מדריך להחלפת מיסב במותחן רצועת מזגן ברכבי יונדאי גטס דור שני – תואם לרכבי hyundai / kia

חלק בלתי נפרד מתחזוקת רצועות העזר במנוע היונדאי / קיה שלנו , הינם המותחנים אשר אחראים על מתיחת רצועות האביזרים, כגון מזגן , אלטרנטור, הגה כוח ועוד. לעיתים לאחר עשרות אלפי קילומטרים נדרשת החלפת מותחנים בשל ציוצים הבוקעים מהם, רעש מיסבים חריג או חלילה שבירת המיסב ביום בהיר שיגרום לרצועה אף לעוף ממקומה. במדריך זה נבצע החלפה של גלגלת מיסב במותחן רצועת המזגן. הפעולה בוצעה ב hyundai Getz אך תואמת לדגמי יונדאי / קיה נוספים.

97834-29010 / 97834-22100 PULLEY TENSION

97834-29010 / 97834-22100 PULLEY TENSION

מה זה אומר? לחץ כאן

ולפני הכל

החלפת מותחנים מתקיימת בדרך כלל כחלק מתחזוקת רצועות האביזרים על המנוע, הרצועות המוחלפות בדרך כלל כל טיפול 60K או 90K במכוניות מסוימות כחלק מהטיפולים הגדולים. כאשר מחליפים את רצועת התזמון (רצועת טיימינג) מחליפים כפעולת מנע את מותחן הרצועה, באשר ליתרת המותחנים – כמו מותחן אלטרנטור, או מותחן מדחס המזגן – אלו מחליפים על פי צורך ובלאי. 

בדרך כלל מותחנים בלויים יתחילו לצייץ בעת פעילותם או לחץ עליהם, יש כאלו שישמיעו קולות חריקה בעת הפעלת המזגן או מאמץ על אלטרנטור וכדומה. במקרים בהם יתעלמו מהרעשים הללו – ייתכן כי במהלך נסיעה אף יישבר המותחן או הגלגלת תצא ממקומה וכתוצאה מכך הרצועה תהיה רפויה ובכך בעל המכונית יידרש לעצור בצד ולגרור את המכונית למוסך הקרוב. 

במדריך זה נסביר כיצד לבצע החלפה של גלגלת המותחן כטיפול מנע , במידה וישמעו רעשים או תנודות ברצועה הקשורה במדחס המזגן אל מול גלגלות המנוע (פולי).

שרטוטים והסברים

מבנה מותחן רצועת מדחס מזגן ביונדאי גטס

מבנה מותחן רצועת מדחס מזגן ביונדאי גטס

 

אז מה יש לנו כאן?

  • בורג המסומן בא’ מהווה את בורג המתיחה במותחן. הבורג נכנס לתוך מסילה (ג) אשר עליה מורכב בורג ב’ המכיל את הגלגלת עם המיסב. (מסומן ב ו’) 
  • בורג ב’ , נמצא לרוחב ביחס לבורג א’ ונמצא על המסילה (ג) , על בורג ב’ מושחל הספייסר (ד) , פחיות כנגד אבק (ה) + (ז) והגלגלת המולבשת על המיסב ו)
  • ספייסר(ד) מהווה כהפרדה בין מסילה (ג) ולבין פחית נגד אבק (ה). מושחל על בורג (ב)
  • טבעת פנימית (ה) מהווה כטבעת נגד אבק בין הגלגלת מיסב (ו) לבין הספייסר (ד) מושחלת גם היא על בורג (ב)
  • מיסב וגלגלת (ו) מהווים את עיקר הפעילות של המותחן  , מדובר בגלגלת מתכת ובתוכה מיסב כדורי אשר מושחל על בורג (ב). 
  • טבעת חיצונית (ז) , מהווה כטבעת נגד אבק  גלגלת מיסב (ו). 
  • אום סגירה (ח) סוגר את כל האלמנטים לעיל על בורג (ב).

 

מקט”ים וכלים נדרשים

  • יחידת מושלמת של המותחן  – מק”ט מקורי עבור יונדאי גטס דור שני – 97706-22061
  • גלגלת ומיסב בלבד – מק”ט מקורי עבור יונדאי גטס דור שני – 97834-22100
  • טבעת חיצונית בלבד – מק”ט מקורי עבור יונדאי גטס דור שני – 97833-22050
  • טבעת פנימית בלבד – מק”ט מקורי עבור יונדאי גטס דור שני – 97833-22000
  • ספייסר בלבד – מק”ט מקורי עבור יונדאי גטס דור שני – 97832-22000
  • אום סוגר בלבד – מק”ט מקורי עבור יונדאי גטס דור שני – 13395-10007K

מחפשים מק”ט עבור היונדאי / קיה שלכם? לחצו כאן ונשמח לסייע! 

