מדריך להחלפת שמן מנוע , מסנן שמן מנוע בקיה פורטה 2012 – מנוע G4FC 1.6 DOHC

בכל טיפול שנתי (או לאחר שימוש של 15,000 ק"מ) קיים הצורך להחליף  את שמן המנוע. פעולה הבסיסית ביותר בתחזוקת המכונית בדרך כלל. הרוב המכריע של בעלי המכוניות מעדיפים לבצע את הטיפול באמצעות המוסך הקרוב לביתם . אך מאחר ומדובר בפעולה כה פשוטה וקלה נסביר במדריך זה כיצד לבצע זאת בעצמכם בקלות ויעילות. הרעיון: לימוד בעלי הרכב לשם הרכב יכולת המעקב אחר מדיד השמן וכמות השמן במנוע מבלי להסתמך על גורם חיצוני. במדריך זה נסביר כיצד נרוקן את שמן המנוע הישן, נבצע החלפה של מסנן השמן ומילוי שמן מנוע טרי במנוע המכונית. מדריך זה בוצע בדגם KIA FORTE בעלת מנוע G4FC שנת 2012 בעלת תיבת הילוכים ידנית. המדריך תואם גם לרכבי hyundai ו – KIA נוספים החולקים את אותו דגם מנוע.

החלפת פילטר שמן קיה פורטה 2012 - צילום: אלחי ב.נ

החלפת פילטר שמן קיה פורטה 2012 – צילום: אלחי ב.נ

מדריך ברמת מתחיל

מה זה אומר? לחצן כן להסבר

לפני הכל

מדובר באחת הפעולות הקלות ביותר לביצוע במכוניתכם. שמן המנוע נדרש החלפה תכופה בהתאם לשימוש במכונית וברמת המאמץ והתנאים בהם עובד מנוע הרכב. 

על פי היצרן, יש לבצע החלפת שמן מנוע מלאה אחת לתקופה של שנה או לכל 15000 עד 20000 קילומטר לפי הנמוך מבניהם. ישנן מכוניות שכמות הקילומטרים תהיה גבוהה יותר ויש כאלו שאף כל 10000 ק”מ (בעיקר במכוניות ישנות). בטיפול זה (המוגדר גם טיפול קטן) מבצעים החלפה מלאה של שמן המנוע יחד עם פילטר השמן. 

עלות הביצוע לטיפול כזה די זניחה ועל כן הרוב המכריע מבצע אותו במסגרת טיפול שנתי במוסך הבית של מכוניתו. מטרתו של מדריך זה משתנה ביחס למדריכים האחרים , שכן עלות הטיפול כה זניחה ביחס לזמן המושקע , אך עם זאת נמליץ לבצע את החלפת השמן והפילטר באופן עצמאי ולו רק למען הידע האישי של בעל המכונית.

וזאת למה?

מכוניות חדשות אמנם פחות נדרשות למעקב , אך שיש מכונית שגילה מתקדם יש צורך לבצע מעקב אחר צריכת השמן, ופעולת המנוע , כל זאת על מנת לוודא שכמות השמן הנמצאת במנוע מספיקה וכי צריכתו סבירה. בהרבה מן המקרים בעלי מכוניות נכנסים למוסך פעם בשנה לשם הטיפול וזאת מבלי לבדוק מצב השמן במנוע. במידה ומדובר במנוע ש”אוכל שמן” , ישנה סבירות גבוהה כי לרכב יגרם נזק במנוע בשל אי השגחה על חוסר שמן וזאת עוד לפני הגעתו לטיפול השנתי.  במדריך זה נסביר את הפעולה , כיצד מבצעים אותה ונמליץ אף כחלק מהשימוש ברכב גם לבצע מעקב אחר צריכת השמן. רק בשביל השקט הנפשי (: .

בעמוד המדריכים המצולמים מהרשת ישנם הסברים לביצוע החלפת שמן ומסנן שמן בשלל מכוניות קוריאניות. כניסה

