מדריך החלפת רפידות בלם אחוריות ב HYUNDAI i20 דור (2011-2014) תואם דגמי קיה / יונדאי נוספים.

ברוב הרכבים החדשים כבר התקדמו לבלימת דיסק בגלגלים האחוריים כמו בקדמיים. מאז ומעולם החלפת בלמים אחוריים היתה מתקיימת פחות ביחס לגלגלים הקדמיים אך מאז שעברו לשיטת הצלחות דיסק הצטמצם הפער. במדריך זה נסביר כיצד לבצע החלפת רפידות בלם לצלחות דיסק אחוריות ב יונדאי מדגם i20 דור שני (2011 – 2014). המדריך מתאים גם לדגמים נוספים של KIA ו HYUNDAI בעלי אותה שיטת בלימה בגלגל האחורי.

קליפר אחורי ביונדאי i20

קליפר אחורי ביונדאי i20

מקרא רמות מדריכים

מה זה אומר? לחצו כאן

לפני הכל

בעשור השנים האחרונות החלה מגמה לשנות את שיטת הבלימה גם בגלגלים האחוריים של המכוניות הפרטיות. בחלקן עדיין ממשיכים את השיטה של ה"תוף בלימה" (דראם בלעז) ולעומתם הקדמיים בשיטה של צלחות בלימה (דיסק). שיטת תוף הבלימה אמנם נחשבת פחות יעילה מהמקבילה החדישה יותר, אך עם זאת נחשבת כחסכונית יותר ביחס לצלחות הבלימה. דבר זה הביא ליחס גדול בעת טיפולים בין החלפת צלחות בלם קדמיות ורפידות לעומת תום הבלימה והסנדלים. עם תהליך האבולוציה בהתקני הבלמים ושימוש בארבעת הגלגלים בצלחות בלם , הצטמצם היחס בניהם משמעותית וכעת לעיתים קרובות נדרשת תחזוקה גם בגלגלים האחוריים. 

הבדלים בין בלם קדמי לבלם אחורי

בלם דיסק קדמי עובד על שיטה של לחץ שמן , בעת לחיצה על דוושת הבלם , נוצרת דחיסה של שמן במשאבה הנמצאת בדרך כלל על קיר האש וממנה בצינורות מתכת דקים מגיע לבוכנת הקליפר החובקת את הדיסק שמן , אשר לוחץ את רפידות הבלם משני צידי צלחת הבלם. בעת שחרור הדוושה , משתחרר הלחץ ובוכנת הקליפר נסוגה ובכל מתאפשרת תנועת הגלגל וצלחת הבלימה. 

לעומת זאת , בלם דיסק אחורי עובד באמצעות שתי מערכות שונות , מערכת ראשונה זהה למערכת הבלימה הקדמית, לחץ שמן בבוכנת הקליפר, ובנפרד ישנה מערכת נוספת אשר עובדת בצורה של משיכת כבל פלדה במנוף מכני ידני. מנוף זה מחובר לידית בלם היד hand brakes אשר מהווה כבלם חירום אם ישנו כשל במערכת הבלימה המקבילה או בעת שהרכב עומד ויש צורך לאבטח אותו במקומו. 

תרשים מערכת בלימה ידנית ב hyundai i20 דור שני - מתוך EPCDATA

תרשים מערכת בלימה ידנית ב hyundai i20 דור שני – מתוך EPCDATA

כמו כן מצאתי סרטון ב youtube  המציג כיצד עובדת בלם החניה ברכב בעל צלחות בלם אחוריות , הסרטון מצורף מטה: 

מקט"ים וכלים נדרשים

המדריך מתייחס להחלפת רפידות בלם אחוריות ב HYUNDAI i20 דור שני, לפיכך המקט"ים יהיו בהתאם. 

  • מספר קטלוגי לסט רפידות בלם אחוריות מקוריות לדגם זה – 85302-1JA30. שימו לב כי מאחר והיונדאי מדגם זה יוצרה בטורקיה , יהיה קושי לאתר את החלקים באמצעות הספקים בקוריאה כדוגמא – KORAPS, אך עם זאת , ניתן לרכוש את הסט תחת מספרים קטלוגיים אחרים השייכים לדגמים אחרים של HYUNDAI או KIA. לדוגמא: KIA RIO , HYUNDAI i30 ועוד. ממליצים להיוועץ עם הספק או החנות המקומית בעירכם. 
  • עם זאת , קיימות חלופות רבות של רפידות בלימה של חברות המתמחות בתחום זה, חלקן לא נופלות מאיכות הרפידות המקוריות. לשם כתיבת מדריך זה השתמשנו ברפידות של היצרן הקוריאני HI Q , מספר קטלוגי של הסט SP1187. עלותם נכון ליום כתיבת המדריך סביב ה-70 שח לסט. נרכשו ביבואן מקביל לחלקי יונדאי בישראל.  סט זה תואם גם לרכבים מדגם יונדאי אקסנט 2006 והלאה , יונדאי IX35 , קיה ריו 2007 והלאה ועוד. 
hiq SP1187

hiq SP1187

hi q box SP1187

hi q box SP1187

מתלבטים בין מקורי לחליפי ? על ההבדלים תוכלו לקרוא כאן במאמר "מקורי או חליפי"

