מדריך להחלפת תרמוסטט וראש בית תרמוסטט ביונדאי גטס G4EA (פתרון לדליפת נוזל קירור)

כחלק ממערכת הקירור במכונית היונדאי / קיה שלכם , ישנו מכלול שאחראי על הוצאת הנוזל קירור מראש המנוע החם אל מצנן הרכב (הרדיאטור) לשם קירורו. כחלק מטיפולי הרכב , מומלץ לבדוק את פעילותו של התרמוסטט אשר אחראי על פתיחה וסגירת מעבר הנוזל החם מהמנוע, שכן כשל בפעילותו עלול לגרום לנזק בלתי הפיך למנוע הרכב. במדריך זה נסביר כיצד לבצע החלפה פשוטה של התרמוסטט, ראש בית התרמוסטט והאטמים הנדרשים לשם פעילותו התקינה. מדריך זה מתאים לרכבי יונדאי או קיה רבים.

תרמוסטט ביונדאי גטס מנוע G4EA  25500-22600

תרמוסטט ביונדאי גטס מנוע G4EA 25500-22600

מקרא רמות מדריכים

מה זה אומר? לחצו כאן

המדריך בוצע על מכונית מסוג HYUNDAI GETZ G4EA שנת ייצור 2006 בעל תיבת הילוכים ידנית

הקדמה

מערכת הקירור הינה חלק בלתי נפרד ממכלול המנוע במכונית שלנו , המערכת מורכבת ממצנן המוצב בחזית , בו נמצא נוזל הקירור אשר מוזרם באמצעות צנרת לראש המנוע לתעלות קירור ומשם יוצא לבית התרמוסטט אשר נפתח ונסגר לסירוגין בהתאם לצורך ומזרים את המים חזרה לראש המצנן לשם קירור הנוזל. יש עוד פעולות נוספות המתקיימות בתוך המנוע בקשר לערבול נוזל הקירור עם משאבת המים אך פחות נעסוק בכך כעת. 

את התרמוסטט יש להחליף מדי מספר טיפולים או לפי צורך, מומלץ בעת החלפת נוזל קירור לבצע פתיחה של ראש בית התרמוסטט , אז לראות את מצבו ולהחליף בהתאם, כמו כן אם מבצעים החלפה של מצנן הרכב מכל סיבה שתהיה, או החלפה מלאה של נוזל הקירור, מומלץ באותה הזדמנות להחליף את יחידת התרמוסטט , העלות שלו זניחה מאוד. 

החלפה בשל דליפה

מערכת המטופלת היטב באמצעות נוזל קירור מקורי תשרוד לוודאי שנים רבות, אך החטא העיקרי של בעלי המכוניות בישראל הינו שימוש במי ברז לקירור המנוע. למערכת הקירור נדרש נוזל קירור אשר מכיל חומרים המיועדים לקירור המנוע, הנוזל קירור נמהל באמצעות כמות מסויימת של מים מזוקקים בלבד, מה שגורם לפעילות תקינה של מערכת הקירור כולה. 

מערכות קירור אשר הוכנסו בהם מי ברז או נוזל קירור ברמה נמוכה יגרמו להצטברות אבנית במערכת הקירור ולרבות במצנן עצמו. חלודה בחלקים מסוימים (כמו ראש תא התרמוסטט), סתימת תעלות נוזל קירור בראש המנוע ועוד נזקים רבים. כל אלו יגרמו בשלב זה או אחר להתחממות ראש המנוע ואף להרס בלתי הפיך עבורו. 

נזקים בשל חלודה במכלולי הצנרת תגרום לחורים ודליפת נוזל קירור, מה שיגרום לאיבוד יעילות הקירור ונוזל שיעלם. תוצאה – הרס מנוע המכונית. 

