מדריך להחלפת אטם וטבעות אטם מכסה שסתומים במנוע 1399 G4EE יונדאי גטס / אקסנט

נזילה מגומיות וטבעות אטם מכסה השסתומים הינה דבר שכיח בכל מספר שנים . משום שמדובר באיזור בעל טמפרטורות גבוהות, המתמודד עם נוזלים רותחים, האטם בין מכסה השסתומים לבלוק המנוע מתבלה ומתחיל להזיע עד לנזילה. האם מדובר בתיקון יקר ומסובך? לא ממש. כל מה שצריך לדעת לשם תיקון התקלה בעצמך עם מינימום הוצאות ומקסימום הנאה. (המדריך עבור רכבים מסוג HYUNDAI GETZ ו ACCENT בעלי מנוע מדגם G4EE)

אטם מכסה שסתומים יונדאי גטס (Hyundai Getz) 2241026635 Cover assy-rocker

אטם מכסה שסתומים יונדאי גטס (Hyundai Getz) 2241026635 Cover assy-rocker

מדריך ברמת מתקדם

מה זה אומר? לחצו כאן להסבר

לפני הכל – שאלות ותשובות 

  • שאלה: איך נראית נזילה מאטם מכסה השסתומים?
  • תשובה: נזילה תהיה בצורת "הזעת שמן" בתחילתה, במצבים קשים יותר תראה דליפת שמן בין מכסה השסתומים ולבין בלוק המנוע. במקרים קשים השמן אף יטפטף על גבי המנוע עד לרצפה.
  • שאלה: האם יש גורם לנזילה מאטם המכסה שסתומים?
  • תשובה: הגורם העיקרי הינו בלאי של הגומי באטם כתוצאה מטמפרטורות גבוהות, לחצים ומגע עם שמן מנוע חם.
  • שאלה: אלו כלים וחומרים נדרשים לשם החלפת האטם ?
  • תשובה: לשם פתיחת מכסה השסתומים יש צורך במפתח 10מ"מ לפתיחת ברגי מכסה הטיימינג הצמוד למכסה השסתומים, בוקסה 10 , מומלץ עם מפתח 1/4 בשל המיקום ומאריך, הידוק נדרש לברגים הינו עד 10 ניוטון. כמו כן מומלץ לנקות את השטח בבלוק באמצעות SCRAPER (ידית עם להב חדה) ודבק RTV העמיד בטמפרטורות גבוהות.

לפני שמתחילים

המידע המופיע באתר הינו כחומר עזר לתיקון התקלה בעצמך, הפעולות המופיעות במדריך זה ניתנות לביצוע בתנאים ביתים אך מיועד לבעלי ידע חוש וידיים המתאימות לפעולה זו. אם אינכם בטוחים בביצוע , יש להיוועץ עם מומחה / מכונאי רכב לסיוע. האחריות לאופן וביצוע התיקון הינו על מבצעיו בלבד.

רכיבים נדרשים

  • לשם החלפת האטם , נדרשת רכישה של אטם חדש , אני ממליץ על אטם מקורי בלבד. מספר קטלוגי של הפריט למנוע G4EE (חולק גם מנועים נוספים של HYUNDAI , הינו 22441-26020 – GASKET-ROCKER COVER
    , אותו ניתן לרכוש אצל ספקי חלקי החילוף המקומיים, או באמצעות החנויות המקוונות השונות מהעולם. הספק ממנו רכשתי את הפריט הינו KORAPS ספק חלפים השוכן בKOREA ומהווה מקור לחלקים מקוריים וחדשים של המכוניות הקוריאניות.
אטם מכסה שסתומים יונדאי (Hyundai Getz) 2244126020 Gasket-Rocker cover

אטם מכסה שסתומים יונדאי (Hyundai Getz) 2244126020 Gasket-Rocker cover

  • בגרסה זו של המנוע קיימים עוד 4 טבעות איטום היושבות בתוך ראש מכסה השסתומים וחובקות את צינורות המצתים הנמצאים במרכז המכסה. מק"ט עבור הטבעות הינו: 22443-23001 – שימו לב כי יש לרכוש 4 יחידות ממק"ט זה.
טבעות אטם מכסה שסתומים 22443-23001

