מדריך להחלפת נוזל מצמד (קלאצ') בקיה מג'נטיס תיבת הילוכים ידנית בעלת מנוע דיזל 2010 (מתאים גם ליונדאי)

במכוניות בעלות תיבת הילוכים ידנית, ישנה דוושה נוספת האחראית על המצמד (קלאצ' בלעז). הדוושה עובדת עם משאבה ונוזל הידראולי אשר במהלך הזמן מאבד מתכונותיו וצובר לחות. משום כך עלינו לבצע החלפה שלו מדי כשני טיפולים (בהתאם להגדרת היצרן). במדריך זה נסביר כיצד לבצע את ההחלפה, הנוזל ההידראולי הנדרש וזאת בוצע במכונית מדגם KIA MAGENTIS 2010.

 

החלפת נוזל מצמד בקיה מגנטיס 2010 - צילום: אלי כ.

החלפת נוזל מצמד בקיה מגנטיס 2010 – צילום: אלי כ.

מדריך ברמת מתקדם

מדריך ברמת מתקדם

מה זה אומר? לחצו כאן להסבר

ולפני הכל

נוזל מצמד (קלאצ') הינו חלק בלתי נפרד בפעילותה של תיבת ההילוכים הידנית במכונית שלנו. הנ"ל אחראי לסיכוך החלקים הנעים בתיבה ובמשאבה ההידראולית. במהלך השנים של פעילות המכונית, סופח הנוזל לחות וכמו כל נוזל בעל תפקיד ומשמעות דומה, מאבד מתכונותיו. משום כך עלינו לבצע מפעם לפעם החלפה של אותו הנוזל, זאת על פי ההגדרה של היצרן בספר המכונית. 

מקט"ים וכלים נדרשים

מבחינת חלפים אין צורך במקרה זה. למעט נוזל המצמד עימו נמלא מחדש את מיכל נוזל המצמד. במקרה זה נוכל לרכוש נוזל בעל תקן DOT 4. על פי הנחיית היצרן ניתן להשתמש בנוזל בעל תקן DOT 3 או DOT 4, במקרה זה בוצע עם DOT 4. (ההבדלים הינם בעיקר ברמות טמפרטורת העבודה. כמות הנוזל שתוחלף הינה סביב ה100 מ"ל, כך שיש לרכוש כמות דומה. חשוב שלא לקנות מיכל גדול של נוזל מאחר שלאחר אכסון של שנה שנתיים איכותו תרד בצורה משמעותית ועל כן לא יהיה ניתן להשתמש בו. 

כלים

  • משאבת נוזלים ייעודית (נוזל בלמים / מצמד) 
  • מפתח 10 מ"מ. 
  • מפתח רצ'ט 10 מ"מ



שנתחיל?

בשלב ראשון נמצא את פטמת הניקוז של המשאבה, זו אמורה להיות בחלק מעל תיבת ההילוכים. על מנת שנוכל לקבל גישה יותר, מומלץ לפרק את צינור היניקה העליון באמצעות הברגת שני ברגי ה 10 מ"מ המהדקים אותו. 

43214+1151AA בתרשים מתוך EPCDATA.RU

43214+1151AA בתרשים מתוך EPCDATA.RU

לאחר שזיהינו את פטמת הניקוז והמילוי, נפתח את הפטמה של פתח הניקוז באמצעות מפתח 10 מ"מ. יש להזהר שלא לעקם את הצינור ונחבר אליו את המשאבה. 

החלפת נוזל מצמד בקיה מגנטיס 2010 - צילום: אלי כ.

החלפת נוזל מצמד בקיה מגנטיס 2010 – צילום: אלי כ.

במקביל, יש למלא נוזל הידראולי DOT4 נקי במיכל וחשוב לדאוג שלא ייכנס אויר למערכת. משמעו יש למלא ולא להגיע למצב שהמיכל מתרוקן לגמרי. במכונית בה בוצע המדריך (קיה מג'נטיס) ישנו מיכל משותף למיכל נוזל הבלם, ברכבים אחרים עשוי להיות מיכל נפרד לנוזל המצמד. 

במכונית בה בוצע המדריך (קיה מג'נטיס) ישנו מיכל משותף למיכל נוזל הבלם

במכונית בה בוצע המדריך (קיה מג'נטיס) ישנו מיכל משותף למיכל נוזל הבלם

בעת ביצוע ההחלפה זרמו מהמיכל מילוי לפטמת הניקוז כ100 מ"ל של נוזל מצמד. כמות זו הספיקה לשם תחלופת הנוזל עד להופעת נוזל טרי בצינור הניקוז. לאחר שסיימנו לנקז, נפסיק את השאיבה, נסגור באמצעות מפתח 10 מ"מ את פטמת הניקוז. 

במכונית זו עברו כ250000 קילומטרים, על פי התיעוד ככל הנראה לא בוצע מעולם אופן החלפה של נוזל מצמד ועל כן גוון הנוזל נראה כך. 

נוזל מצמד משומש לאחר ניקוז מתיבת הילוכים ידנית בקיה מגנטיס

נוזל מצמד משומש לאחר ניקוז מתיבת הילוכים ידנית בקיה מגנטיס

לסיום, נרוקן את הנוזל המשומש למיכל סגור, אותו נמסור לנקודת איסוף שמנים או מוסך קרוב לשם פינויו בצורה בריאה לסביבה. נסגור את מכסה מילוי הנוזל במכונית. נחזיר את צינור היניקה העליון וניגש לרכב. כעת, נניע את המכונית ונעביר הילוכים לשם חדירת הנוזל החדש לכל הנקודות. 

סיימנו.

תודה רבה לאלי כ' על ביצוע המדריך, התמונות והחומרים. 

המידע המופיע באתר הינו כחומר עזר לתיקון / ביצוע הטיפול בעצמך, הפעולות המופיעות במדריך זה ניתנות לביצוע בתנאים ביתים אך מיועד לבעלי ידע חוש וידיים המתאימות לפעולה זו. אם אינכם בטוחים בביצוע , יש להיוועץ עם מומחה / מכונאי רכב לסיוע. האחריות לאופן וביצוע התיקון הינו על מבצעיו בלבד, אין האתר או כותב תוכן זה אחראי לכל נזק או תקלה שתיגרם בצורה ישירה או עקיפה כתוצאה מביצוע של פעולה זו. 

 

 

 

יש לכם שאלה בנוגע למדריך? אהבתם ? כתבו לנו !

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.