מדריך לניקוי שסתום VVT במנוע יונדאי / קיה G4FC / G4FA מתאים לדגמים רבים (תקלה P0012)

כאשר נדלקת נורת check engine, הנסיבות להופעתה מגוונות מאוד, לשם כך נדרש סורק תקלות ממוצע אשר יסביר לנו את קוד התקלה הנקודתי ולפיו נוכל לאבחן ולטפל בחלק התקול. במדריך זה נסביר כיצד לבצע תיקון לתקלת מנוע שהקוד שלה P0012. הקוד מעיד על תקלה במערכת תזמון השסתומים המשתנה – VVT בלעז. בהמשך נרחיב על המערכת המדוברת. המדריך בוצע על רכב מדגם hyundai i20 דור שני, תואם לרכבי hyundai / kia נוספים החולקים את אותו המנוע G4FC / G4FA.

תקלה VVT P0012 HYUNDAI I20 באדיבות אסף א

תקלה VVT P0012 HYUNDAI I20 באדיבות אסף א

מדריך ברמת מתקדם

מה זה אומר? לחצו כאן להסבר

ולפני הכל

על מה מדובר כאשר מופיעה תקלה P0012 ? הרכב הנבדק הינו יונדאי i20 דור שני (2011-2015) אשר הופיע חיווי בלוח השעונים בצורת נורה כתומה check engine. בחיבור סורק למחשב הרכב הופיעה התקלה P0012 אשר בפירוט מדובר ב camshaft position timing over ratarded bank 1. בפירוש מהיר לעברית מדובר בתקלה במערכת התזמון השסתומים המשתנה או – VVT. 

תקלת check engine ב hyundai i20 - באדיבות אסף א.

תקלת check engine ב hyundai i20 – באדיבות אסף א.

מערכת VVT – מה זה אומר? ובכן, מדובר בטכנולוגיה אשר מאפשרת למנוע לקבל יותר עוצמה ו/או פעילות יעילה יותר במהלך פעילותו הסדירה בנקודות מסוימות. אפשר גם לומר שמדובר במערכת תזמון לא קבוע וסופי כמו שהיה במנועים הישנים יותר, אלא במערכת מתקדמת ותר אשר מנהלת את תזמון השסתומים בהתאם לצרכי מערכת ניהול המנוע. 

החשד הראשון לגבי גורם התקלה היה בשסתום ה VVT, מדובר ברכיב הדומה בפעולתו לסולנואיד (סליל או אלקטרו מגנט) אשר עושה שימוש בלחץ השמן הזורם במנוע המכונית וזאת על מנת לקבוע עם זווית גלגל השיניים של הקאמשפט. בפעולה זו מאשר לקדם או לאחר את פתיחת השסתומים. 

מאחר, ואותו רכיב עובד על לחץ שמן בלבד, החשד העיקרי כגורם תקלה נופל עליו. ובכן, נתחיל ממנו. אציין כי אמנם יכולות להיות נסיבות נוספות ורבות לתקלה הנ"ל, לדוגמה שסתום תקול בעצמו, או שרשרת תזמון שהתארכה לה. אך מדובר בפעולה יחסית קלה כנסיון ראשון לפתור את התקלה ומשום כך נתחיל בו. במהלך התהליך אנחנו ננקה את הבוצה מהקרטר (אגן השמן) ומרשתית משאבת השמן, נפרק את השסתום עצמו ואת הפילטר שלו וננקה אותו כהוגן. 

מקט"ים

  • שמן מנוע 5W30 לפי התקן המתאים לרכבכם.
  • מסנן שמן מנוע מקורי  26300-35504

כלים נדרשים

  • ג'ק להרמת המכונית
  • רגלי מוסך (בוקים) לאבטחת הרמת המכונית
  • מפתח רצט בעל בוקסה 10 מ"מ
  • מפתח רצט בעל בוקסה 12 מ"מ 
  • מפתח רצט בעל בוקסה 14 מ"מ. 
  • מפתח רצט בעל בוקסה 17 מ"מ
  • מפתח מסנן שמן (לפי הנוח לכם) 
  • קערה לניקוז שמני המנוע 
  • מיכל לאכסון השמן המשומש 
  • תרסיס לניקוי מנועים / קרבורטורים
  • סיליקון שחור עמיד בחום – מומלץ וקטור ריינץ או לוקטייט.



שנתחיל?

ראשית נרים את הרכב בחלקו הקדמי באמצעות ג'ק הרמה, לאחר ההרמה נאבטח את בסיס המכונית באמצעות רגלי מוסך תיקניים (בוקים). 

נאבטח את הרמת הרכב באמצעות רגל מוסך תקנית

נאבטח את הרמת הרכב באמצעות רגל מוסך תקנית

לאחר שאבטחנו את ההרמה. נכניס תחת אגן השמן את קערת הנוזלים, אליה יתנקזו הנוזלים בעת פתיחת בורג ריקון השמן. את הפתיחה נבצע בזהירות באמצעות מפתח רצט בעל בוקסה 17 מ"מ. 