טבעות אטם מכסה שסתומים 22443-23001

  • בנוסף לאטם, מאחר שמכסה השסתומים יושב על שטח בעל מפלס אחיד ברובו אך בקצוות מעל "קשתות" יש לבצע איטום נוסף כתגבור מאחר שזו נקודה שנחשבת "חלשה" מאשר יתר חלקי המכסה. לשם כך יש לרכוש דבק RTV העמיד בטמפרטורות גבוהות (לפחות 300 מעלות צלסיוס).
  • המקצועיים ירצו גם לנקות את מכסה השסתומים מהמשקעים שהצטברו בחלקו הפנימי , לפיכך מומלץ לרכוש ספריי לניקוי בלמים ומברשת קטנה לשם ניקוי הלכלוך הפנימי. *** חשוב לדעת כי החומר לא כל כך ידידותי לסביבה ולמשתמש ועל כן מאחר ואנו דואגים לטבע , יש לבצע את הניקוי בתוך קערה עמוקה ולמנוע מגע בין אדמה / צמחים / בני אדם עם החומרים המרוססים והנוזלים לאחר הניקוי. בעת סיום הניקוי , יש לרוקן לכלי קיבול סגור ולהניח בנקודת פינוי שמנים הקרובה אליכם.



מתחילים

  • את התחלת הפירוק , נתחיל בניתוק צינורות הנשם הנמצאות בחלקו השמאלי (צד נהג) פנימי של מכסה השסתומים, את השחרור של הצינורות נבצע הזהירות באמצעות לחיצה על הקליפס המהדק את הצינור על הפיה ולאחר מכן משיכה החוצה.
ננתק את צינורות הנשם - (Hyundai Getz) 2671026510 Hose assy-breather

ננתק את צינורות הנשם – (Hyundai Getz) 2671026510 Hose assy-breather

ניתוק צינורות הנשם ממכסה השסתומים

ניתוק צינורות הנשם ממכסה השסתומים

לאחר שניתקנו את צינור הנשם וצינור הPCV , באמצעות מפתח T 10 מ"מ נפרק את הכיסוי נוי מראש מכסה השסתומים. את הפירוק נבצע באמצעות 3 הברגים המחברים אותו למכסה. 

נסיר את כיסוי הנוי ממכסה השסתומים (Hyundai Getz) 2240526610 Cover-Rocker ctr

נסיר את כיסוי הנוי ממכסה השסתומים (Hyundai Getz) 2240526610 Cover-Rocker ctr

(Hyundai Getz) 2241026635 Cover assy-rocker

(Hyundai Getz) 2241026635 Cover assy-rocker

לאחר ניתוק צינורות הנשם , נפתח באמצעות בוקסה 10 מ"מ את הברגים הסובבים את מכסה השסתומים. ישנם 10 ברגים המהדקים את המכסה לבלוק המנוע. יש לפתוח בזהירות. אני ממליץ לשמור אותם באמצעות מגש מגנטי באותו הסדר בו פורקו.

במקביל נשלוף בזהירות את החוטי ההצתה ממקומם, אין צורך לשלוף גם מהצד השני, 

לאחר שחרור הברגים , בצד ימין של מכסה השסתומים , ישנם שני ברגים המכסים את חלקה העליון של רצועת התזמון (טיימינג) , אותם יש לפתוח באמצעות מפתח רינג 10 מ"מ , שימו לב כי הברגים הללו ארוכים יותר מעשרת הברגים האחרים, על כן יש להפרידם.

