מדריך להחלפת פקק אטם לגל זיזים (קאמשפט) במנוע G4EA יונדאי / קיה 22327-35504

במנוע היונדאי / קיה שלנו יש מספר אטמים ומחזירי שמן הנזקקים מדי תקופה לרענון. לרוב, אורך החיים הממוצע שלהם יהיה כ10/15 שנה מיום יציאתם ממפעל הייצור או לחילופין – ברגע שבעל הרכב או מי מטעמו אשר מילא שמן מנוע בכמות העולה על המקסימום ובכך – נפרץ מחזיר השמן או פקק האטם. ברוב המקרים, החלפת מחזיר שמן או אטם דורשת פירוק של מכלולים רבים וזאת רק למען החלפת חלק שעולה פרוטות כמקורי ועיקר ההוצאה הינה בגין העבודה המתבצעת מסביבו. במדריך זה, אסביר כיצד לבצע החלפה של פקק אטם לגל זיזים (קאמשפט בלעז) במנוע G4EA של hyundai / KIA. וגם בונוס – ניקוי קליל של גל הזיזים ומכסה השסתומים.

22327-35504 packing circular

22327-35504 packing circular

מדריך ברמת מומחה

מה זה אומר? לחצו כאן להסבר

לפני הכל

איך הכל התחיל? מיקום הדליפה מפקק גל הזיזים די נסתר מהעין, מיקומו – מאחורי הברקט אליו מחוברים הקוילים וחוטי ההצתה למנוע. רק לאחר הזזת חוטי ההצתה, היה ניתן לראות סימני שמן טריים אשר מעורבבים עם הרבה אבק. בדרך כלל נזילות שמן מגיעות לידי ביטוי על רצפת החניה, כאשר הרכב עומד זמן מה והשמן נוזל מטה. אך במקרה זה, תחת המכלול ממנו דולף השמן, נמצאת תיבת ההילוכים האוטומטית במכונית, מה שגרם במצב זה לנזילת שמן על ראש הגיר, אך היות שמדובר בטמפרטורה גבוהה בגוף הגיר, השמן היה מתייבש עוד בטרם היה מגיע לרצפת החניה. במקביל, נרשמה צריכת שמן גבוהה מאוד (כ-120 מ"ל לשבוע).  מכאן הובן שכדאי לבצע את התיקון בהקדם.

22327-35504 packing circular

22327-35504 packing circular

מקט"ים וכלים נדרשים

  • החלק העיקרי הנדרש החלפה במקרה זה, הינו פקק אטם הקאמשפט, על פי מערכת המקט"ים של יונדאי / קיה, מדובר בפקק אטם שמספרו: 22327-35504. הפקק הנ"ל חולק רכבים ומנועים רבים של יונדאי וקיה ומדובר בגרסה רביעית של אותו הפקק. מה זאת אומרת? במספר רב של חלקי חילוף, היצרן משפר מפעם לפעם את המוצר, המספר הקטלוגי נשאר אך הסיומת משתנה בספרה האחרונה. לדוגמא, כאשר יצאה המכונית שלי מהיצרן, הפקק היה תחת מק"ט 22327-35500, ועם השנים השתנה לסיומת 1, 2 ,3 וכיום עומדת על 4.  כך שהגרסה הרלוונטית המסתיימת 4 הינה הנדרשת לביצוע התיקון במכוניתנו.  עם זאת, אם תחפשו סיומת 0 באתר החלפים הקוריאני KORPAS לדוגמא, תוכלו לרכוש גם את המקורי, ההבדלים בניהם – בסיומת 0 ישנה בליטה קטנה על גבי מסגרת האטם ואילו בסיומת 4, המסגרת חלקה לכל רוחבה. 
  • לשם החלפתו של הפקק אטם קאמשפט, נצטרך לבצע פתיחה של מכסה השסתומים. אם עבר זמן רב מאז החלפת אטם מכסה השסתומים, זו הזדמנות נהדרת להחליפו גם כן, ב made in korea נכתב בעבר מדריך העוסק בהחלפה זו. – קישור. מק"ט המתאים למנוע G4EA הינו: (22441-22012) – GASKET-ROCKER COVER.