נפתח את בורג ריקון השמן באגן המנוע - באדיבות אסף

נפתח את בורג ריקון השמן באגן המנוע – באדיבות אסף א

כעת, לאחר שכל השמן התרוקן מאגן השמן, נפתח באמצעות מפתח מסנן השמן את המסנן ונרוקן את תכולתו אף היא לקערת הריקון. בשלב זה, בעת שכל השמן מתרוקן ניתן לפרק את דיפון הפלסטיק הנמצא בסמוך לאגן השמן, זאת על מנת לאפשר גישה נוחה יותר אליו. 

באמצעות מפתח מסנן שמן נבריג החוצה את המסנן ונרוקן את תכולתו לקערה - באדיבות אסף

באמצעות מפתח מסנן שמן נבריג החוצה את המסנן ונרוקן את תכולתו לקערה – באדיבות אסף א

שימו לב, שאגן השמן (הקרטר) מורכב משתי שכבות. הראשית – גדולה עשויה אלומניום והשניה – הקטנה יותר שנמצאת תחתיה, נותנת רק פתח גישה לרשתית משאבת השמן. 

כעת נפתח את הקרטר הקטן יותר (השחור) באמצעות מפתח רצט 10 מ"מ. על מנת להסירו לגמרי נבריג החוצה 11 ברגים. 

שימו לב כי יש סיכוי גדול הקרטר ישאר במקומו גם לאחר הסרת הברגים, זאת משום שעדיין דבוק למקומו בזכות הסיליקון שעימו הוצמד במפעל היצרן. על מנת להפרידו ניתן להכניס פס מתכת דק (כגון סרגל מתכת) ובאמצעות דפיקות עדינות להחדירו בין הקרטר לבלוק ובכך להפרידם.

חשוב לבצע את ההחדרה בעדינות רבה, יש להמנע בכל דרך משריטות של הבלוק או של הקרטר.  לאחר שהסרנו את החלקים, יש לנקות את שאריות של חומר ההדבקה מפני הבלוק ומפני השטח של הקרטר. 

יש לנקות את שאריות הסיליקון מפני הבלוק ואגן השמן לאחר ההפרדה. באדיבות אסף א'

יש לנקות את שאריות הסיליקון מפני הבלוק ואגן השמן לאחר ההפרדה. באדיבות אסף א'

כעת, נפרק את הרשתית ממקומה. הרשתית תפורק באמצעות מפתח רצט 12 מ"מ. לאחר הסרתה יש לנקות אותה היטב ממשקעים ובוצה שהצטברה בה. את הניקוי נבצע עם תרסיס לניקוי מנוע או קרבורטורים. 

יש לנקות אותה היטב ממשקעים ובוצה שהצטברה בה. את הניקוי נבצע עם תרסיס לניקוי מנוע או קרבורטורים - באדיבות אסף א'

יש לנקות אותה היטב ממשקעים ובוצה שהצטברה בה. את הניקוי נבצע עם תרסיס לניקוי מנוע או קרבורטורים – באדיבות אסף א'

כעת, בזמן שאנחנו משאירים את הרשתית להתייבש, ננקה גם את אגן השמן (הקרטר) היטב, יש לוודא גם ששטח האטימה שלו יהיה נקי לגמרי לפני שנדביק מחדש. גם את האגן נשאיר להתייבש היטב בטרם נחזיר למקומו. 

לאחר ההמתנה לייבוש, נחזיר את הרשתית למקומה באמצעות הברגת 2 הברגים חזרה (12 מ"מ), על פני הקרטר בשטח המגע עם הבלוק נמרח סיליקון עמיד בחום בשכבה אחידה ועדינה. לאחר המריחת דבק, נצמיד את האגן חזרה למקומו. נהדק מעט עם שני ברגים בקצוות ולאחר מכן בהצלבה נסגור את יתר הברגים. (סה"כ 11 ברגים 10 מ"מ) – חשוב לזכור כי עוצמת הסגירה עומדת על כ 10 נ"מ. 

בשלב זה, נצטרך להמתין כ-3 שעות לפחות לייבוש מלא של הסיליקון האוטם באגן השמן. כך שאין למלא שמן חדש במנוע לפני שחולפת שעות אלו

כעת, שאנו ממתינים לייבוש מלא של האגן, וסיימנו את עיקר הפעילות מול ניקוי הבוצה והמשקעים באגן השמן, נתעסק בתהלי ניקוי שסתום ה VVT והרשתית שלו.  כיצד מגיעים אליהם?

ובכן, שניהם נמצאים בחלק האחורי הגובל באלטרנטור. השסתום מהודק באמצעות בורג 10 מ"מ המחזיק את השסתום ואילו בורג 14 מ"מ שתחתיו נמצאת הרשתית. 