אטם מכסה שסתומים גטס - (Hyundai Getz) 2241026635 Cover assy-rocker

אטם מכסה שסתומים גטס – (Hyundai Getz) 2241026635 Cover assy-rocker

(Hyundai Getz) 2210026100 Head assy-cylinder

(Hyundai Getz) 2210026100 Head assy-cylinder

לאחר ששוחחרו כל הברגים , יש להרים בזהירות את מכסה השסתומים, אם לא משתחרר, יש לנענע בעדינות ימינה שמאלה עד לשחרורו המלא. כמו כן יש להזהר בעת ההרמה שלא ינשרו טיפות שמן על המנוע ובכלל , חשוב לשמור על סביבת עבודה נקיה.

מאחר והאטם אינו בר שימוש עוד, ננתק אותו בזהירות ממסילתו במכסה האטומים ונשליך אותה בשקית סגורה לפח הפסולת הייעודי. בתוך המכסה ניתן לראות משקעים רבים שנוצרו מפעילות המנוע עם השמן החם, כאן ניתן לנקות באמצעות ספריי לניקוי בלמים את פנים המכסה. ניתן ללכת באופן עמוק יותר ולפרק את הפלטת מתכת באמצעות 16 הברגים המהדקים אותה ולנקות בנפרד. את הנוזלים והלכלוך שיצא מהמכסה אני ממליץ לרוקן למיכל קיבול סגור ולמסור לנקודת איסוף שמנים הקרובה אליכם.

(Hyundai Getz) 2241026635 Cover assy-rocker

(Hyundai Getz) 2241026635 Cover assy-rocker

לאחר שניקינו את האטם, לרבות המסילה בה יוכנס האטם מחדש, נמרח ב"קשתות" בצדי מכסה השסתומים שכבה דקה של RTV עמיד בטמפרטורות גבוהות לשם אטימה מיטבית. לאחר מכן , נלביש את מכסה השסתומים חזקה למקומו על בלוק המנוע , נחבר תחילה 2 ברגים , אחד בחלקו הימני פנימי והשני בחלקו השמאלי חיצוני ונייצב את האטם במקומו.

כמו כן את ארבעת האטמים במרכז המכסה נסיר ונשליך לאשפה, את החדשים נרכיב במקומם. 

שימו לב שאת הטבעות איטום יש להרכיב עם הצד הבולט כמו בתמונה, משמעו כלפי מטה (שהמכסה במקומו). 

(Hyundai Getz) 2244323001 Seal-Oil

(Hyundai Getz) 2244323001 Seal-Oil

(Hyundai Getz) 2244323001 Seal-Oil

(Hyundai Getz) 2244323001 Seal-Oil

(Hyundai Getz) 2244323001 Seal-Oil

(Hyundai Getz) 2244323001 Seal-Oil

  • לאחר מכן , נייצב את יתר הברגים – 4 בשורה עליונה 4 בשורה תחתונה, ועוד שניים בצדדים , את הברגים נהדק לאט לאט ובהצלבה בין השורות – לדוגמא , ימין תחתון מול שמאל עליון , ימין מרכז תחתון מול שמאל עליון וכן הלאה. לאחר סיום ההידוק, יש לחבר את מכסה הטיימינג העליון באמצעות ברגיו בזהירות.

פרט חשוב – שימו לב, ראש מכסה השסתומים עשוי מפלסטיק קשיח. יש להדק בזהירות וברגש על מנת למנוע שבירה או סדיקה של תעלת הבורג. 

 (Hyundai Getz) 2241026635 Cover assy-rocker

(Hyundai Getz) 2241026635 Cover assy-rocker

המידע המופיע באתר הינו כחומר עזר לתיקון / ביצוע הטיפול בעצמך, הפעולות המופיעות במדריך זה ניתנות לביצוע בתנאים ביתים אך מיועד לבעלי ידע חוש וידיים המתאימות לפעולה זו. אם אינכם בטוחים בביצוע , יש להיוועץ עם מומחה / מכונאי רכב לסיוע. האחריות לאופן וביצוע התיקון הינו על מבצעיו בלבד, אין האתר או כותב תוכן זה אחראי לכל נזק או תקלה שתיגרם בצורה ישירה או עקיפה כתוצאה מביצוע של פעולה זו.

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.