מדריך לריקון שמן מנוע והחלפת מסנן שמן במנוע G4FD יונדאי i30 1.6 2014 (מתאים לדגמי יונדאי וקיה נוספים)

אחת מהפעולות הבסיסיות הנדרשות במכונית שלנו הינה החלפת שמן המנוע. מדובר בפעולה שנדרשת בדרך כלל במכוניות הקוריאניות כל כ-15000 קילומטר או פעם בשנה (לפי הנמוך בניהם) פעולה זאת אמנם הבסיסית ביותר ואף מצוינת בספר הרכב לביצוע עצמאי אך רוב בעלי הרכב נוהגים לתת את הביצוע לידי המוסך שלהם. מאחר ומדובר בפעולה כל כך פשוטה וקלה לביצוע , נסביר כיצד לבצע זאת, בעיקר בשל הצורך להבין את המשמעות של השמן במנוע , המעקב אחר המדיד וצריכת השמן וזאת מבלי להסתמך על גורם חיצוני. המדריך מסביר החלפת שמן מנוע והחלפת פילטר השמן, המדריך בוצע ב hyundai i30 דור שני, מנוע 1.6 מודל 2014 ומתאים לדגמים נוספים.

מילוי שמן מנוע ב hyundai i30 1.6 2014 באדיבות ארז א.

מילוי שמן מנוע ב hyundai i30 1.6 2014 באדיבות ארז א.

מדריך ברמת מתחיל

מה זה אומר? לחצו כאן להסבר

לפני הכל

מדובר באחת הפעולות הקלות ביותר לביצוע במכוניתכם. שמן המנוע נדרש החלפה תכופה בהתאם לשימוש במכונית וברמת המאמץ והתנאים בהם עובד מנוע הרכב. 

על פי היצרן, יש לבצע החלפת שמן מנוע מלאה אחת לתקופה של שנה או לכל כ-15000 קילומטר לפי הנמוך מבניהם. ישנן מכוניות שכמות הקילומטרים תהיה גבוהה יותר ויש כאלו שאף כל 10000 ק”מ (בעיקר במכוניות ישנות). בטיפול זה (המוגדר גם טיפול קטן) מבצעים החלפה מלאה של שמן המנוע יחד עם פילטר השמן. 

עלות הביצוע לטיפול כזה די זניחה ועל כן הרוב המכריע מבצע אותו במסגרת טיפול שנתי במוסך הבית של מכוניתו. מטרתו של מדריך זה משתנה ביחס למדריכים האחרים , שכן עלות הטיפול כה זניחה ביחס לזמן המושקע , אך עם זאת נמליץ לבצע את ההחלפת השמן והפילטר באופן עצמאי ולו רק למען הידע האישי של בעל המכונית.

וזאת למה?

מכוניות חדשות אמנם פחות נדרשות למעקב , אך שיש מכונית שגילה מתקדם יש צורך לבצע מעקב אחר צריכת השמן, ופעולת המנוע , כל זאת על מנת לוודא שכמות השמן הנמצאת במנוע מספיקה וכי צריכתו סבירה. בהרבה מן המקרים בעלי מכוניות נכנסים למוסך פעם בשנה לשם הטיפול וזאת מבלי לבדוק מצב השמן במנוע. במידה ומדובר במנוע ש”אוכל שמן” , ישנה סבירות גבוהה כי לרכב יגרם נזק במנוע בשל אי השגחה על חוסר שמן וזאת עוד לפני הגעתו לטיפול השנתי.  במדריך זה נסביר את הפעולה , כיצד מבצעים אותה ונמליץ אף כחלק מהשימוש ברכב גם לבצע מעקב אחר צריכת השמן. רק בשביל השקט הנפשי (: .

בעמוד המדריכים המצולמים מהרשת ישנם הסברים לביצוע החלפת שמן ומסנן שמן בשלל מכוניות קוראניות. כניסה

מקט”ים וכלים נדרשים

  • מק”ט למסנן שמן מקורי עבור יונדאי / קיה לרוב יהיה משותף לעשרות דגמים. על פי הספר הטכני המק”ט המיועד למכונית hyundai i30 2014 1.6 הינו 26300-35530, המק”ט ניתן לרכישה בספקי החלפים השונים ברשת וגם ב KORAPS
  • מק”ט לבורג הריקון מקורי , גם פה מדובר בבורג נפוץ שמתאים לעשרות דגמים של יונדאי וקיה , המק”ט עבור בורג אגן שמן הינו 21512-21010. מומלץ להחליף אותו מדי כמה טיפולים בבורג חדש. 
  • מק”ט לטבעת אטם מקורית עבור בורג אגן שמן.  מדובר בטבעת המשותפת לעשרות דגמים של יונדאי וקיה , המק”ט עבור הטבעת הינו: 21513-23000 . טבעת איטום אני ממליץ להחליף בכל החלפת שמן.
    • שמן מנוע עבור מכוניתכם. כאן מומלץ ללכת על פי ספר הרכב שברשותכם ועל פי התקן הנדרש. 
  • צריכים עזרה בחיפוש מק“ט של החלקים התואמים לרכבכם ואינכם מוצאים ? תוכלו להעזר בפורום חיפוש מקט”ים כאן

