מדריך לביצוע ריקון שמן מנוע והחלפת מסנן שמן במנוע G3LA בקיה פיקנטו 2011 (מתאים גם ליונדאי i10 וקיה ריו)

בכל טיפול שנתי (או לאחר נסועה של 15,000 ק"מ) ישנו צורך לבצע החלפת שמן המנוע. פעולה זו אמנם הבסיסית ביותר ואף מצוינת בספר המכונית לביצוע עצמאי בידי בעליה. אך הרוב המכריע של משתמשי המכוניות מעדיפים להעניק את הטיפול באמצעות המוסך הקבוע שלהם. מאחר ומדובר בפעולה כה פשוטה וקלה נסביר במדריך זה כיצד לבצע זאת בעצמכם בקלות ויעילות. אין המטרה להכביד עליכם כבעלי הרכב אלא לשם הפקת הידע ויכולת המעקב אחר מדיד השמן וכמות השמן במנוע מבלי להסתמך על גורם חיצוני. במדריך זה נסביר כיצד נרוקן את שמן המנוע הישן, כיצד נחליף את מסנן השמן ומילוי שמן מנוע טרי במנוע המכונית. מדריך זה בוצע בדגם KIA PICANTO בעלת מנוע G3LA שנת 2011 בעלת תיבת הילוכים ידנית. המדריך תואם גם ל Hyundai i10 ו KIA RIO החולקים את אותו דגם מנוע.

ריקון שמן מנוע משומש בקיה פיקנטו 2011 ידנית - צילום: ארז אהרון

ריקון שמן מנוע משומש בקיה פיקנטו 2011 ידנית – צילום: ארז אהרון

מדריך ברמת מתחיל

מה זה אומר? לחצו כאן להסבר

לפני הכל

מדובר באחת הפעולות הקלות ביותר לביצוע במכוניתכם. שמן המנוע נדרש החלפה תכופה בהתאם לשימוש במכונית וברמת המאמץ והתנאים בהם עובד מנוע הרכב. 

על פי היצרן, יש לבצע החלפת שמן מנוע מלאה אחת לתקופה של שנה או לכל 15 אלף קילומטרים לפי הנמוך מבניהם. ישנן מכוניות שכמות הקילומטרים תהיה גבוהה יותר ויש כאלו שאף כל 10000 ק”מ (בעיקר במכוניות ישנות). בטיפול זה (המוגדר גם טיפול קטן) מבצעים החלפה מלאה של שמן המנוע יחד עם פילטר השמן. 

עלות הביצוע לטיפול כזה די זניחה ועל כן הרוב המכריע מבצע אותו במסגרת טיפול שנתי במוסך הבית של מכוניתו. מטרתו של מדריך זה משתנה ביחס למדריכים האחרים , שכן עלות הטיפול כה זניחה ביחס לזמן המושקע , אך עם זאת נמליץ לבצע את החלפת השמן והפילטר באופן עצמאי ולו רק למען הידע האישי של בעל המכונית.

וזאת למה?

מכוניות חדשות אמנם פחות נדרשות למעקב , אך שיש מכונית שגילה מתקדם יש צורך לבצע מעקב אחר צריכת השמן, ופעולת המנוע , כל זאת על מנת לוודא שכמות השמן הנמצאת במנוע מספיקה וכי צריכתו סבירה. בהרבה מן המקרים בעלי מכוניות נכנסים למוסך פעם בשנה לשם הטיפול וזאת מבלי לבדוק מצב השמן במנוע. במידה ומדובר במנוע ש”אוכל שמן” , ישנה סבירות גבוהה כי לרכב ייגרם נזק במנוע בשל אי השגחה על חוסר שמן וזאת עוד לפני הגעתו לטיפול השנתי.  במדריך זה נסביר את הפעולה , כיצד מבצעים אותה ונמליץ אף כחלק מהשימוש ברכב גם לבצע מעקב אחר צריכת השמן. רק בשביל השקט הנפשי.

