מדריך טכני : החלפת אטם מכסה שסתומים מנוע G4EA יונדאי גטס – hyundai Getz

נזילה מגומיית אטם מכסה השסתומים הינה דבר שכיח בכל מספר שנים . מאחר שמדובר באיזור בעל טמפרטורות גבוהות, המתמודד עם נוזלים רותחים, האטם בין מכסה השסתומים לבלוק המנוע מתבלה ומתחיל להזיע עד לנזילה. האם מדובר בתיקון יקר ומסובך? כנראה שלא. כל מה שצריך לדעת לשם תיקון התקלה בעצמך עם מינימום הוצאות ומקסימום הנאה. (המדריך עבור רכבים מסוג HYUNDAI GETZ בעלי מנוע מדגם G4EA)

אטם מכסה שסתומים מקורי - יונדאי גטס 2244122012

אטם מכסה שסתומים מקורי – יונדאי גטס 2244122012

מדריכים ברמה זו, מיועדים למתחילים בעל ידע בסיסי ובעלי חוש טכני ולשם ביצוע המדריכים נדרשים כלים ייעודים לביצוע הפעולה. 

לפני הכל – שאלות ותשובות 

  • שאלה: איך נראית נזילה מאטם מכסה השסתומים?
  • תשובה: נזילה תהיה בצורת “הזעת שמן” בתחילתה, במצבים קשים יותר תראה דליפת שמן בין מכסה השסתומים ולבין בלוק המנוע. במקרים קשים השמן אף יטפטף על גבי המנוע עד לרצפה.
  • שאלה: האם יש גורם לנזילה מאטם המכסה שסתומים?
  • תשובה: הגורם העיקרי הינו בלאי של הגומי באטם כתוצאה מטמפרטורות גבוהות, לחצים ומגע עם שמן מנוע חם.
  • שאלה: אלו כלים וחומרים נדרשים לשם החלפת האטם ?
  • תשובה: לשם פתיחת מכסה השסתומים יש צורך במפתח 10מ”מ לפתיחת ברגי מכסה הטיימינג הצמוד למכסה השסתומים, בוקסה 10 , מומלץ עם מפתח 1/4 בשל המיקום ומאריך, הידוק נדרש לברגים הינו עד 10 ניוטון. כמו כן מומלץ לנקות את השטח בבלוק באמצעות SCRAPER (ידית עם להב חדה) ודבק RTV העמיד בטמפרטורות גבוהות.

לפני שמתחילים

המידע המופיע באתר הינו כחומר עזר לתיקון התקלה בעצמך, הפעולות המופיעות במדריך זה ניתנות לביצוע בתנאים ביתים אך מיועד לבעלי ידע חוש וידיים המתאימות לפעולה זו. אם אינכם בטוחים בביצוע , יש להיוועץ עם מומחה / מכונאי רכב לסיוע. האחריות לאופן וביצוע התיקון הינו על מבצעיו בלבד. 

רכיבים נדרשים

  • לשם החלפת האטם , נדרשת רכישה של אטם חדש , אני ממליץ על אטם מקורי בלבד. מספר קטלוגי של הפריט למנוע G4EA (חולק גם מנועים נוספים של HYUNDAI , הינו 2244122012 – GASKET-ROCKER COVER
    , אותו ניתן לרכוש אצל ספקי חלקי החילוף המקומיים, או באמצעות החנויות המקוונות השונות מהעולם. הספק ממנו רכשתי את הפריט הינו KORAPS ספק חלפים השוכן בKOREA ומהווה מקור לחלקים מקוריים וחדשים של המכוניות הקוריאניות.
  • בנוסף לאטם, מאחר שמכסה השסתומים יושב על שטח בעל מפלס אחיד ברובו אך בקצוות מעל “קשתות” יש לבצע איטום נוסף כתגבור מאחר שזו נקודה שנחשבת “חלשה” מאשר יתר חלקי המכסה. לשם כך יש לרכוש דבק RTV העמיד בטמפרטורות גבוהות (לפחות 400 מעלות צלסיוס).
  • “המהדרין” ירצו גם לנקות את מכסה השסתומים מהמשקעים שהצטברו בחלקו הפנימי , לפיכך מומלץ לרכוש ספריי לניקוי קרבורטורים ומברשת קטנה לשם ניקוי הלכלוך הפנימי. *** חשוב לדעת כי החומר לא כל כך ידידותי לסביבה ולמשתמש ועל כן מאחר ואנו דואגים לטבע , יש לבצע את הניקוי בתוך קערה עמוקה ולמנוע מגע בין אדמה / צמחים / בני אדם עם החומרים המרוססים והנוזלים לאחר הניקוי. בעת סיום הניקוי , יש לרוקן לכלי קיבול סגור ולהניח בנקודת פינוי שמנים הקרובה אליכם.