כלים:

  • ג’ק להרמת הרכב. 
  • רגל מוסך 
  • מפתח רצ’ט בעל בוקסה 17 מ”מ.
  • מפתח T במידת 10 מ”מ
  • מפתח סרט או עכביש לפתיחת מסנן השמן.
  • קערה בגודל של 5 ליטר לפחות לאגירת השמן
  • מיכל קיבול בגודל של 5 ליטר לפחות לאכלוס השמן.
  • משפך.
  • כפפות גומי להגנה על הידיים.



מתחילים

ראשית , נרים את הרכב בצידו הימני (צד נוסע) באמצעות ג’ק תקני להרמת המכונית , לאחר שנרים את הרכב , נאבטח את ההרמה באמצעות רגל מוסך תקנית לבטיחות מירבית. 

נרים את הרכב באמצעות ג'ק ייעודי ונאבטח באמצעות רגל מוסך תקנית

נרים את הרכב באמצעות ג'ק ייעודי ונאבטח באמצעות רגל מוסך תקנית

לאחר שהרמנו את הרכב, נפתח את מכסה השמן בראש מכסה השסתומים, כמו כן נוציא את מדיד שמן המנוע החוצה , זאת על מנת לאפשר זרימה של שמן בניקוז למטה בקלות יתרה. 

נשלוף את מדיד השמן ממקומו על מנת לאפשר זרימת ניקוז שמן מאגן המנוע

נשלוף את מדיד השמן ממקומו על מנת לאפשר זרימת ניקוז שמן מאגן המנוע

לאחר מכן ניגש מתחת למנוע, נכניס קערה אליה ינוקז השמן המשומש מהמנוע. על מנת לאפשר גישה נוחה אני ממליץ גם להסיר את דיפון המנוע התחתון ממקומו. את הדיפון ניתן להסיר באמצעות מפתח T 10 לארבעת ברגיו. בורג ראשון יהיה בשפה הקדמית של הטמבון הקדמי , כמו כן שלישיית ברגים נוספת תהיה לאורך הקורה הימנית. לאחר שהסרנו את הדיפון יהיה נוח יותר לבצע פירוק של מסנן השמן מאגן השמן ובכלל זרימת הניקוז תהיה נקייה יותר. 

לאחר שהעמדנו קערה מתחת לאגן השמן , באמצעות מפתח 14 מ”מ נפתח בזהירות את הבורג, לפני שחרורו המלא, ממליץ לתפוס אותו ביד על מנת שלא ייפול עם זרם השמן לקערת הניקוז. במידה והנכם מחליפים את הבורג והאטם בחדש, ניתן להתעלם מהנחייה זו. 

(Hyundai I30) 2151223000 Plug-Oil drain - באדיבות ארז א'

(Hyundai I30) 2151223000 Plug-Oil drain – באדיבות ארז א'

נמתין לסיום ריקון שמן המנוע המשומש לקערה תחתיו - צילום: אלי כ'

נמתין לסיום ריקון שמן המנוע המשומש לקערה תחתיו – צילום: אלי כ'

השמן יזרום במשך מספר דקות עד לניקוז מלא. יש להשאיר את הקערה תחת האגן עד לסגירת הבורג והאטם מחדש. זאת על מנת למנוע זיהום סביבתי מהשמן המשומש. 

נמתין עד לסיום ריקון השמן מאגן המנוע

נמתין עד לסיום ריקון השמן מאגן המנוע

לאחר תום ריקון השמן , ניגש את מסנן השמן הניצב במקביל לאגן השמן, את מסנן השמן נפרק באמצעות מפתח סרט או עכביש בהתאם לקיים ברשותכם. גם כאן , יש לבצע סיבוב עדין ועם סיום ההברגה יש לרוקן את השמן היוצא מהצנרת ישירות לקערת הקיבול.