צריכים עזרה בחיפוש מק"ט של הסט התואם לרכבכם ואינכם מוצאים ? תוכלו להעזר בפורום חיפוש מקט"ים כאן

כלים וחומרים נדרשים:

  • ג'ק הידראולי או ידני הקיים ברכבכם להרמת הרכב. 
  • רגלי מוסך לאבטחת הרמת הרכב (חובה) 
  • קוביות עץ או משולשי לתקיעה תחת הגלגלים הקדמיים
  • מפתח רצ'ט בעל בוקסות מ-10מ"מ ועד 14 מ"מ. 
  • גריז נחושת עמיד בחום
  • מברשת מתכת (נדרשת לליטוש פחיות המתכת) 
  • כלי לפתיחת קליפר (נועד לדחוס את הבוכנה לאחר החלפת הצלחת) 
  • מברג שטוח
  • תרסיס לניקוי בלמים
  • קערת קיבול 
  • בקבוק לאכלוס נוזלי ניקוי בסיום העבודה

מתחילים!

ראשית נרים את הרכב בשני צידיו באמצעות ג’ק הרמה ייעודי , לאחר הרמת הרכב , נאבטח את ההרמה באמצעות רגלי מוסך תקניים בגובה זהה בשני הצדדים . 

נרים את הרכב באמצעות ג'ק ייעודי ונאבטח באמצעות רגל מוסך תקנית

נרים את הרכב באמצעות ג'ק ייעודי ונאבטח באמצעות רגל מוסך תקנית

 

לאחר מכן , נסיר את הגלגלים האחוריים של המכונית , את הגלגלים נסיר לאחר שחרור קליל של אומי הגלגל , נרים את הרכב ולאחר מכן נמשיך בפתיחתם עד להסרת הגלגל מהמכונית לגמרי. 

נפרק ראשית מעט את האומים , נרים את הרכב ואז נמשיך בפירוקם ונסיר את הגלגל

נפרק ראשית מעט את האומים , נרים את הרכב ואז נמשיך בפירוקם ונסיר את הגלגל

לאחר מכן , על מנת שנוכל להתחיל לטפל ברפידות, יש לשחרר את הבלם יד המהודק שהרכב בחניה. אך לפני שנשחרר את ידית הבלם , נכניס תחת הגלגלים הקדמיים קוביות עץ או משולשים שימנעו תזוזה של הרכב לשם הבטיחות. לאחר שהכנסנו כאלו , יש להוריד את בלם היד לגמרי וניגש חזרה לגלגל האחורי. 

צלחת בלם אחורית וקליפר אחורי ברכב hyundai i20 mk2

צלחת בלם אחורית וקליפר אחורי ברכב hyundai i20 mk2

לאחר ששחררנו את בלם היד , ניקח את מפתח הרצ'ט ובאמצעותו נפתח את שני הברגים האוחזים את בוכנת הקליפר. במידה וישנו קושי יש להשתמש בידית כוח שתתן מרווח פתיחה קליל יותר. 

נפתח את שני הברגים האוחזים את בוכנת הקליפר

נפתח את שני הברגים האוחזים את בוכנת הקליפר

לאחר ששלפנו את שני הברגים, נשים אותם בצד ואת הבוכנה נשלוף החוצה בזהירות , שימו לב כי את הבוכנה מחוברת צינורית של נוזל הבלם. את הבוכנה נשלוף ממקומה ונניח אותה על הקורה התחתונה כפי שנראה בתמונה מטה:

נזיז את בוכנת הקליפר הצידה אל הקורה

נזיז את בוכנת הקליפר הצידה אל הקורה

כעת שדיסק הבלם חשוף באזור הקליפר והרפידות הישנות עדיין עומדות בצמוד , באמצעות מברג שטוח נכניס בזהירות בין הרפידה לדיסק ונשלוף אותה הצידה. כך לגבי שתי הרפידות המשומשות. 

