התקנת נקודת חשמל בעלת מתח קבוע למצלמת הדרך במכונית (מצלמת DVR) מתאים ליונדאי / קיה

בלא מעט מהרכבים הנוסעים על כבישי הארץ, מותקנת מצלמת דרך המתעדת את אופי הנסיעה וסביבתה, זאת לכל מקרה חלילה של מעורבות בתאונת דרכים או הוכחת מקרה בעת הצורך. רוב המצלמות הנמכרות בארץ אינן מכילות סוללה פנימית אלא קבל טעינה שמספיק לזמן קצר לאחר כיבוי הרכב. באלו שכן יש סוללה פנימית , זאת מספיקה לזמן קצר. ומה על הרכב העומד בחניה? לא זקוק לתיעוד מפני ונדליזם או פגיעות תאונתיות? לשם כך נדרש מקור מתח קבוע אשר פועל גם לאחר שאנו מדוממים את המכונית. במדריך זה נסביר כיצד לבצע התקנה מהירה וקלה של נקודת מתח קבועה. מתאים למכוניות יונדאי או קיה ואף רכבים נוספים. 

12V to 5V Mini USB Wire Car Charger FOR DVR

12V to 5V Mini USB Wire Car Charger FOR DVR

מקרא רמות מדריכים

מה זה אומר? לחץ כאן

הקדמה

מצלמת דרך הוכיחה את עצמה בשנים האחרונות ככלי הבטוח והמועיל ביותר לתיעוד מקרים תאונתיים בעת נסיעה במכונית , המצלמה מתעדת את אופי הנסיעה, את סביבת הנסיעה ולעיתים יוצא שאף גורמת לחקירות תאונות דרכים להיות קלות יותר ממה שניתן לחשוב. 

כיום ניתן לראות כלי רכב רבים נוסעים כאשר בשמשה הקדמית ואף האחורית מוצמדת מצלמת דרך המחוברת לחשמל הרכב ומתעדת את כל אירועי הנסיעה. ישנן מצלמות אשר מקליטות גם קול , יש כאלו היודעות אף לזהות אות GPS באמצעות המקלט המובנה בהן או המחובר באופן חיצוני ולשרטט לעצמן רישום של מיקום הנסיעה לפי מפות. אין ספק שעולם ה DVR ברכב הוכיח את עצמו , אך כל זאת קורה במהלך נסיעה כאשר הרכב מונע. 

כפי שכתבתי בכותרת, מרבית המצלמות הקיימות במכוניות כיום אינן בעלות סוללה פנימית , מה שמאפשר שמירת מתח מינימלי לשם אכסון הגדרות המצלמה וברוב הפעמים המצלמה מפסיקה התיעוד בעת שמדוממים את הרכב. 

לא מעט מקרים של תאונת דרכים עם רכבים חונים היו יכולות להסתיים אחרת אילו המצלמה היתה פועלת ומצלמת את מקרה התאונה בה הרכב הפוגע עזב את המקום מבלי להשאיר פרטים. או בכלל למקרים קיצוניים של ונדליזם שכן לא כולם שמים לב לקיומה של מצלמה מתעדת ברכב וגם אם כן – לא חושבים שפועלת גם שהרכב כבוי. 

לשם כך, נדרש להתקין נקודת מתח קבועה הפועלת גם לאחר שהרכב דומם, ולצורך כך נכתב המדריך. 

מצלמת דרך HD720, בעלת סוללה פנימית

מצלמת דרך HD720, בעלת סוללה פנימית

אז מה צריך בעצם

במקרים רבים שיצא לי להיתקל במצלמות דרך המותקנות ברכבים , ניכר כי המתקינים ביצעו התקנה על בסיס איתור נקודת מתח לאחר סוויצ – דהיינו רק לאחר הנעת הרכב המצלמה נכנסת לפעולה. הדרך המקובלת לדעתם הינה הוספת מפצל עם נתיך (פיוז) מובנה בלוח הנתיכים של הרכב ומשם עם כבל מוארך עד למיקומה של המצלמה בשמשה הקדמית. ראיתי אף כאלו שהגדילו לעשות ויצרו שקע מצת והשתמשו בחיווט המקורי שהגיע עם המצלמה.  כל אלו לדעתי מסורבלים מאוד וכי מבחינתי לרוב אין טעם לעשות שימוש בכבל המקורי שמגיע עם המצלמה. 

בארצנו הלוהטת בעלת השמש היוקדת , כבלים שכאלה מתבלים ומתייבשים במהירות , היות שרוב הרכבים חונים לרוב בחניונים פתוחים תחת כיפת השמים, השמש מחממת את הרכב וחייו של הכבל מתקצרים משמעותית. 

לשם כך, חרשתי קצת את הרשת ומצאתי באתר הקניות הבינלאומי ebay כבל ייעודי למצלמת DVR לרכב, אשר מצד אחד מכיל שני חוטים – גידים , במהלכו יש אף בית פיוז להגנה מקפיצות מתח ובהמשך הכבל אף סליל סינון והגנה למתח הנכנס למצלמה.  בסופו של הכבל – חיבור MINI USB התואם למרבית המצלמות רכב המוכרות. 

עלות הכבל, משתנה מדגם לדגם , יש כאלו שנראו ב5 שקלים והיו כאלו גם ב30 שקלים, כל אחד מעט שונה ממשנהו אך כולם עושים את אותה עבודה.  

