מדריך להחלפת גומיית דוושת בלם ברכבי יונדאי / קיה (פתרון לאור בלם דולק קבוע)

בדגמי המכוניות הקוריאניות (אך לא רק) ישנה תקלה שמתחוללת מדי מספר שנים בחייה של המכונית הקשורה בתאורת אור הבלם. תקלה מוכרת ראשונה הינה יוניט אור בלם אשר בעת לחיצה על דוושת הבלימה לא תמיד נדלק האור בחלקה האחורי של המכונית ואילו תקלה שניה שמציגה את המצב ההפוך לגמרי – האור בלימה דולק באופן קבוע. מדריך להחלפת יוניט אור בלם כבר נכתב בעבר ב MADE IN KOREA, כעת נעסוק בפתרון מהיר וקליל לתקלה של אור בלם דולק קבוע (גם ללא לחיצה על דוושת הבלימה). המדריך בוצע על hyundai Getz אך תואם לכל דגמי hyundai ו KIA הקיימים.

גומיית סטופר לפדל בלימה יונדאי גטס - fix brakes light always on 32876-36000 stopper pedal

גומיית סטופר לפדל בלימה יונדאי גטס – fix brakes light always on 32876-36000 stopper pedal

מדריך ברמת מתחיל

מה זה אומר? לחצו כאן להסבר

ולפני הכל

התקלה של אור בלם דולק קבוע לרוב תתגלה במקרה בעת כניסה לחניה כאשר יתגלה כי האור דולק קבוע גם לאחר כיבוי המכונית. אם יתמזל מזלכם ונהג אחראי שינהג אחריכם יציין זאת בפניכם כאשר ישים לב. במקרים פחות נחמדים הדבר יתגלה כאשר המצבר יתרוקן במהלך הלילה או היום כאשר הרכב עומד בחניה ושלושת אורות הבלימה האחוריות יפעלו במשך שעות רבות. 

עזרה ראשונה (או: כיצד מכבים את אור הבלם בינתיים?)

עזרה ראשונה למצב שאכן מדובר בגומיה שניזוקה והלחצן אינו לחוץ כנגד הדוושה. אופציה ראשונה היא לנתק את הקונקטור של יוניט אור הבלם , יש לקחת בחשבון שברגע שינותק החיבור, אור הבלם לא יעבוד עוד בלחיצה על הדוושה. על כן מומלץ לבצע זאת רק בהנחה שהרכב נשאר בחניה עד להשגת החלק החליפי החדש.

אפשרות שניה הינה לקשור באמצעות אזיקון עבה כדרך החור בלשונית עליה אמורה להיות גומיית הסטופר, הדבר יאפשר לכם לנוע עם המכונית עד להתקנת החלק. כמובן לא מומלץ למשוך זמן רב שכן לחצן היוניט אור בלם עלול להשחק בצורה מהירה יותר ואף להתפרק. 

אור ברקס (בלם) דולק קבוע

אור ברקס (בלם) דולק קבוע

לכיבוי האור ננתק את הקונקטור מיוניט אור בלם Switch assy-stop lamp(2p) getz accent 93810-26000 (Hyundai Getz)

לכיבוי האור ננתק את הקונקטור מיוניט אור בלם Switch assy-stop lamp(2p) getz accent 93810-26000 (Hyundai Getz)

מדוע זה קורה?

מומלץ לקרוא במקביל את המדריך המפרט את התקלה ההפוכה – יוניט אור בלם אשר עובד לסירוגין או לא עובד בכלל בעת לחיצה על דוושת הבלם (לחצו כאן לקריאה) על מנת להבין את דרך הפעולה של מערכת פשוטה זו. 

באם יש תקלה במתג של יוניט אור הבלם, אור הבלם לא תמיד ידלק אם בכלל, לעומתו, אם יש תקלה של גומיית היוניט המורכבת על לשונית במקביל ללחצן היוניט של אור הבלם – אורות הבלימה ידלקו קבוע – משמעו – אין מה שילחץ את המתג של היוניט ובכך מופיעה התקלה. 

אז מדוע זה קורה? מדובר בפריט שעשוי במקורו מגומי שחור, גומי מעט קשיח אשר סופג כמות אדירה של לחיצות מצד הלחצן של יוניט אור הבלם – למעשה, הפעולה כברירת מחדל של היוניט הינה להיות לחוץ כנגד אותו גומי.  עם השנים בהן נמצא בשימוש "לוחץ" הגומיה עשויה להתפורר, להתייבש ואף לנשור ממקומה ביום בהיר. מאחר והיא "עוזבת" את מקומה, נוצר מרווח בו המתג של יוניט אור הבלם אינו נלחץ כנגד ועל כן האור בלימה נדלק באופן קבוע. 