נוזל קירור יונדאי מקורי - 07100-00200 Long Life Coolant

נוזל קירור יונדאי מקורי – 07100-00200 Long Life Coolant

מקט”ים וכלים נדרשים

לשם החלפת התרמוסטט על מכלוליו נצטרך לרכוש את הפריטים הבאים. מאחר שמערכת הקירור הינה מערכת חשובה , לא ממליץ כלל להתפשר על חלקים תחליפיים. חלקים מקוריים ניתן לחפש בחנויות החלפים השונות או דרך ספק החלקים מקוריאה – KORAPS

  1. 25500-22600 – תרמוסטט מקורי (מתאים לדגמים רבים של יונדאי / קיה) THERMOSTAT ASSY
  2. 25612-22002 – אטם מקורי GASKET
  3. 25611-22011 – ראש בית תרמוסטט מקורי FITTING WATER OUTLET – (אופציונלי במקרה חלודה)
  4. 11233-08253 – שתי יחידות בורג סוגר ראש בית תרמוסטט (אופציונלי במקרה חלודה) 
  5. 07100-00200 – נוזל קירור מקורי HYUNDAI מתוצרת MOBIS או אחר בקבוק שאינו מהול -2 ליטר. 
  6. 00000-00000 – מים מזוקקים במיכל של כ-2 ליטר לפחות. 

 

כלים נדרשים:

  1. מפתח רצ’ט או T במידת 12מ”מ
  2. מברג שטוח רחב. 
  3. משפך למזיגת נוזל קירור חדש
  4. מיכל קיבול בגודל של כ-5 ליטר לפחות. 
הכלים והציוד הנדרש לביצוע המדריך

הכלים והציוד הנדרש לביצוע המדריך

מתחילים!

ראשית נפתח את מכסה המנוע , אם המכונית היתה מונעת , נמתין לפחות כשעה עד להתקררות ניכרת של המנוע ונוזל הקירור במצנן. 

ראש בית התרמוסטט נמצא בחלקו הימני של המנוע ,בצמוד למיכל נוזל ההגה ומכסה השסתומים, אליו מחובר צינור גומי עבה אשר מרוקן את הנוזל קירור החם אל תוך ראש המצנן. את ראש בית התרמוסטט מהדקים שני ברגים, אותם גם כן יש לבדוק מבחינת שלמות ועמידות. במידה וחלודים או שחוקים יש להחליפם בחדשים. 

נפתח את מכסה המנוע, ראש בית התרמוסטט נמצא מימין כמסומן

נפתח את מכסה המנוע, ראש בית התרמוסטט נמצא מימין כמסומן

לאחר שוידאנו שהמכונית התקררה בצורה משמעותית , נפתח את הבורג בתחתית המצנן (רדיאטור) ונרוקן את נוזל הקירור הנמצא בו. מומלץ להשתמש בכלי קיבול בעל לפחות 5 ליטר לשם ריקון מלא של נוזל הקירור. 

נפתח באמצעות מברג רחב את בורג המצנן ונרוקן את נוזל הקירור ממנו

נפתח באמצעות מברג רחב את בורג המצנן ונרוקן את נוזל הקירור ממנו

על מנת שנוזל הקירור יצא במהירות , יש לבצע פתיחה של פקק המצנן (רדיאטור). 

לאחר מספר דקות , כאשר כל נוזל הקירור התרוקן מהמכונית , נסגור חזרה את בורג הריקון ונעבור לראש בית התרמוסטט. 

כעת , נשחרר את הבנד המהדק את הצינור אל ראש בית התרמוסטט , ניתן להשאיר את הבנד על הצינור ולהזיזו מעט פנימה. את הצינור יש למשוך בעדינות החוצה מצינור המתכת , במידה וישנו קושי , ניתן להיעזר בזהירות עם מברג שטוח – רק לא לפצוע את הצינור. 

נסיר את צינור הנוזלים מראש בית התרמוסטט

נסיר את צינור הנוזלים מראש בית התרמוסטט

כעת , באמצעות מפתח רצ’ט או T במידה 12 מ”מ נבצע פתיחה של שני הברגים ונשחרר אותם לגמרי ממקומם. שימו לב לשמור את הטבעות הנמצאות עליהם ולא לאבדן.

לאחר הוצאת הברגים, נשלוף את מכסה בית התרמוסטט , במידה וישנו קושי בשל חלודה והצטברות אבנית , יש לתת מכות קלות על החלק המוארך שלו (הצינור) ובכך ישתחרר ממקומו. 

תרמוסטט ביונדאי גטס מנוע G4EA  25500-22600

תרמוסטט ביונדאי גטס מנוע G4EA 25500-22600

כעת המכסה בחוץ, כפי שניתן לראות בתמונה מעלה, התרמוסטט מלא לכלוך והצטברות משקעים של שנים. לשם כך נשלוף את היחידה הישנה ונרכיב חדשה במקומה. אך לפני כן, ננקה באמצעות נייר את המשקעים בבית התרמוסטט כמה שניתן. 