מקט”ים וכלים נדרשים

  • מק”ט למסנן שמן מקורי עבור יונדאי / קיה לרוב יהיה משותף לעשרות דגמים. על פי הספר הטכני המק”ט המיועד למכונית KIA FORTE 1.6 G4FC 2012 הינו 26300-35503 והלאה (סיומת 4 או 5 גם כן טובה) , המק”ט ניתן לרכישה בספקי החלפים השונים ברשת וגם ב KORAPS
  • מק”ט לבורג הריקון מקורי , גם פה מדובר בבורג נפוץ שמתאים לעשרות דגמים של יונדאי וקיה , המק”ט עבור בורג אגן שמן הינו 21512-21010. מומלץ להחליף אותו מדי כמה טיפולים בבורג חדש. 
  • מק”ט לטבעת אטם מקורית עבור בורג אגן שמן.  מדובר בטבעת המשותפת לעשרות דגמים של יונדאי וקיה , המק”ט עבור הטבעת הינו: 21513-23000 . טבעת איטום אני ממליץ להחליף בכל החלפת שמן.
    • שמן מנוע עבור מכוניתכם. כאן מומלץ ללכת על פי ספר הרכב שברשותכם ועל פי התקן הנדרש. 
    • שמן מנוע איכותי של היצרנים הגדולים ולפי התקן בצמיגות 5W30. 
פילטר שמן מקורי יונדאי קיה 26300-35504

פילטר שמן מקורי יונדאי קיה 26300-35504

צריכים עזרה בחיפוש מק“ט של החלקים התואמים לרכבכם ואינכם מוצאים ? תוכלו להעזר בפורום חיפוש מקט”ים כאן

כלים:

  • ג’ק להרמת הרכב. (ג'ק עגלה)
  • רגל מוסך (בוקים) 
  • מפתח רצ’ט בעל בוקסה 17 מ”מ עבור בורג הניקוז
  • מפתח רצ'ט או מפתח T במידת 10 מ”מ עבור פירוק גחון קדמי
  • מפתח סרט או עכביש לפתיחת מסנן השמן.
  • קערה בגודל של 5 ליטר לפחות לאגירת השמן
  • מיכל קיבול בגודל של 5 ליטר לפחות לאכלוס השמן.
  • סמרטוטים או מגבונים
  • משפך.
  • כפפות גומי להגנה על הידיים.
  • קרטון
  • שתיה קרה



מתחילים! 

נרים את הרכב בזהירות עם ג'ק הרמה , יש לאחר ההרמה יש להכניס את הבוקים תחת נקודות ההרמה במכונית. (ראה תמונה מטה) לאחר ההרמה והכנסת הבוקים יש להרים בזהירות מעט על מנת שתתמוך בבוקים. 

נרים את הרכב בזהירות באמצעות ג'ק הרמה ונאבטח באמצעות רגל מוסך - צילום: אלי כ

נרים את הרכב בזהירות באמצעות ג'ק הרמה ונאבטח באמצעות רגל מוסך – צילום: אלי כ

נייצב את המכונית על הבוקים לאחר הרמתה - צילום: אלחי ב.נ

נייצב את המכונית על הבוקים לאחר הרמתה – צילום: אלחי ב.נ

את התחלת תהליך הטיפול עשיתי בכוונה בפילטר, במקרה שלי היה סרבן ולא רצה להשתחרר. לאחר שהפילטר הוצא באמצעות מפתח סרט, המשכתי לבורג הניקוז (שגם הוא היה קצת עקשן בפתיחה) את בורג הריקון יש לפתוח עם מפתח רצ'ט ובוקסה 17 מ"מ.

החלפת פילטר שמן קיה פורטה 2012 - צילום: אלחי ב.נ

החלפת פילטר שמן קיה פורטה 2012 – צילום: אלחי ב.נ

לאחר שפתחתי את הפילטר חלקית ואת הבורג ריקון גם כן חלקית, מיקמתי את הקערה שלנו תחת הפילטר, אז המשכתי את פתיחת הפילטר (סיבוב נגד כיוון השעון כמו בורג סטנדרטי).

נבריג את פילטר השמן החוצה לתוך הקערה - צילום: אלחי ב.נ

נבריג את פילטר השמן החוצה לתוך הקערה – צילום: אלחי ב.נ

ריקון שמן מנוע משומש בקיה פיקנטו 2011 ידנית - צילום: ארז אהרון

ריקון שמן מנוע משומש  – צילום: ארז אהרון

כאשר קערת הריקון הינה תחת הפילטר, נשחרר אותו ממקומו וניתן לשמן להתרוקן ממנו, לאחר מכן נפתח לגמרי את בורג הריקון וניתן גם לשמן שם להתרוקן לתוך הקערה. על מנת להקל על ריקון המנוע, מומלץ לשחרר את מדיד השמן מנוע ממקומו מעט וכמובן את מכסה המילוי לפתוח. 

