועדים למתחילים בעל ידע בסיסי ובעלי חוש טכני ולשם ביצוע המדריכים נדרשים כלים ייעודים לביצוע הפעולה. 

קצת רקע

מדינת ישראל די הוצפה במכוניות hyundai השונות מאז שנת 2001 ועד לשנים האחרונות, זאת בזכות חברות הליסינג וההשכרה אשר זיהו את הפוטנציאל של היצרנים הקוריאנים לרכבים אשר מזוהים עם אמינות , חלקי חילוף זולים ותחזוקה מועטה – דבר אשר האדם הממוצע בישראל אוהב, לנהוג הרבה ולשלם פחות. משום כך, נרכשו עשרות אלפי רכבים קוריאנים אשר שימשו את חברות הליסינג וההשכרה ולאחר מכן , כמו רוב הרכבים, אלו נמכרו לשוק הפרטי ובכך הפכו ל”רכב העם”. ביחס למכוניות ה hyundai getz עלו על הכביש מעל 50000 יחידות בכל שנות הדגם (הראשון והשני) בין 2003 ל-2011, אשר אחוז קטן מאוד מהם הגיעו כיד ראשונה פרטית ובעלות אבזור סביר או מלא , לעומת כל השאר שהוכנסו לארץ כרכבי ליסינג עם אבזור מינימלי ומערכות שהוסרו מהן לשם הוזלת העלויות. 

אחד האלמנטים שהוסרו בנסיון הוזלת העלויות הינו גם ידית המגבים בעלת אפשרות ההשהייה, ההבדל בניהם הינו מעגל אלקטרוני פשוט הנמצא בבסיסו ומאפשר אופציה עיקרית נוספת של השהייה בין ניגוב לניגוב. דבר שהתגלה כמעיק במכוניות הליסינג אשר היתה אפשרות של מהירות נמוכה ומהירות גבוהה בלבד. 

על מקט”ים ומספרים

בישראל קיימות שתי גרסאות עיקריות של hyundai getz (למעשה שלוש , אך על “הנסיונית” נספר בהזדמנות אחרת) ולכל אחת מהגרסאות העיקריות , יש הבדל קטן בין הידיות. עיקר ההבדל הינו בקונקטור המתחבר לבסיס הידית מצמת החוטים תחת ההגה ועוד הבדל זעיר בצורת הידית וההדפסים עליה. הפעולות אשר קיימות בידית המשודרגת זהות לשתי הגרסאות. 

אז מבחינת מק”ט:

  • יונדאי גטס מדור ראשון (2003-2006) מק”ט: 93420-1C030
  • יונדאי גטס מדור שני (לאחר מתיחת פנים (2006-2011) מק”ט 93420-1C130

ההבדל כפי שצוין בבסיס הידית , ידית של דור ראשון לא תתאים לדור שני וכמובן שגם לא ההפך. 

מתחילים

את הפירוק נתחיל בחובק ההגה, חובק ההגה נמצא בחלקו האחורי של ההגה לבין לוח השעונים והדשבורד. החובק מחובר לרכב באמצעות 3 ברגים , כאשר אחד מהם נמצא בחלקו התחתון (יש להשחיל מברג צלב ארוך מלמטה) ובאמצעות שני ברגים הנמצאים בין גב ההגה לחובק עצמו. אליהם נגיע באמצעות סיבוב ההגה ימינה , נשחרר את הבורג הימני ולאחר מכן נסובב את ההגה שמאלה לחשיפת הבורג השמאלי ושחרורו מהמקום. 

נסובב את ההגה ימינה לשם חשיפת הבורג הימני

נסובב את ההגה ימינה לשם חשיפת הבורג הימני

לאחר שפירקנו את שלושת הברגים, נפרק בתחילה את חלקו העליון של חובק ההגה, כלפי מעלה ולאחר כן את חלקו התחתון במשיכה כלפי מטה, שימו לב כי ישנה טבעת סביב מפתח התנעה ויש לשלוף אותה בזהירות וכאשר המחשב לא נמצא בסוויצ. 