כעת , נכניס את התרמוסטט החדש למקומו במקום הישן , 

25500-22600 THERMOSTAT HYUNDAI KIA

25500-22600 THERMOSTAT HYUNDAI KIA

לאחר הכנסת יחידת התרמוסטט החדשה , נחליף גם כן את אטם ראש בית התרמוסטט בחדש, שימו לב כי הסרתם את הקודם ממקומו , במידה ונותרו משקעים או חלקים יש להסירם לגמרי לפני הנחת האטם החדש. 

אטם ראש בית תרמוסטט מקורי - 25612-22002 GASKET

אטם ראש בית תרמוסטט מקורי – 25612-22002 GASKET

כעת , לאחר שהתרמוסטט החדש במקומו והאטם על בית התרמוסטט , נוכל להלביש מחדש את ראש בית התרמוסטט החדש (במידה ונדרשת החלפה) במקומו, יש להרכיב את הברגים מחדש (נוודא כי הטבעות מולבשות) , אז נבצע סגירה של הברגים לסירוגין בניהם עד להידוק מלא. 

כעת , נחזיר למקומו את צינור המים , יש להלבישו בזהירות עד לטבעת הבולטת על צינור הברזל , לאחר מכן יש להחזיר את הבנד המהדק למקומו ולסגור בהתאם. (לא להגזים בסגירה) 

נרכיב את ראש בית התרמוסטט מחדש ונבריג את הברגים

נרכיב את ראש בית התרמוסטט מחדש ונבריג את הברגים

 

נשחיל את הצינור למקומו עד לטבעת הבולטת בצינור

נשחיל את הצינור למקומו עד לטבעת הבולטת בצינור

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לאחר שחיברנו את הצינור, נעבור שוב על ההידוקים, נוודא שכל החלקים במקומם וכעת נכין את המכונית למילוי נוזל קירור חדש. 

תא המנוע לאחר החלפת תרמוסטט

תא המנוע לאחר החלפת תרמוסטט

כעת, נמלא את נוזל הקירור החדש דרך פתח המילוי בראש המצנן (רדיאטור) , בהנחה שרכשתם את הנוזל קירור המרוכז – מקורי של יונדאי , תצטרכו למהול אותו ברמת 50/50 מול מים מזוקקים.  במידה ורכשתם נוזל קירור אחר – כדוגמת – פרסטון , יש לבדוק רמת דילול – לרוב מגיע מדולל מהיצרן. 

נוזל הקירור אמור להיות עד לגובה של ס”מ בתוך פתח המילוי. 

נמלא נוזל קירור חדש במצנן המכונית

נמלא נוזל קירור חדש במצנן המכונית

כמעט סיימנו.

כעת , לא נסגור את פקק המצנן עדיין , אלא נניע את המכונית, מטרת פעולה זו הינה לוודא כי לא נותרו חללי אויר במערכת. כך ניתן לרכב לפעול למשך כעשר דקות עד שהמאוורר המותקן על המצנן ייכנס לפעולה. במקביל יכול להיות כי מפלס נוזל הקירור יעלה מעט על פתח המילוי , דבר זה תקין. כמו כן ייתכנו בועות שיצוצו , גם זה תקין.

בשלב זה , לאחר שהמאוורר נכנס לפעולה , נוכל לסגור את פקק המצנן וסיימנו. 

סיימנו!

בימים הקרובים לאחר הביצוע נעקוב אחר מפלס נוזל הקירור, כמו כן יש לוודא שאין נזילות מהמצנן ומהחיבורים, כמו כן יש לבדוק שאין דליפות מראש בית התרמוסטט.

תודה רבה לארז א’ על המדריך המרשים והביצוע. 

שימו לב

המידע המופיע באתר הינו כחומר עזר לתיקון / ביצוע הטיפול בעצמך, הפעולות המופיעות במדריך זה ניתנות לביצוע בתנאים ביתים אך מיועד לבעלי ידע חוש וידיים המתאימות לפעולה זו. אם אינכם בטוחים בביצוע , יש להיוועץ עם מומחה / מכונאי רכב לסיוע. האחריות לאופן וביצוע התיקון הינו על מבצעיו בלבד, אין האתר או כותב תוכן זה אחראי לכל נזק או תקלה שתיגרם בצורה ישירה או עקיפה כתוצאה מביצוע של פעולה זו. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.