ת מסנן השמן נפרק באמצעות מפתח סרט או עכביש בהתאם לקיים ברשותכם - באדיבות ארז א'

ת מסנן השמן נפרק באמצעות מפתח סרט או עכביש בהתאם לקיים ברשותכם – באדיבות ארז א'

בינתיים שהשמן מתנקז מאגן המנוע ומצנרת מסנן המנוע , ניגש אל המסנן החדש אותו אנחנו מיועדים להתקין במקום הישן באגן השמן. 

לפני הרכבתו , יש למלא מעט שמן כמעט עד חלקו העליון , כמו כן יש לשמן מעט עם שמן מנוע את הגומיה הנמצאית בבסיס המסנן. 

נבריג את המסנן החדש במקומו לאחר שימון הגומיה - באדיבות ארז

נבריג את המסנן החדש במקומו לאחר שימון הגומיה – באדיבות ארז

כעת נבריג את המסנן החדש, זאת לאחר שמרחנו שמן על הגומיה העליונה של המסנן, נמלא כ3/4 ממנו בשמן חדש ונבריג אותו למקומו בזהירות. כמו כן חשוב לציין כי יש להדק את המסנן עם היד בלבד מאחר ומומנט הסגירה מסתכם ב-כ14 NM בלבד. אם אתם מרגישים שהוא מחליק לכם, ניתן לתפוס עם מגבת יבשה ולהדק היטב. 

נסגור את בורג אגן השמן מחדש עם טבעת אטימה חדשה 2151323000 2151321000 2151221010

נסגור את בורג אגן השמן מחדש עם טבעת אטימה חדשה 2151323000 2151321000 2151221010

נסגור מחדש את בורג אגן השמן יחד עם טבעת האטימה למקומו. לאחר הסגירה, יש להדק באמצעות מפתח 17 היטב. 

כעת , לאחר שסגרנו את בורג אגן השמן והרכבנו את מסנן השמן החדש. כל מה שנותר זה למלא שמן מחדש במנוע. כאן נמליץ לקרוא בספר הרכב כמה שמן נדרש למנוע המכונית שברשותכם. במקרה של מדריך זה, כמות השמן הנדרשת הינה 3.3 ליטר. לפיכך נמלא 3 ליטר שמן ואת השליש האחרון נמלא בעדינות תוך בדיקת מדיד בכל מספר דקות. 

מילוי שמן מנוע ב hyundai i30 1.6 2014 באדיבות ארז א.

מילוי שמן מנוע ב hyundai i30 1.6 2014 באדיבות ארז א.

לאחר שמילאנו את כמות השמן הנדרשת , יש להניע את הרכב ולתת לו לעבוד מספר דקות. לאחר זמן זה, יש לכבות את הרכב, להמתין שכל השמן ירד חזרה לאגן (כ15 דקות בממוצע) אז יש לבצע בדיקה של מפלס השמן על מדיד הבדיקה. 

כעת נרכיב מחדש את דיפון המנוע הימני באמצעות 4 ברגיו מחדש. נוריד את הרכב מרגל המוסך באמצעות ג’ק תקני. 

כעת יש לבצע מדידה מדוייקת של כמות השמן במנוע, בתחתית מדיד השמן יש סימון נמוך ו F המציג כמות מספקת של שמן במנוע. חשוב לוודא כי בדיקת מפלס השמן מבוצעת שהרכב נמצא במצב ישר, לא עליה או ירידה ולא נוטה על צידו. 

לאחר שוידאנו שכמות השמן מספיקה באמצעות שליפת מדיד שמן המנוע.  סיימנו את החלפת השמן ומסנן השמן במנוע המכונית שלכם. 

כעת ניתן לסגור חזרה את מכסה הפלסטיק המעטר את ראש המנוע וסיימנו.

כעת ניתן לסגור חזרה את מכסה הפלסטיק באדיבות ארז א.

כעת ניתן לסגור חזרה את מכסה הפלסטיק ונבדוק את מדיד השמן וכמותו. באדיבות ארז א.

תודה רבה לארז א’ על החומרים והמידע בעבור מדריך זה.

שימו לב

המידע המופיע באתר הינו כחומר עזר לתיקון / ביצוע הטיפול בעצמך, הפעולות המופיעות במדריך זה ניתנות לביצוע בתנאים ביתים אך מיועד לבעלי ידע חוש וידיים המתאימות לפעולה זו. אם אינכם בטוחים בביצוע , יש להיוועץ עם מומחה / מכונאי רכב לסיוע. האחריות לאופן וביצוע התיקון הינו על מבצעיו בלבד, אין האתר או כותב תוכן זה אחראי לכל נזק או תקלה שתיגרם בצורה ישירה או עקיפה כתוצאה מביצוע של פעולה זו. 

יש לכם שאלה בנוגע למדריך? אהבתם ? כתבו לנו !

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.