מדריך להחלפת שסתום PCV ביונדאי בעלת מנוע G4EA (תואם ליונדאי / קיה נוספות)

שסתום PCV, (קיצור של Positive Crankcase Ventiltaion) אינו מוכר לרוב בעלי הרכבים, אלא אם מתעוררת בעיה של צריכת דלק מוגברת, גמגומים אקראיים של המנוע בהילוך סרק או סיבובי מנוע גבוהים מדי בסרק שלא חוזרים לעצמם. אז מגיעים לעיתים למסקנה שמדובר בשסתום תקול / סתום. במדריך זה נסביר כיצד לבצע החלפה פשוטה ומהירה של השסתום המדובר. המדריך בוצע על hyundai getz אך תואם להרבה דגמי KIA / HYUNDAI נוספים.

26740-32804 PCV VALVE HMC HYUNDAI GETZ G4EA

26740-32804 PCV VALVE HMC HYUNDAI GETZ G4EA

מדריך ברמת מתחיל

 

 

 

 

 

 

מה זה אומר? לחצו כאן להסבר

ולפני הכל

מה בעצם השסתום המדובר עושה? מה התופעות של שסתום תקול והאם ניתן לתקנו ולא להחליף בחדש?.                ובכן… PCV VALVE  , קיצור של POSITIVE CRANKCASE VENTILATION,  בעברית: שסתום אוורור חיובי של תא הארכובה. המטרה שלו הינה לאוורר או יותר נכון לאפשר תנועה של גזים אשר "התחמקו" מתהליך הבעיה כדרך הבוכנות ומצאו את הדרך החוצה לתא הארכובה (תחת בלוק הבוכנות) ומשם מטרת השסתום הינה להעביר את אותם גזים בצורה יזומה לתוך סעפת היניקה ומשם לבעירה חוזרת. השסתום הינו חד כיווני – משמעו שמוציא את הגזים החוצה לתוך הסעפת אך לא מאפשר להם לחזור חזרה באותה הדרך לתוך מכסה השסתומים ומטה לבטן המנוע. 

מה התופעות לשסתום תקול? ובכן התופעות רחבות מאוד, מאחר ומדובר בשסתום שקיים בכלל היצרנים הנעים היום על הכביש .(לא רק קוריאני כמובן), כל מנוע ומקרה הוא בנפרד. ניתן דגש על הרכבים הקוריאנים שכן עבורם נכתבות שורות אלו, התופעות העיקריות הינם במקרה של שסתום תקוע במצב סגור: 

  • צריכת דלק מוגברת.
  • חמצון שמן המנוע ויצירת בוצה

תופעות עיקריות במקרה של שסתום תקוע במצב פתוח: 

  • גמגום המנוע במצב של הילוך סרק
  • טורים גבוהים (סיבובי מנוע) בהילוך סרק שאינם יורדים למינימום כנדרש גם לאחר חימום מנוע.

את מהות השסתום גיליתי במקרה, במהלך פירוק של פסנתר המרימים לפני מספר שבועות והחלפת אטם ימני. כאשר ניקיתי את מכסה השסתומים בחלקו הפנימי מבוצה ומשקעים, גיליתי כי השסתום שם לא משנה את מצבו שנושפים כדרכו משני הכיוונים כל כך בקלות, משום כך ניקיתי לתוכו ספריי ניקוי אגרסיבי וניכר שחל שיפור אך עדיין "הגולה" שנמצאית בתוכו היתה כנראה דביקה מדי או מלוכלכת ברמה שהיה נתקע מפעם לפעם. אמנם לא סבלתי מהסיפטומים שמוכרים למקרה של שסתום תקול, אך החלטתי להקדים תרופה למכה מראש ולהזמין שסתום חדש. 

מקטי"ם

בחיפוש המק"ט באתר EPCDATA.RU, נמצא המק"ט עבור מנוע G4EA של יונדאי כ: 26740-32804 , פריט מקורי של HMC כמובן מתוצרת MOBIS. בארץ הקודש לא מצאתי אותו זמין במלאי במס' חנויות בהם אני נוהג לבדוק עלויות, במקום מסויים אף הגדילו לעשות ולספר לי שזה מגיע כיחידה אחת עם מכסה שסתומים שלם! (מה?) מפה בעודי חוזר למכונית ויושב בה, בודק באתרי חוץ – נבדק מול KORAPS, שם אותר הפריט אך לא היה במלאי הזמין לרכישה, שאילתא מהירה לחנות הביאה תוך 3 שעות תשובה חיובית והפריט נרכש ב 15 דולר ארה"ב כולל משלוח לישראל. 