בעמוד המדריכים המצולמים מהרשת ישנם הסברים לביצוע החלפת שמן ומסנן שמן בשלל מכוניות קוריאניות. כניסה

מקט”ים שמן וכלים נדרשים

  • מק”ט למסנן שמן מקורי עבור יונדאי / קיה לרוב יהיה משותף לעשרות דגמים. המק”ט המסופק כיום בחנויות החלפים בישראל עבור קיה פיקנטו בדגם זה (מנוע G3LA) הינן: 26300-02501 לפי המק”ט ניתן לרכישה בספקי החלפים השונים ברשת וגם ב KORAPS.
  • מק”ט לבורג הריקון מקורי , גם פה מדובר בבורג נפוץ שמתאים לעשרות דגמים של יונדאי וקיה , המק”ט עבור בורג אגן שמן הינו 21512-23000. מומלץ להחליף אותו מדי כמה טיפולים בבורג חדש. 
  • מק”ט לטבעת אטם מקורית עבור בורג אגן שמן.  מדובר בטבעת המשותפת לעשרות דגמים של יונדאי וקיה , המק”ט עבור הטבעת הינו: 21513-23001 . טבעת איטום אני ממליץ להחליף בכל החלפת שמן.
  • שמן מנוע עבור מכוניתכם. כאן מומלץ ללכת על פי ספר הרכב שברשותכם. במקרה של מדריך זה שנכתב על בסיס kia picanto בעלת מנוע G3LA 1000סמ”ק  במקרה הנוכחי , השתמשנו בשמן בעל תקן תואם ליונדאי של חברת מוטול מסוג 8100-X-CLEAN FE 5w30 MOTUL.

    צריכים עזרה בחיפוש מק“ט של החלקים התואמים לרכבכם ואינכם מוצאים ? תוכלו להיעזר בפורום חיפוש מקט”ים כאן

    כלים:

    • ג’ק להרמת הרכב. 
    • רגל מוסך 
    • מפתח רצ’ט בעל בוקסה 17 מ”מ.
    • מפתח סרט או עכביש לפתיחת מסנן השמן.
    • קערה בגודל של 5 ליטר לפחות לאגירת השמן
    • מיכל קיבול בגודל של 5 ליטר לפחות לאכלוס השמן.
    • כפפות גומי להגנה על הידיים.

       

       

מתחילים

ראשית , נרים את הרכב בצידו השמאלי (צד נוסע) באמצעות ג’ק תקני להרמת המכונית , לאחר שנרים את הרכב נאבטח את ההרמה באמצעות רגל מוסך תקנית לבטיחות מירבית. במקרה זה אין חובה לפרק את הגלגל. 

נרים את המכונית באמצעות מגבה תקני ונאבטח עם רגל מוסך - קיה פיקנטו 2013

נרים את המכונית באמצעות מגבה תקני ונאבטח עם רגל מוסך – קיה פיקנטו 2013

לאחר שהרמנו את הרכב, נפתח את מכסה השמן בראש מכסה השסתומים, כמו כן נוציא את מדיד שמן המנוע החוצה , זאת על מנת לאפשר זרימה של שמן בניקוז למטה בקלות יתרה. 

KIA PICANTO G4LA engine (Kia Morning/picanto) 2661103320 Rod assy-oil level gauge

KIA PICANTO G4LA engine (Kia Morning/picanto) 2661103320 Rod assy-oil level gauge

לאחר מכן ניגש מתחת למנוע , נכניס קערה אליה ינוקז השמן המשומש מהמנוע. 

הפילטר ובורג ניקוז שמן המנוע - קיה פיקנטו 2011 26300-02501 - 21512-23000

הפילטר ובורג ניקוז שמן המנוע – קיה פיקנטו 2011 26300-02501 – 21512-23000

לאחר שהעמדנו קערה מתחת לאגן השמן , באמצעות מפתח 17 מ”מ נפתח בזהירות את הבורג, לפני שחרורו המלא, ממליץ לתפוס אותו ביד על מנת שלא ייפול עם זרם השמן לקערת הניקוז. 

    • פותחים את בורג הריקון בעזרת בוקסה 17 ומחכים שהשמן יסיים לצאת - צילום: ארז אהרון

      פותחים את בורג הריקון בעזרת בוקסה 17 ומחכים שהשמן יסיים לצאת – צילום: ארז אהרון

      ריקון שמן מנוע משומש בקיה פיקנטו 2011 ידנית - צילום: ארז אהרון

      ריקון שמן מנוע משומש בקיה פיקנטו 2011 ידנית – צילום: ארז אהרון

      לאחר תום ריקון השמן , ניגש את מסנן השמן הניצב במקביל לאגן השמן, את מסנן השמן נפרק באמצעות מפתח סרט או עכביש בהתאם לקיים ברשותכם. גם כאן , יש לבצע סיבוב עדין ועם סיום ההברגה יש לרוקן את השמן היוצא מהצנרת ישירות לקערת הקיבול.