נהדק את האום הפנימי לשם הצמדת המתג לגומיה של הדוושה הלוחצת unit brakes light hyundai getz accent 93810-26000

יוניט אור בלם יונדאי גטס מול גומיית סטופר דוושת בלם unit brakes light hyundai getz accent 93810-26000

לא חשבו לשפר את המצב?

ובכן, ניכר שכן, כפי שניתן לראות בתמונה מעל שורה זו, הגומיה המקורית היתה עשויה מגומי שחור מוחלק, אמנם קשיח ואמור להחזיק שנים רבות (הכל בהתאם לעומס שמוטל עליה) ובגומיה שרכשתי זה מכבר ניכר שמדובר בחומר קשיח יותר והפעם גם לא שחור , אלא שקוף ואולי גם עשוי פלסטיק קשיח. (ראו תמונה מטה)

גומיית סטופר פדל בלימה - יונדאי גטס fix brakes light always on 32876-36000 stopper pedal

גומיית סטופר פדל בלימה – יונדאי גטס fix brakes light always on 32876-36000 stopper pedal

אז לאחר שאיבחנו את התקלה, ניגש לפתרון.

מקט"ים נדרשים

מדובר במק"ט ג'נרי של יונדאי / קיה , המק"ט לגומיה זו הינו 32876-36000. בין אם יגיע לידיכם בתוך שקית של יונדאי או שקית של KIA, מדובר בפריט זהה, מומלץ לשים לב כי הנכם מקבלים את הגרסה הקשיחה יותר כמו זו שבתמונה ולא הגרסה הישנה העשויה גומי שחור. 

כלים נדרשים

  • מברג פיליפס (צלב) 
  • מפתח T 10 מ"מ

 



מתחילים

על מנת שנוכל להגיע לאותה לשונית עליה מורכבת הגומיה הפגומה, נצטרך לפתוח את הדיפון תחת ההגה מול מושב הנהג. את הפירוק נבצע באמצעות מברג פיליפס לשני הברגים בפינות ובאמצעות מפתח T10 את הבורג הנוסף שנמצא תחת דלתית לוח הפיוזים הפנימי של המכונית. 

נפרק את שלושת הברגים של דיפון תחתון 847501C100LT Panel assy-crash pad lwr lh

נפרק את שלושת הברגים של דיפון תחתון 847501C100LT Panel assy-crash pad lwr lh

לאחר שהסרנו את הדיפון בזהירות באמצעות משיכתו החוצה (מחלקו העליון), נראה מול עינינו את מכלול הדוושות ובניהן דוושת הבלם.

כעת, נבחן האם נשארו שאריות של הגומיה הישנה על הלשונית מתכת הניצבת מול יוניט אור הבלם שעל דוושת הבלימה.  במידה ולא, אנחנו אמורים לראות לשונית ובמרכזה חור (ראה תמונה מטה).

יש להסיר שאריות של הגומיה מהלשונית (Hyundai Getz) 328101C700 Pedal-Brake

יש להסיר שאריות של הגומיה מהלשונית (Hyundai Getz) 328101C700 Pedal-Brake

על מנת שנוכל לנעוץ את הגומיה למקומה על הלשונית, נלחץ ביד אחת על דוושת הבלימה ובעת המרווח שנוצר בניהם נשחיל את הגומיה למקומה.

את גומיית הסטופר וננעץ אותה במקומה על הלשונית. החלק האחורי הבולט של הגומיה, אמור להנעץ לתוך החור בלשונית ולעמוד מצידו השני מול לחצן של יוניט אור הבלם.

נפרק ראשית את האום הפנימי (הימני) ולאחר מכן את החיצוני (השמאלי)

גומיית סטופר דוושת בלימה ביונדאי גטס , מול יוניט אור בלם. 

כעת, לאחר שנעצנו את הגומיה במקומה, נשחרר את הלחיצה מדוושת הבלם ונבדוק באמצעות אדם נוסף האם אור הבלם נדלק מאחור בעת הלחיצה על הדוושה. 

שימו לב, כי אין צורך להניע את הרכב לשם בדיקה זו, אור הבלם נדלק גם כאשר המכונית לא מונעת כלל. 

כעת נסגור חזרה את הדיפון למקומו. 

נסיעה טובה. סיימנו.

שימו לב

המידע המופיע באתר הינו כחומר עזר לתיקון / ביצוע הטיפול בעצמך, הפעולות המופיעות במדריך זה ניתנות לביצוע בתנאים ביתים אך מיועד לבעלי ידע חוש וידיים המתאימות לפעולה זו. אם אינכם בטוחים בביצוע , יש להיוועץ עם מומחה / מכונאי רכב לסיוע. האחריות לאופן וביצוע התיקון הינו על מבצעיו בלבד, אין האתר או כותב תוכן זה אחראי לכל נזק או תקלה שתיגרם בצורה ישירה או עקיפה כתוצאה מביצוע של פעולה זו.

 

 

 

 

יש לכם שאלה בנוגע למדריך? אהבתם ? כתבו לנו !

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.