 

  • מפתח רצ’ט עם בוקסה 12 מ”מ
  • מפתח רצ”ט עם בוקסה 14 מ”מ

 

97834-29010 / 9783422100 / 97833-22050 / 98733-22000

97834-29010 / 9783422100 / 97833-22050 / 98733-22000

 

מתחילים

ראשית נרים את הרכב בצורה בטוחה באמצעות ג’ק להרמת המכונית. לאחר מכן נאבטח את ההרמה באמצעות רגלי מוסך תקניים. לאחר מכן , נפרק את הגלגל הימני של הרכב (צד נוסע).

הרמת הרכב באמצעות ג'ק על הקורה התחתונה ואבטחת הרמת הרכב באמצעות בוק תקני

הרמת הרכב באמצעות ג’ק על הקורה התחתונה ואבטחת הרמת הרכב באמצעות בוק תקני

 

במידה וקיים כיסוי פלסטיק המכסה את דופן המנוע עד לחלק התחתון, יש להסירו באמצעות מפתח T 10 מ”מ. 

כעת שחשוף דופן המנוע על כל רצועותיו ומותחניו , ניגש אל המותחן הרלוונטי – מותחן רצועת מדחס המזגן. 

מותחן רצועת מדחס המזגן - יונדאי גטס

מותחן רצועת מדחס המזגן – יונדאי גטס

ראשית נשחרר את המותחן של הרצועה מעט באמצעות מפתח רצ”ט עם בוקסה 14 מ”מ (אום המסומן ב (ח). לאחר מכן נסובב את בורג ציר המותחן המסומן ב (א) כנגד כיוון השעון באמצעות מפתח רצ’ט עם בוקסה 12 מ”מ.  לאחר ששחררנו מספיק והרצועה רפוייה , נוציא את האום החיצוני (ח) ממקומו. לאחר מכן נוציא את הטבעת החיצונית (ז) , אחריו את גלגלת המיסב (ו) , הטבעת הפנימית (ה) ולבסוף את הספייסר (ד). 

נשחרר את בורג ציר המותחן (א)

נשחרר את בורג ציר המותחן (א)

לאחר הסרת המכלולים נראה את מבנה המותחן כך

לאחר הסרת המכלולים נראה את מבנה המותחן כך

כעת לאחר שהסרנו את המותחן עם טבעותיו , ניקח את גלגלת המיסב החדשה , נצמיד אליה את החלקים הרלוונטים לפי הסדר הבא: 

ספייסר > טבעת פנימית > גלגלת מיסב > טבעת חיצונית > אום סגירה. (על פי השרטוט מעלה) 

97834-29010 / 9783422100 / 97833-22050 / 98733-22000

97834-29010 / 9783422100 / 97833-22050 / 98733-22000

בעת שסגרנו את האום החיצוני (ח) נשאיר אותו מעט פתוח (לא מהודק לגמרי)  , נבצע מתיחה של הרצועה (באמצעות בורג (א) , את המתיחה נבצע באמצעות הברגה בכיוון השעון. יש לוודא מפעם לפעם שהרצועה מתוחה מספיק. אין צורך למתוח אותה יותר מדי.  המדד התקין הינו יכולת לסובב את הרצועה עצמה ב90* מעלות (ממצב מאונך למאוזן). 

נבצע מתיחה של בורג (א) עם כיוון השעון עד שהרצועה תהיה מתוחה

נבצע מתיחה של בורג (א) עם כיוון השעון עד שהרצועה תהיה מתוחה

כעת נבצע סגירה של אום סגירה חיצוני (ח) ו… סיימנו.

לפני הסגירה של הדיפון פלסטיק התחתון וגלגל הרכב, יש לבצע הנעה של הרכב, להדליק את המזגן ולראות כי מסתובב כנדרש, יש לוודא כי הרצועה לא מחליקה. לאחר מכן לכבות את הרכב , ולבדוק את מצב מתיחת הרצועה, במידה והכל תקין יש לסגור , להוריד את הרכב מרגלי המוסך ודרך צלחה. 

תודה רבה לגיא ס’ על הביצוע וכתיבת המדריך. 

שימו לב

המידע המופיע באתר הינו כחומר עזר לתיקון / ביצוע הטיפול בעצמך, הפעולות המופיעות במדריך זה ניתנות לביצוע בתנאים ביתים אך מיועד לבעלי ידע חוש וידיים המתאימות לפעולה זו. אם אינכם בטוחים בביצוע , יש להיוועץ עם מומחה / מכונאי רכב לסיוע. האחריות לאופן וביצוע התיקון הינו על מבצעיו בלבד, אין האתר או כותב תוכן זה אחראי לכל נזק או תקלה שתיגרם בצורה ישירה או עקיפה כתוצאה מביצוע של פעולה זו. 

 

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.