כלים נדרשים

  • מפתח T 10 מ"מ
  • מפתח פתוח 10 מ"מ
  • מפתח רצ'ט 10 מ"מ
  • מפתח רצ'ט 12 מ"מ
  • פלייר שפיץ
  • מגבות נייר
  • מברשת מתכת רכה או פלסטיק.
  • מברג פיליפס
  • תרסיס לניקוי מנוע / קרבורטור
  • מגבות נייר סופג
  • דבק סיליקון עמיד בחום  של victor reinz או loctite



מתחילים!

22327-35500 packing circular כך נראית הדליפה מפקק האטם

22327-35500 packing circular כך נראית הדליפה מפקק האטם

engine G4EA hyundai Getz / Tb / click

engine G4EA hyundai Getz / Tb / click

את תחילת העבודה נתחיל בניתוק צינורות הנשם ממכסה השסתומים. את הצינור הימני בפינת המכסה ננתק באמצעות שפיץ פלייר על הקליפס הקפיצי המהדק אותו ובאמצעות היד השניה נמשוך אותו בעדינות החוצה. את הצינור שסתום השני, שסתום ה PCV הנמצא בחלקו המרכזי אחורי של מכסה השסתומים ננתק ממקומו במשיכה קלה.

ניתוק צינורות הנשם ממכסה השסתומים

ניתוק צינורות הנשם ממכסה השסתומים

ניתוק צינורות הנשם ממכסה השסתומים

ניתוק צינורות הנשם ממכסה השסתומים

ניתוק צינורות הנשם ממכסה השסתומים

ניתוק צינורות הנשם ממכסה השסתומים

לאחר שניתקנו את צינורות הנשם וה PCV מראש השסתומים, נפתח באמצעות מפתח T10 MM את שמונת הברגים המהדקים את המכסה לגוף המנוע. 

פירוק שמונת הברגים המהדרים של מכסה השסתומים

פירוק שמונת הברגים המהדרים של מכסה השסתומים

לאחר שהסרנו את הברגים, נסיר בזהירות את הקליפסים הנושאים את צינור החיווט של חיישן הטמפרטורה ממקומם, ולאחר מכן נפתח באמצעות מפתח פתוח 10 מ"מ את שני הברגים הסוגרים את מכסה הפלסטיק של רצועת התזמון מצד שמאל של המנוע. (כאשר אנחנו מולו)

ננתק את הקליפסים של חיישן הטמפרטורה 3922002520 Sensor assy-water temperature

ננתק את הקליפסים של חיישן הטמפרטורה 3922002520 Sensor assy-water temperature

נפתח את הברגים של מכסה רצועת התזמון

נפתח את הברגים של מכסה רצועת התזמון

שימו לב להפריד את הברגים של מכסה רצועת התזמון מהברגים של מכסה השסתומים, התבריג זהה אך האורך בורג שונה.

2431226001 Belt-Valve timing רצועת התזמון

2431226001 Belt-Valve timing רצועת התזמון

2431226001 Belt-Valve timing רצועת התזמון

2431226001 Belt-Valve timing רצועת התזמון

בשלב זה נסיר את מכסה השסתומים ממקומו, לנגד עינינו נראה את גל הזיזים (הקאמשפט) והנדנדים שמעליו "הפסנתר"כפי שנהוג בפי אנשי המקצוע. 

(Hyundai Getz) 2411002200 Camshaft

(Hyundai Getz) 2411002200 Camshaft

כעת, באמצעות מפתח רצ'ט 12 מ"מ, נפתח בעדינות את הברגים המהדקים את המכלול לגוף המנוע.

2451402500 Bolt

2451402500 Bolt

כעת, לאחר ששחררנו את הברגים ממקומם. ניגש אל מכסה השסתומים אותו שמנו בצד, בזמן זה, נרסס לתוכו באמצעות תרסיס ניקוי על מנת שנסיר משקעים ובוצה שהצטברה במשך השנים.  במידה ותרצו ללכת שלב אחד קדימה, תוכלו באמצעות מברג פיליפס לפרק את הפחית היושבת בתוך מכסה השסתומים ולבצע ניקוי ספציפי עבורה באמצעות מברשת ניקוי. 