ביצעתי הזמנה של אחד מהם, וכאשר הגיע ניגשתי להתקנה. 

12v to 5v hard wire ebaycom

12v to 5v hard wire ebay.com

כלים נדרשים:

להתקנה זו נדרשים כלים בסיסים בלבד.

  • מסיר בידוד מחוטי חשמל
  • דבק איזולירבנד (מומלץ בגוון שחור לשם הגימור) 
  • חתיכה קטנה של דבק דו צדדי
  • דקר מברג בדיקה 12V 

מתחילים

לשם התקנת הנקודה , עלינו למצוא מקור מתח קבוע ברכב , אליו נתחבר עם המצלמה. ברוב המצלמות אם לא כולם , צריכת החשמל מאוד נמוכה ועל כן כל נקודה פעילה בעת שהרכב דומם תהיה רלוונטית. 

בעת חיפוש נקודה פעילה, הגעתי למסקנה כי הנקודה הכי קרובה ונוחה שתהיה מתאימה לחיבור החיווט למצלמת הDVR הינה נקודת החשמל בתקרת הרכב. אליה מגיע מתח קבוע אשר מחובר למפסק בדלתות הרכב. 

בעת פתיחת הדלת נדלק אור בחלל הרכב ,זאת גם שהרכב כבוי ועל כן ניכר שהמקום מתאים ביותר.  לצורך כך נפרק את התאורה בגג הרכב. לגוף התאורה מתחברים 3 חוטים , ירוק , שחור וסגול, השחור מהוה כמינוס (-) אדמה, הירוק הינו בדרך כלל המתח הקבוע והסגול הינו המתח הנכנס בעת פתיחת הדלת. 

עם זאת – שימו לב דבר חשוב! 

מומלץ לבדוק באמצעות דקר טסטר 12V את נקודת המתח הפעילה באופן קבוע, זאת על ידי חיבור הכבל של הטסטר לגוף הרכב ודקירת הנקודה בקונקטור. יש לבצע את הבדיקה כאשר הדלתות סגורות, זאת על מנת לאתר את הנקודה הקבועה ולא זו התלויה במתגי הדלת. 

12V to 5V Mini USB Wire Car Charger FOR DVR

12V to 5V Mini USB Wire Car Charger FOR DVR

כעת לאחר שאיתנו את החיווט הרלוונטי לנו , נסיר באמצעות מסיר הבידוד מס’ מילימטרים של בידוד מהחיווט הקיים של המנורה. יש להזהר שלא לחתוך בטעות את החוט המקורי. לחיווט זה נחבר את המינוס (חוט שחור) לחוט השחור ובמקביל נחבר את החוט האדום של החיווט מצלמה לנקודה בה זיהינו מתח קבוע. 

כעת , נשחיל את החוט לאורך הגג עד לאחת מדפנות הרכב (בקו דלתות המכונית) ושם נשחיל אותו לאורך דיפון הגג עד לחזית המתחברת לשמשה הקדמית ובסמוך למראה הפנימית. 

בית הנתיך המובנה על כבל המצלמה

בית הנתיך המובנה על כבל המצלמה

נבדוק את הנתיך בתוך בית הפיוז

נבדוק את הנתיך בתוך בית הפיוז

לפני שאנו דוחפים את החיווט העודף בין דיפון הגג לגג המכונית , נבריג לרגע את בית הנתיך (פיוז) ונבדוק את תקינותו. במידה והנתיך לא יהיה שלם, לא נוכל להפעיל את המצלמה בעת חיבור הקונקטור אליה. 

נצמיד את יחידת הסליל באמצעות דבק דו צדדי בין השמשה הקדמית לתקרה

נצמיד את יחידת הסליל באמצעות דבק דו צדדי בין השמשה הקדמית לתקרה

כעת , מעל איזור המראה המרכזית , נצמיד את בית הסליל באמצעות דבק דו צדדי בין השמשה לדיפון הגג כמה שניתן ונשאיר יתרת כבל שתרד מטה אל חיבור המצלמה. 

נשאיר חיווט שירד מהתקרה לכיוון המצלמה לשם חיבורה למקור החשמל

נשאיר חיווט שירד מהתקרה לכיוון המצלמה לשם חיבורה למקור החשמל

כעת המצלמה מחוברת למקור חשמל קבוע. גם כאשר נדומם את המכונית , המצלמה תמשיך לפעול על בסיס המצבר. חשוב לציין כי גם למרות שהמצלמה צורכת מעט מאוד מהמצבר , עדיין תחול ירידה בהתאם למצבו של המצבר. במקרה של מצלמה זו, הרכב יכול להשאר כבוי עם מצלמה דולקת קבוע למשך כ3 עד 4 ימים ללא הנעה. הדבר משתנה ממצלמה למצלמה. 

סיימנו!

שימו לב

המידע המופיע באתר הינו כחומר עזר לתיקון / ביצוע הטיפול בעצמך, הפעולות המופיעות במדריך זה ניתנות לביצוע בתנאים ביתים אך מיועד לבעלי ידע חוש וידיים המתאימות לפעולה זו. אם אינכם בטוחים בביצוע , יש להיוועץ עם מומחה / מכונאי רכב לסיוע. האחריות לאופן וביצוע התיקון הינו על מבצעיו בלבד, אין האתר או כותב תוכן זה אחראי לכל נזק או תקלה שתיגרם בצורה ישירה או עקיפה כתוצאה מביצוע של פעולה זו. 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.