      יגש את מסנן השמן הניצב במקביל לאגן השמן, את מסנן השמן נפרק באמצעות מפתח סרט או עכביש בהתאם לקיים ברשותכם

      יגש את מסנן השמן הניצב במקביל לאגן השמן, את מסנן השמן נפרק באמצעות מפתח סרט או עכביש בהתאם לקיים ברשותכם

      בינתיים שהשמן מתנקז מאגן המנוע ומצנרת מסנן המנוע , ניגש אל המסנן החדש אותו אנחנו מיועדים להתקין במקום הישן באגן השמן. 

      לפני הרכבתו , יש למלא מעט שמן כמעט עד חלקו העליון , כמו כן יש לשמן מעט עם שמן מנוע את הגומיה הנמצאת בבסיס המסנן. 

      לוקחים את החדש, ממלאים אותו בשמן, מורחים את הגומיה שלו בשמן ומבריגים אותו למקומו. מומנט סגירה 14 ניוטון מטר - צילום: ארז אהרון

      לוקחים את החדש, ממלאים אותו בשמן, מורחים את הגומיה שלו בשמן ומבריגים אותו למקומו. מומנט סגירה 14 ניוטון מטר – צילום: ארז אהרון

      נבריג את מסנן השמן החדש למקומו 2630002501 - צילום: ארז אהרון

      נבריג את מסנן השמן החדש למקומו 2630002501 – צילום: ארז אהרון

      מוציאים את השייבה הישנה מהבורג, שמים את החדשה וסוגרים את אגן השמן. מומנט סגירה 40 ניוטון מטר - צילום: ארז אהרון

מוציאים את השייבה הישנה מהבורג, שמים את החדשה וסוגרים את אגן השמן. מומנט סגירה 40 ניוטון מטר – צילום: ארז אהרון

מוציאים את השייבה הישנה מהבורג, שמים את החדשה וסוגרים את אגן השמן. מומנט סגירה 40 ניוטון מטר - צילום: ארז אהרון

מוציאים את השייבה הישנה מהבורג, שמים את החדשה וסוגרים את אגן השמן. מומנט סגירה 40 ניוטון מטר – צילום: ארז אהרון

כעת לאחר ההרכבה של מסנן השמן מחדש, נסגור מחדש את בורג אגן השמן יחד עם טבעת האטימה למקומו. לאחר הסגירה, יש להדק באמצעות מפתח 14 היטב. מומנט סגירה 40 ניוטון מטר.

כעת , לאחר שסגרנו את בורג אגן השמן והרכבנו את מסנן השמן החדש. כל מה שנותר זה למלא שמן מחדש במנוע. כאן נמליץ לקרוא בספר הרכב כמה שמן נדרש למנוע המכונית שברשותכם. במקרה של מדריך זה, כמות השמן הנדרשת הינה 2.9 ליטר. לפיכך נמלא 2.5 ליטר שמן ואת 0.4 האחרונים בעדינות תוך בדיקת מדיד בכל מספר דקות. 

נמלא שמן מנוע חדש למנוע - 8100-X-CLEAN FE 5w30 MOTUL. מוטול - צילום: ארז אהרון

נמלא שמן מנוע חדש למנוע – 8100-X-CLEAN FE 5w30 MOTUL. מוטול – צילום: ארז אהרון

כעת יש לבצע מדידה מדוייקת של כמות השמן במנוע, בתחתית מדיד השמן יש סימון נמוך ו F המציג כמות מספקת של שמן במנוע. חשוב לוודא כי בדיקת מפלס השמן מבוצעת שהרכב נמצא במצב ישר, לא עליה או ירידה ולא נוטה על צידו.

לאחר שוידאנו שכמות השמן מספיקה. סיימנו את החלפת השמן ומסנן השמן במנוע המכונית שלכם. 

תודה רבה לארז אהרון על החומרים והמידע בעבור מדריך זה.

שימו לב

המידע המופיע באתר הינו כחומר עזר לתיקון / ביצוע הטיפול בעצמך, הפעולות המופיעות במדריך זה ניתנות לביצוע בתנאים ביתים אך מיועד לבעלי ידע חוש וידיים המתאימות לפעולה זו. אם אינכם בטוחים בביצוע , יש להיוועץ עם מומחה / מכונאי רכב לסיוע. האחריות לאופן וביצוע התיקון הינו על מבצעיו בלבד, אין האתר או כותב תוכן זה אחראי לכל נזק או תקלה שתיגרם בצורה ישירה או עקיפה כתוצאה מביצוע של פעולה זו. 

יש לכם שאלה בנוגע למדריך? אהבתם ? כתבו לנו !

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.