22410-22610 / 2240202401 Plate-Vent.baffle

22410-22610 / 2240202401 Plate-Vent.baffle

במידה והפחית המוברגת למכסה ראש השסתומים מלוכלכת בשמן שרוף ברמה שלא ניתנת לניקוי , מק"ט רכישה לחדש 22402-02401.

במקביל, כאשר פרקנו את הפחית השטוחה, נוכל לרסס מנה יפה של תרסיס ניקוי לתוך פנים מכסה השסתומים ונשרה אותו מעט ולאחר מכן נשטוף אותו ונייבש היטב. 

22410-22612 / 22410-22610 (Hyundai Getz) 2241026611 Cover assy-rocker

22410-22612 / 22410-22610 (Hyundai Getz) 2241026611 Cover assy-rocker

נחזור כעת למכונית, לאחר שפתחנו את הברגים המהדקים את הפסנתר נדנדים לראש המנוע, ננתק בזהירות את מחבר חיישן הקאמשפט ממקומו. השליפה הינה באמצעות לחיצה על הקליפס מתכת ומשיכה כלפי מעלה.

לאחר שפתחנו את ברגי הפסנתר

לאחר שפתחנו את ברגי הפסנתר

נשלוף את הקונקטור של חיישן הקאמשפט 39300-27000

נשלוף את הקונקטור של חיישן הקאמשפט 39300-27000

בשלב זה נרים את הפסנתר ממקומו, יש להחזיקו בצורה בה יושב במנוע, אין להפוך, שימו לב כי יש מרימים (ליפטרים) אשר יושבים על הזרועות ועלולים ליפול. כעת נוכל לבצע ניקוי באמצעות תרסיס ניקוי קרבורטורים גם למכלול זה. בנקודות בהן יש הצטברות של שמן שרוף (בוצה) ניתן לנקות באמצעות מברשת פלסטיק קשיחה או מתכת עדינה. 

כמו כן יש לשים לב כי בחלק בו יושבים הברגים שפרקנו (ברגי 12) יש מעין צינורות היושבות בתוך החורים, חלקם יכולים להיות מחוברים לראש השסתומים ואלו חלקם יכול להיות שיהיו צמודים לפסנתר, יש להקפיד שכולם קיימים ולא יצאו ממקומם. 

הפסנתר לפני ניקוי וקרצוף

הפסנתר לפני ניקוי וקרצוף

כעת, נשלוף ממקומו את פקק אטם הקאמשפט הישן וננקה היטב את החצי עיגול שהאטם יושב בתוכו. יש לנקות היטב, מומלץ באמצעות תרסיס וניגוב מהיר עם מגבת נייר. 

22327-35504 packing circular

22327-35504 packing circular

ננקה את הקשת בה יושב מכסה אטם הקאמשפט

ננקה את הקשת בה יושב מכסה אטם הקאמשפט

22327-35504 22327-35500 packing circular

22327-35504 22327-35500 packing circular חלק חיצוני

22327-35504 22327-35500 packing circular

22327-35504 22327-35500 packing circular – חלק פנימי




בשלב זה, לאחר שהעמדנו את האטם החדש במקומו בקשת בה יושב לאחר שניקינו היטב, ניגש לצד השני של גל הזיזים, שם נראה מחזיר שמן הנמצא על גלגל השיניים הגדול עליו מונחת רצועת התזמון, יש להקפיד היטב לפני החזרת הקאמשפט למקומו, כי המחזיר שמן יושב במקומו בצורה ישרה וטובה.

22144-3B000 Seal-Oil 22144-3B001

22144-3B000 Seal-Oil 22144-3B001 יש להקפיד היטב לפני החזרת הקאמשפט למקומו, כי המחזיר שמן יושב במקומו

22327-35500 packing circular 22327-35504

22327-35500 packing circular 22327-35504  לאחר שהעמדנו את האטם החדש במקומו בקשת בה יושב לאחר שניקינו היטב

 

22327-35500 packing circular 22327-35504

22327-35500 packing circular 22327-35504 לאחר שהעמדנו את האטם החדש במקומו בקשת בה יושב לאחר שניקינו היטב

כעת, ניקח את הפסנתר לאחר שסיים להתייבש מהניקוי שביצענו קודם, נחזיר אותו למקומו. 