26740-32804 PCV VALVE HYUNDAI HMC MOBIS BT korpas

26740-32804 PCV VALVE HYUNDAI HMC MOBIS By korpas

החלק הגיע תוך כ10 ימים מקוריאה בדואר אויר והמתין להתקנה במכונית. 

כלים נדרשים

1. מפתח פתוח 12 מ"מ




 

שנתחיל?

את התהליך נתחיל בכיבוי המנוע והמתנה להתקררות, הסיבה להמתנה הינה שהשסתום יושב על מכסה השסתומים, משמעו אזור מאוד חם. מאחר וידוע שאחת מהתכונות של מתכת הינה התרחבות בחום והתכווצות בקור, על מנת שלא נהרוס את ההברגה במכסה השסתומים, נמתין להתקררות. אם נסעתם עם הרכב לפני ההחלפה, ממליץ לכבותו ולפתוח את מכסה המנוע על מנת שיתקרר מהר יותר.

26740-32804 PCV VALVE HMC HYUNDAI GETZ G4EA

26740-32804 PCV VALVE HMC HYUNDAI GETZ G4EA

כאשר המנוע קר, נשלוף ממקומו את הצינור המחבר בין השסתום לסעפת היניקה במכונית. 

26740-32804 PCV VALVE HMC HYUNDAI GETZ G4EA

26740-32804 PCV VALVE HMC HYUNDAI GETZ G4EA

26740-32804 PCV VALVE HMC HYUNDAI GETZ G4EA

26740-32804 PCV VALVE HMC HYUNDAI GETZ G4EA

כעת, באמצעות מפתח פתוח 12 מ"מ נבריג החוצה בזהירות את השסתום PCV הישן. 

26740-32804 PCV VALVE HMC HYUNDAI GETZ G4EA

26740-32804 PCV VALVE HMC HYUNDAI GETZ G4EA

26740-32804 PCV VALVE HMC HYUNDAI GETZ G4EA

26740-32804 PCV VALVE HMC HYUNDAI GETZ G4EA

כעת, לאחר שהוצאנו את השסתום הישן, נוודא שאין משקעים שיושבים על התבריג עצמו ונבריג חזרה את השסתום החדש במקום.

26740-32804 PCV VALVE HMC HYUNDAI GETZ G4EA

26740-32804 PCV VALVE HMC HYUNDAI GETZ G4EA

לאחר שהברגנו את השסתום החדש עד לנדרש. נחבר מחדש את הצינורית גומי המתחברת לסעפת היניקה של המנוע. נחזיר למקומה את הספוגית העגולה המהווה כבידוד על קצה השסתום בצד של מכסה השסתומים. 

כעת נניע את הרכב לבדיקה שהכל עובד כנדרש. במידה והיו גמגומים לפני ההחלפה, הם אמורים להעלם בפעולה זו. 

סיימנו!

המידע המופיע באתר הינו כחומר עזר לתיקון / ביצוע הטיפול בעצמך, הפעולות המופיעות במדריך זה ניתנות לביצוע בתנאים ביתים אך מיועד לבעלי ידע חוש וידיים המתאימות לפעולה זו. אם אינכם בטוחים בביצוע , יש להיוועץ עם מומחה / מכונאי רכב לסיוע. האחריות לאופן וביצוע התיקון הינו על מבצעיו בלבד, אין האתר או כותב תוכן זה אחראי לכל נזק או תקלה שתיגרם בצורה ישירה או עקיפה כתוצאה מביצוע של פעולה זו. 

 

 

1 פינג

  1. […] שמאלי (או ימני אם עומדים מולו) ישנו צינור המתחבר לשסתום הPCV ומצד שני למצערת, אותו נשחרר במשיכה קלה – עדיף משסתום […]

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.