נכניס מברג שטוח בין הרפידה לדיסק (חץ אדום) ואת הרפידות נוציא החוצה בהתאם לחץ הצהוב

נכניס מברג שטוח בין הרפידה לדיסק (חץ אדום) ואת הרפידות נוציא החוצה בהתאם לחץ הצהוב

כעת לאחר שהוצאנו את הרפידות , נוציא את הפחיות וננקה אותם באמצעות מברשת ברזל ותרסיס לניקוי בלמים. 

לאחר מכן נמרח שכבה דקה בחלק הצמוד לקליפר ובצד המתהדק לקצוות הרפידות, הדבר ימנע רעשים בעת לחיצה על הבלמים. כמו כן יש להזהר שלא לגעת באמצעות גריז הנחושת בצלחת הבלימה או שטח הבלימה של הרפידה. 

ננקה את פחיות קצוות הרפידות באמצעות מברשת ותרסיס בלמים

ננקה את פחיות קצוות הרפידות באמצעות מברשת ותרסיס בלמים

במבט על הרפידה החדשה מול הישנה ניתן לראות את ההבדלים , שחיקה (במקרה של מכונית זו) לאורך 4 שנים גרמה לאובדן של יותר מ70 % משטח הרפידה. אומנם יש שיגידו שנותר עוד "בשר" ברפידה, אך במסגרת טיפול לפני טסט הוחלט להחליפם למען הסר הספק- לא משחקים בבטיחות (: 

רפידה עליונה חדשה מול רפידה תחתונה בת 4 שנים - יונדאי I20 - HIQ SP1187

רפידה עליונה חדשה מול רפידה תחתונה בת 4 שנים – יונדאי I20 – HIQ SP1187

דבר חשוב – במידה והרפידות החדשות לא מגיעות עם פחיות המגן , יש להעביר אותן מהרפידה הישנה לחדשה. במקרה של רכב זה – דגם HYUNDAI i20 , הפחית נמצאת בצד הפנימי מול הבוכנה הלוחצת. יש להעבירה לרפידה החדשה ולמרוח שכבה מזערית של גריז נחושת עמיד בחום גם במקום זה.

נעביר את פחית המגן מהרפידה הישנה לחדשה

נעביר את פחית המגן מהרפידה הישנה לחדשה

לאחר שהצבנו את שתי הפרידות במקומן בין פחיות הקפיץ בחלק העליון והתחתון של הקליפר, נבצע ריסוס ניקוי של כלל המנגנון באמצעות תרסיס לניקוי בלמים. 

חשוב מאוד לדאוג לקערת קיבול נוזלים מתחת על מנת שהפיח והנוזלים לא ירדו על הרצפה ויזהמו. בתום הניקוי יש לרוקן את הקערה לבקבוק סגור ולמסור למוסך הקרוב לביתכם או לנקודת פינוי חומרים מסוכנים. 

לאחר שסיימנו לנקות , נחזיר את הבוכנה למקומה , לא לפני שנלחץ באמצעות מכווץ קליפר את הבוכנה פנימה, לאחר מכן נשחיל בחזרה למקומה ונהדק באמצעות שני הברגים. יש להדק היטב את הברגים. לאחר מכן יש לרסס עוד מנה הגונה על צלחת הבלם ולסובב מעט לניקוי מלא שלה. 

לפני החזרת הגלגל , ניכנס למכונית ונרים את בלם היד מספר פעמים, כמו כן נלחץ על דוושת הבלם 5 פעמים, זאת על מנת להחזיר את הבלם בגלגל האחורי למקומו מול הרפידות החדשות. 

כעת , נחזיר את הגלגל למקומו , נהדק את האומים , נוריד את הרכב מרגלי המוסך ונבצע הידוק נוסף של הברגים כאשר המכונית על הקרקע. 

סיימנו!

שימו לב

המידע המופיע באתר הינו כחומר עזר לתיקון / ביצוע הטיפול בעצמך, הפעולות המופיעות במדריך זה ניתנות לביצוע בתנאים ביתים אך מיועד לבעלי ידע חוש וידיים המתאימות לפעולה זו. אם אינכם בטוחים בביצוע , יש להיוועץ עם מומחה / מכונאי רכב לסיוע. האחריות לאופן וביצוע התיקון הינו על מבצעיו בלבד, אין האתר או כותב תוכן זה אחראי לכל נזק או תקלה שתיגרם בצורה ישירה או עקיפה כתוצאה מביצוע של פעולה זו. 

מקרא רמות מדריכים

מדריכים ברמה זו מיועדים לבעלי ידע מתקדם ומעלה בתחום מכונאות או חשמלאות רכב בלבד. אנו ממליץ לשם ביצוע מדריכים בעלי סימן זה להסתייע במכונאי / חשמלאי רכב לשם ביצועם. כמו כן נדרשים לשם ביצוע מדריך זה כלים ייעודים.  

 

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.