לאחר ששלפנו את הכיסויים, ייחשף מולנו מצד ימין ומצד שמאל החיבור של ידית המגבים בימין וידית האיתות והתאורה משמאל. דבר ראשון שנעשה, נשחרר את חיבור החשמל לידית המגבים מחלקה התחתון. שימו לב כאשר הינכם שולפים אותו , תוך לחיצה על הקליפס המחבר אותו לידית. 

ננתק את צמת החוטים המתחברת לתחתית הידית

ננתק את צמת החוטים המתחברת לתחתית הידית

לאחר ששלפנו את הקונקטור , יש לשלוף את הידית מהמסילה עליה יושבת , את השליפה נעשה באמצעות לחיצה על הקליפס התופס אותה למסגרת באמצעות מברג ונמשוך אותה ימינה. 

כאשר הידית בחוץ , תוכלו לראות את ההבדלים בין הידית “הפשוטה” לזאת “המשוכללת”, כאשר הפשוטה רזה יותר בבסיסה ואילו המשוכללת יותר מכילה מעגל אלקטרוני בבסיס ומכוסה בכיסוי פלסטיק להגנה. מומלץ שלא להוריד את הכיסוי המדובר. 

באמצעות מברג נלחץ על הקונקטור ונשלוף את הידית מהמסילה לצד ימין

באמצעות מברג נלחץ על הקונקטור ונשלוף את הידית מהמסילה לצד ימין

ההבדלים בין ידית פשוטה לידית משוכללת

ההבדלים בין ידית פשוטה לידית משוכללת

ההבדלים בין הידית המשוכללת לפשוטה

ההבדלים בין הידית המשוכללת לפשוטה

מרכיבים!

את הפעולה של ההרכבה עושים באותה צורה שפירקנו – אך לאחור (:  נכניס את הידית החדשה למסגרת המתכת הקבועה במתקן ההגה, לאחר שנשמע את “קליק” של הקליפס הננעץ במקומו,  נחבר את הקונקטור של צמת החשמל בחזרה ונחזיר את חובק ההגה לפי הסדר, יש לשים לב שהטבעת סביב הסוויצ’ שתיכנס למקומה כנדרש ולאחר מכן לסגור את הברגים חזרה. 

ידית הניגוב לאחר השדרוג

ידית הניגוב לאחר השדרוג

אז מה נתן לנו השדרוג של ידית הניגוב?

עד השדרוג, היו לנו האופציות הבאות: 

  1. הורדה שלב אחד מטה , מנגב במהירות בינונית וקצב קבוע.
  2. הורדה שלב שני מטה , מנגב במהירות גבוהה וקצב קבוע.
  3. העלאת הידית שלב מעלה , מנגב באופן חד פעמי את השמשה
  4. משיכת הידית לכיוון ההגה , מבצעת הפעלת מתזים לשטיפת השמשה הקדמית.
  5. סיבוב קצה הידית קליק אחד , מפעיל מגב אחורי
  6. סיבוב קצה ידית עד הסוף , מבצע הפעלת מתז לשטיפת השמשה האחורית

 

לאחר השדרוג קיימות לנו האופציות הבאות:

  1. הורדה שלב אחת מטה , מנגב במהירות רגילה עם השהייה, את ההשהייה בין ניגוב לניגוב נוכל לברר באמצעות חוגה שעל גבי קצה הידית, התזמון נע בין ניגוב כל 5 שניות ועד 18 שניות בין ניגוב לניגוב.
  2. הורדת שלב שני מטה , מנגב במהירות בינונית וקצב קבוע.
  3. הורדת שלב שלישי מטה, מנגב במהירות גבוהה ובקצב קבוע. 
  4. העלאת הידית שלב מעלה, מנגב באופן חג פעמי את השמשה.
  5. משיכת הידית לכיוון ההגה, מבצעת הפעלת מתזים לשטיפת השמשה הקדמית ובנוסף מבצעת ניגוב בהתאם לזמן בו משכנו את הידית. משמעו , משיכה לשניה אחת, ניגוב אחד, משיכה לשתי שניות – שני ניגובים וכן הלאה. 

 

בהצלחה

 

 

 

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.