מתחילים

  • את התחלת הפירוק , נתחיל בניתוק צינורות הנשם הנמצאות בחלקו השמאלי (צד נהג) פנימי של מכסה השסתומים, את השחרור של הצינורות נבצע הזהירות באמצעות לחיצה על הקליפס המהדק את הצינור על הפיה ולאחר מכן משיכה החוצה.
ניתוק צינורות הנשם ממכסה השסתומים

ניתוק צינורות הנשם ממכסה השסתומים

ניתוק צינורות הנשם ממכסה השסתומים

ניתוק צינורות הנשם ממכסה השסתומים

ניתוק צינורות הנשם ממכסה השסתומים

ניתוק צינורות הנשם ממכסה השסתומים

  • לאחר ניתוק צינורות הנשם , נפתח באמצעות בוקסה 10 מ”מ את הברגים הסובבים את מכסה השסתומים. ישנם שמונה ברגים המהדקים את המכסה לבלוק המנוע. יש לפתוח בזהירות. אני ממליץ לשמור אותם באמצעות מגש מגנטי באותו הסדר בו פורקו.
פירוק שמונת הברגים המהדרים של מכסה השסתומים

פירוק שמונת הברגים המהדרים של מכסה השסתומים

  • לפני פירוק המכסה יש לנתק את הפלומבות אשר תופסות את כבל חיישן הטמפרטורה. לאחר ניתוקם מהמכסה יש לבצע את הפירוק של המכסה.
  • לאחר שחרור הברגים , בצד ימין של מכסה השסתומים , ישנם שני ברגים המכסים את חלקה העליון של רצועת התזמון (טיימינג) , אותם יש לפתוח באמצעות מפתח רינג 10 מ”מ , שימו לב כי הברגים הללו ארוכים יותר משמונת הברגים האחרים, על כן יש להפרידם.
  • לאחר ששוחחרו כל הברגים , יש להרים בזהירות את מכסה השסתומים, אם לא משתחרר, יש לנענע בעדינות ימינה שמאלה עד לשחרורו המלא. כמו כן יש להזהר בעת ההרמה שלא ינשרו טיפות שמן על המנוע ובכלל , חשוב לשמור על סביבת עבודה נקיה.
השסתומים לאחר הרמת המכסה

השסתומים לאחר הרמת המכסה

  • בעת הרמת המכסה , נראה את הנקודות בהן היתה דליפת השמן כדרך האטם, יש לנקות היטב באמצעות נייר סופג את השמן הנמצא על הדפנות. חשוב לשמור גם כעת על סביבת עבודה נקיה, למניעת נשירת פסולת / עלים / כדומה לתוך המנוע.
  • לאחר הניקוי של השמן , ממליץ בחום לכסות בניילון נקי את המנוע עד שנחזור אליו לאחר הטיפול במכסה עצמו.
מכסה השסתומים עם האטם הישן

מכסה השסתומים עם האטם הישן

  • גם כאן נוכל לראות על גבי פס האטם את הנקודות החלשות מהן דלף השמן, מאחר והאטם אינו בר שימוש עוד, ננתק אותו בזהירות ממסילתו במכסה האטומים ונשליך אותה בשקית סגורה לפח הפסולת הייעודי. בתוך המכסה ניתן לראות משקעים רבים שנוצרו מפעילות המנוע עם השמן החם, כאן ניתן לנקות באמצעות ספריי לניקוי קרבורטורים את פנים המכסה. ניתן ללכת באופן עמוק יותר ולפרק את הפלטת מתכת באמצעות שבעת הברגים המהדקים אותה ולנקות בנפרד. את הנוזלים והלכלוך שיצא מהמכסה אני ממליץ לרוקן למיכל קיבול סגור ולמסור לנקודת איסוף שמנים הקרובה אליכם.
האטם החדש על גבי מכסה השסתומים

האטם החדש על גבי מכסה השסתומים

  • לאחר שניקינו את האטם, לרבות המסילה בה יוכנס האטם מחדש, נמרח ב”קשתות” בצדי מכסה השסתומים שכבה דקה של RTV עמיד בטמפרטורות גבוהות לשם אטימה מיטבית. לאחר מכן , נלביש את מכסה השסתומים חזקה למקומו על בלוק המנוע , נחבר תחילה 2 ברגים , אחד בחלקו הימני פנימי והשני בחלקו השמאלי חיצוני ונייצב את האטם במקומו.
  • לאחר מכן , נייצב את יתר הברגים – 4 בשורה עליונה 4 בשורה תחתונה, את הברגים נהדק לאט לאט ובהצלבה בין השורות – לדוגמא , ימין תחתון מול שמאל עליון , ימין מרכז תחתון מול שמאל עליון וכן הלאה. לאחר סיום ההידוק, יש לחבר את מכסה הטיימינג העליון באמצעות ברגיו בזהירות.
  • פרט חשוב – שימו לב, ראש מכסה השסתומים עשוי מפלסטיק קשיח. יש להדק בזהירות וברגש על מנת למנוע שבירה או סדיקה של תעלת הבורג. 
  • לאחר חיבור מלא של ברגי מכסה השסתומים ומכסה הטיימינג, יש להחזיר את הפלומבות של כבל החיישן למקומם. את הנשמים , יש לחבר מחדש ולהדק באמצעות הטבעת שעליהם.
חיבור הנשמים מחדש למכסה השסתומים

חיבור הנשמים מחדש למכסה השסתומים

לאחר סיום התהליך , אין להניע את הרכב לפחות כ-3 שעות. זאת על מנת להבטיח ייבוש מלא של דבק הRTV בצידי המכסה. לאחר שתמו השעות המתנה. יש להניע את הרכב ולבחון את המכסה. יש לוודא הידוק מירבי של הברגים בצורה אחידה וכאשר המנוע קר בלבד.

בהצלחה !

אין אנו אחראים על נזק ישיר או עקיפי באם ייווצר כתוצאה משימוש מלא או חלקי בחומרים המוצגים במאמר הנ”ל. האחריות הינה ובלעדית על מבצעיו. 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.