שימו לב, כי מאחר והפסנתר מורכב מנדנדים ובניהם קפיצים, ישנו סיכוי שתחושו כי הפסנתר התארך בכמה ס"מ ביחס למנוע. הרעיון הינו לדחוף מצד ימין לצד שמאל את הגוף, דהיינו מצד מיקום חיישן הקאמשפט לצד של גלגל רצועת התזמון ולהכניסו למקומו. 

בעת ההנחה, שימו לב כי אותם צינורות עליהם דברנו קודם  – טרם הניקוי, נדרשים להכנס למקומם חזרה, עם הברגת הברגים במקומם (12 מ"מ) הם ייכנסו למקומם כנדרש. 

הרעיון הינו לדחוף מצד ימין לצד שמאל את הגוף, דהיינו מצד מיקום חיישן הקאמשפט לצד של גלגל רצועת התזמון ולהכניסו למקומו

הרעיון הינו לדחוף מצד ימין לצד שמאל את הגוף, דהיינו מצד מיקום חיישן הקאמשפט לצד של גלגל רצועת התזמון ולהכניסו למקומו

את הברגים נסגור בהצלבה, מקצה לקצה ומקביל, למהדרין בנינו יש להדק בעוצמה של כ-25 ניוטון לכל בורג. בשלב זה גם נבריג את שני ברגי ה- 10 מ"מ אשר שייכים לנקודת החיישן בצד ימין. 

כעת, לקראת סיום, יש למרוח שכבה דקה של סיליקון עמיד בחום על איזור הקשתות, בצד של החיישן מימין ובצד של גלגל רצועת התזמון משמאל. במידה וזיהיתם נקודת חולשה בה היתה הזעה, ניתן למרוח גם שם לכל מקרה. ולסיום. יש להניח את מכסה ראש השסתומים לאחר שוידאנו שהגומית אטם נקיה ויבשה. את הברגים של המכסה (10) מ"מ נסגור אף אותם בהצלבה , ימין מול שמאל, שורה עליונה במקביל לתחתונה. 

כמו כן יש לחבר את שתי הצינורות שניתקנו בתחילה יש לחבר למקומם.

שימו לב: לא להניע את המכונית לפחות שעה וחצי, על מנת שיהיה מספיק זמן לדבק הסיליקון להתייבש. 

 

22410-22612 / 22410-22610 (Hyundai Getz) 2241026611 Cover assy-rocker

22410-22612 / 22410-22610 (Hyundai Getz) 2241026611 Cover assy-rocker

כעת, לפני שנניע את המכונית, נבדוק את מפלס השמן במנוע. במידה ויש חוסר יש להשלים. חשוב לוודא כי הבדיקה מבוצעת בחניה מפולסת היטב, לא בירידה או עליה וזויות למינהן. 

לאחר שבדקנו מפלס שמן, נניע את המכונית וניתן לה לעבוד לפחות כ15 דקות במצב PARKING, נעקוב אחר מכסה אטם הקאמשפט ונוודה כי אין נזילות ממנו יותר. בהמשך ממליץ לבצע בדיקה כל יום יומיים של נסיעה לבדוק שאין חדש והכל יבש ותקין. 

לאחר שנבדק לאורך מספר פעמים ונראה כי הכל יבש, ניתן לבצע ניקוי של שאריות השמן שדלפו במשך השמן על גוף תיבת ההילוכים הנמצאת תחתיו. 

סיימנו.

שימו לב

המידע המופיע באתר הינו כחומר עזר לתיקון / ביצוע הטיפול בעצמך, הפעולות המופיעות במדריך זה ניתנות לביצוע בתנאים ביתים אך מיועד לבעלי ידע חוש וידיים המתאימות לפעולה זו. אם אינכם בטוחים בביצוע , יש להיוועץ עם מומחה / מכונאי רכב לסיוע. האחריות לאופן וביצוע התיקון הינו על מבצעיו בלבד, אין האתר או כותב תוכן זה אחראי לכל נזק או תקלה שתיגרם בצורה ישירה או עקיפה כתוצאה מביצוע של פעולה זו. 

 

יש לכם שאלה בנוגע למדריך? אהבתם ? כתבו לנו !

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.