נמתין עד לסיום ריקון השמן מאגן המנוע

נמתין עד לסיום ריקון השמן מאגן המנוע

כעת השמן בחוץ , הפילטר בחוץ ובורג הריקון בחוץ, ננקה את השאריות שנשארו על התבריג של הפילטר שמן מנוע ובמקביל את פתח הניקוז, יש לקחת את הבורג ריקון, להלביש עליו את הטבעת אטימה ונבריג ידנית את הבורג עד הסוף. בסיום ההברגה הידנית, ניקח את המפתח עם בוקסה 17 מ"מ ונהדק בזהירות את הבורג. לא להגזים בסגירה על מנת שלא יישבר הבורג או תתפרק ההברגה. (יהיה סיוט). 

נסגור את בורג הריקון - צילום: אלחי ב.נ

נסגור את בורג הריקון – צילום: אלחי ב.נ

כעת ניקח את הפילטר שמן, נמלא לתוכו שמן חדש מהשמן שקנינו מבעוד מועד. ניתן לשמן להיספג פנימה ונמלא עוד קצת. עם האצבע המכוסה בכפפה נטבול במעט שמן ונמרח על פני הגומיה של הפילטר, הדבר יוצר חיבור ואטימה טובה יותר. 

יש למלא מעט שמן כמעט עד חלקו העליון , כמו כן יש לשמן מעט עם שמן מנוע את הגומיה הנמצאית בבסיס המסנן. 

יש למלא מעט שמן כמעט עד חלקו העליון , כמו כן יש לשמן מעט עם שמן מנוע את הגומיה הנמצאית בבסיס המסנן.

השמן שמילאנו בפילטר בטרם הרכבנו אותו יורד מחישוב כמות השמן שאמורה להכנס למנוע. הסיבה שאנו ממלאים את השמן בפילטר לפני ההרכבה במנוע היא על מנת שהמנוע לא ירוץ "על ריק" וישר ייכנס שמן חדש למנוע. 

כעת נבריג את השמן למקומו חזרה, סגרנו בעדינות עד הסוף וכעת באמצעות שתי ידיים על הפילטר נחזק אותו עם מעט כוח. 

לסיום , ננקה קצת מסביב על מנת שנוכל לבחון נזילות אם יהיו בעתיד. 

 

נמלא את מסנן השמן החדש בשמן מנוע ונשמן את הגומיה בשמן מנוע 26300-35504

נמלא את מסנן השמן החדש בשמן מנוע ונשמן את הגומיה בשמן מנוע 26300-35504

לסיום, נרים את הרכב שוב עם הג'ק, נוציא בזהירות את הבוקים, נוודה שאין שום דבר תחת הרכב (גם לא אנשים), חלקים דלי או כל דבר אחר , נוריד את הרכב בזהירות. 

מילוי השמן החדש

עכשיו לחלק הכיפי,  למלא שמן מחדש. 

הבקבוק כבר פתוח מאחר שהשתמשנו בחלק מהשמן למילוי הפילטר, נלביש על פתח המילוי משפך וסמרטוט מסביב לכל מקרה אם יישפך ונתחיל למזוג. 

במנוע זה המנוע מכיל 3 ליטר לכל היותר, במקרה ואם עובדים על רכב אחר מומלץ לבדוק בספר רכב (או ד"ר גוגל) 

שימו לב כאשר הינכם ממלאים, למלא את הכמות פחות זו שמזגתם לתוך הפילטר שמן, כך שנמזוג למנוע לפחות 2.5 ליטר ומשם נתחיל מדידות כל מספר דקות באמצעות מדיד השמן. 

מילוי שמן במנוע G4FC קיה פורטה 2012 - צילום: אלחי ב.נ

מילוי שמן במנוע G4FC קיה פורטה 2012 – צילום: אלחי ב.נ

לאחר סיום המילוי יש לסגור את פקק שמן המנוע, מודדים למען השקט הנפשי שוב את כמות השמן.

בסיום המילוי ולאחר ההנעה הראשונה יש לבדוק את הבורג ריקון והפילטר תחת הרכב שהם מהודקים היטב ולא

נוזלים. 

תודה רבה לאלחי ב.נ על החומרים והמידע בעבור מדריך זה.

שימו לב

המידע המופיע באתר הינו כחומר עזר לתיקון / ביצוע הטיפול בעצמך, הפעולות המופיעות במדריך זה ניתנות לביצוע בתנאים ביתים אך מיועד לבעלי ידע חוש וידיים המתאימות לפעולה זו. אם אינכם בטוחים בביצוע , יש להיוועץ עם מומחה / מכונאי רכב לסיוע. האחריות לאופן וביצוע התיקון הינו על מבצעיו בלבד, אין האתר או כותב תוכן זה אחראי לכל נזק או תקלה שתיגרם בצורה ישירה או עקיפה כתוצאה מביצוע של פעולה זו.

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.