ניהם נמצאים בחלק האחורי הגובל באלטרנטור - באדיבות אסף

ניהם נמצאים בחלק האחורי הגובל באלטרנטור – באדיבות אסף

על מנת שנוכל להגיע אל שניהם, נצטרך להוריד את רצועת האביזרים ואף להזיז את האלטרנטור קדימה לגישה קלה יותר. במקרה זה האלטרנטור מהווה כמותכן של רצועת האביזרים המדוברת, לשם שחרורה יש לפתוח בורג 12 מ"מ שהינו הבורג הנועל את בורג המתיחה

לשם שחרורה יש לפתוח בורג 12 מ"מ שהינו הבורג הנועל את בורג המתיחה באדיבות אסף

לשם שחרורה יש לפתוח בורג 12 מ"מ שהינו הבורג הנועל את בורג המתיחה באדיבות אסף

ולאחר מכן בורג 14 מ"מ בתחתית האלטרנטור, מדובר בבורג ציר לכל רוחבו של האלטרנטור. לאחר ששחררנו את הברגים יהיה ניתן לסובב את בורג המתיחה עד שהאלטרנטור יזוז ממקומו על הציר. בשלב זה ירפה גלגל האלטרנטור מהרצועה ויהיה ניתן להסירה. 

VVT9ניתן לסובב את בורג המתיחה עד שהאלטרנטור יזוז ממקומו על הציר - באדיבות אסף א

VVT9ניתן לסובב את בורג המתיחה עד שהאלטרנטור יזוז ממקומו על הציר – באדיבות אסף א

במידה ותרצו להקל על הגישה, תוכלו לפרק את בורג הנעילה של בורג המתחילה לגמרי ובכך לדחוף את האלטרנטור אל מחוץ לגבולות המסילה עליה יושב. 

בשלב זה, כאשר האלטרנטור אינו מפריע לגישה אל השסתום, ננתק את הקונקטור מהשסתום, נפרק את הבורג שלו ונשלוף אותו החוצה תוך כדי נענועים וסיבובים לשם שחרורו. 

ננתק את הקונקטור מהשסתום - באדיבות אסף א'

ננתק את הקונקטור מהשסתום – באדיבות אסף א'

לאחר מכן, שיש לנו גישה לבורג הפילטר נבריג אותו גם כן החוצה. 

שיש לנו גישה לבורג הפילטר נבריג אותו גם כן החוצה - באדיבות אסף א

שיש לנו גישה לבורג הפילטר נבריג אותו גם כן החוצה – באדיבות אסף א

כעת , לאחר ששחררנו את השניים, נוכל לראות כי השסתום אמנם היה יחסית נקי במקרה זה, אך המסנן שלו היה סתום לגמרי, שימו לב בתמונות הבאות למראה האטום לפני הניקוי ולאחר הניקוי כיצד נראה שקוף.

שימו לב בתמונות הבאות למראה האטום לפני הניקוי ולאחר הניקוי כיצד נראה שקוף - באדיבות אסף א'

שימו לב בתמונות הבאות למראה האטום לפני הניקוי ולאחר הניקוי כיצד נראה שקוף – באדיבות אסף א'

שימו לב בתמונות הבאות למראה האטום לפני הניקוי ולאחר הניקוי כיצד נראה שקוף - באדיבות אסף א'

שימו לב בתמונות הבאות למראה האטום לפני הניקוי ולאחר הניקוי כיצד נראה שקוף – באדיבות אסף א'

שימו לב בתמונות הבאות למראה האטום לפני הניקוי ולאחר הניקוי כיצד נראה שקוף - באדיבות אסף א'

שימו לב בתמונות הבאות למראה האטום לפני הניקוי ולאחר הניקוי כיצד נראה שקוף – באדיבות אסף א'

כעת, כמעט שסיימנו את כל התהליך והכל נקי. נשמן מעט באמצעות שמן מנוע את הגומיה של השסתום לפני הכנסתו חזרה למקומו. לאחר מכן את המסנן. בשלב זה נבריג גם את מסנן השמן מנוע החדש. 

כפי שצוין קודם אין למלא שמן מנוע חדש בטרם חלפו לפחות 3 שעות מאז ההדבקה. לאחר שאלו חלפו, יש למלא שמן בכמות הנדרשת (במקרה זה 3.3 ליטר). 

כעת נניע את הרכב, נחבר את סורק התקלות למחשב הרכב, נאפס את התקלה שהופיע וכמובן נוודא שהתקלה אינה חוזרת. 

סיימנו!

תודה רבה לאסף א' על החומרים והצילומים למדריך זה. 

המידע המופיע באתר הינו כחומר עזר לתיקון / ביצוע הטיפול בעצמך, הפעולות המופיעות במדריך זה ניתנות לביצוע בתנאים ביתים אך מיועד לבעלי ידע חוש וידיים המתאימות לפעולה זו. אם אינכם בטוחים בביצוע , יש להיוועץ עם מומחה / מכונאי רכב לסיוע. האחריות לאופן וביצוע התיקון הינו על מבצעיו בלבד, אין האתר או כותב תוכן זה אחראי לכל נזק או תקלה שתיגרם בצורה ישירה או עקיפה כתוצאה מביצוע של פעולה זו. 

 

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.