מדריך להחלפת רפידות בלם קדמיות ביונדאי סנטה-פה 2014 (מתאים לדגמים נוספים של יונדאי / קיה)

בכל המכוניות המודרניות כיום (מתחילת שנות ה-2000) הוחלפו בלמי התוף בבלמים חדשים מסוג צלחות בלם הנבלמות באמצעות לחץ של רפידות בלם משני צידי הצלחות. שיטת בלימה זו אמנם יעילה יותר מזו של בלמי התוף אך גם מהירות השחיקה שלהם גבוהה משמעותית לעומת הסוג הקודם. במדריך זה נסביר כיצד לבצע החלפה של רפידות בלם קדמיות במכונית מדגם HYUNDAI SANTA-FE מודל 2014.

מדריך זה מתאים לג'יפונים נוספים של יונדאי / קיה

דיסק, קליפר ורפידות ביונדאי סנטה-פה 2014

דיסק, קליפר ורפידות ביונדאי סנטה-פה 2014

מדריך ברמת מכונאי

מדריך ברמת מכונאי

מה זה אומר? לחצו כאן להסבר

ולפני הכל

צלחות בלם החלו להופיע במכוניות העממיות כבר בתחילת שנות ה-2000, עד אז המכוניות נבלמו בגלגליהם הקדמיים באמצעות בלמי תוף אשר היו פחות יעילים בפעילותם. עם התקדמות הטכנולוגיה עברו לשיטת צלחות הבלימה אך עימם עלתה גם כמות התחזוקה הנדרשת בהחלפתם מפעם לפעם וזאת לעומת השיטה הישנה. 

הבדלים בין בלם קדמי לבלם אחורי

בלם דיסק קדמי עובד על שיטה של לחץ שמן , בעת לחיצה על דוושת הבלם , נוצרת דחיסה של שמן במשאבה הנמצאת בדרך כלל על קיר האש וממנה בצינורות מתכת דקים מגיע לבוכנת הקליפר החובקת את הדיסק נוזל בלם, אשר לוחץ את רפידות הבלם משני צידי צלחת הבלם. בעת שחרור הדוושה , משתחרר הלחץ ובוכנת הקליפר נסוגה ובכל מתאפשרת תנועת הגלגל וצלחת הבלימה. 

לעומת זאת , בלם דיסק אחורי עובד באמצעות שתי מערכות שונות , מערכת ראשונה זהה למערכת הבלימה הקדמית, לחץ שמן בבוכנת הקליפר, ובנפרד ישנה מערכת נוספת אשר עובדת בצורה של משיכת כבל פלדה במנוף מכני ידני. מנוף זה מחובר לידית בלם היד hand brakes אשר מהווה כבלם חירום אם ישנו כשל במערכת הבלימה המקבילה או בעת שהרכב עומד ויש צורך לאבטח אותו במקומו. 

מתוך EPCDATA.RU (Hyundai Santa Fe) 581012WA70 Pad kit-fr disc brake

מתוך EPCDATA.RU (Hyundai Santa Fe) 581012WA70 Pad kit-fr disc brake

מקט”ים וכלים נדרשים

המדריך מתייחס להחלפת רפידות בלם קדמיות ב HYUNDAI santa-fe 2014 בנזין אוטומט, לפיכך המקט”ים יהיו בהתאם. 

  • מספר קטלוגי לסט רפידות בלם אחוריות מקוריות לדגם זה – 58101-2WA70. זהו המק"ט של סט מקורי.
  • בעת ביצוע מדריך זה הוחלט להשתמש ברפידות איכותיות של HI-Q, אף הן תוצרת קוריאה – מקום הולדתה של היונדאי. מק"ט HI-Q לרפידות מסוג זה הינו SP1194 ותואם לדגמי סנטה-פה החל משנת 2006. 
HIQ SP1194 HYUNDAI SANTA FR 06 -

HIQ SP1194 HYUNDAI SANTA FR 06 –

hi q box SP1187

 

מתלבטים בין מקורי לחליפי ? על ההבדלים תוכלו לקרוא כאן במאמר “מקורי או חליפי”

צריכים עזרה בחיפוש מק“ט של הסט התואם לרכבכם ואינכם מוצאים ? תוכלו להעזר בפורום חיפוש מקט”ים כאן

כלים וחומרים נדרשים:

  • ג’ק הידראולי או ידני הקיים ברכבכם להרמת הרכב. 
  • רגלי מוסך לאבטחת הרמת הרכב (חובה) 
  • קוביות עץ או משולשי לתקיעה תחת הגלגלים האחוריים
  • מפתח רצ’ט בעל בוקסות מ-10מ”מ ועד 14 מ”מ. 
  • גריז נחושת עמיד בחום
  • מברשת מתכת (נדרשת לליטוש פחיות המתכת) 
  • כלי למכווץ קליפר (נועד לדחוס את הבוכנה לאחר החלפת הצלחת) 
  • מברג שטוח
  • תרסיס לניקוי בלמים
  • קערת קיבול 
  • בקבוק לאכלוס נוזלים ניקוי בסיום העבודה

    מתחילים!

    ראשית נרים את הרכב בשני צידיו באמצעות ג’ק הרמה ייעודי , לאחר הרמת הרכב , נאבטח את ההרמה באמצעות רגלי מוסך תקניים בגובה זהה בשני הצדדים . 

נרים את הרכב באמצעות ג'ק ייעודי ונאבטח באמצעות רגל מוסך תקנית

נרים את הרכב באמצעות ג'ק ייעודי ונאבטח באמצעות רגל מוסך תקנית

לאחר מכן , נסיר את הגלגלים הקדמיים של המכונית , את הגלגלים נסיר לאחר שחרור קליל של אומי הגלגל , נרים את הרכב ולאחר מכן נמשיך בפתיחתם עד להסרת הגלגל מהמכונית לגמרי. 

כעת נכניס תחת הגלגלים הקדמיים קוביות עץ או משולשים שימנעו תזוזה של הרכב לשם הבטיחות.

(Hyundai Santa Fe) 581302W700 Brake assy-fr rh

(Hyundai Santa Fe) 581302W700 Brake assy-fr rh

כעת ניקח את מפתח הרצ’ט ובאמצעותו נפתח את הבורג התחתון האוחזים את הקליפר. במידה וישנו קושי יש להשתמש בידית כוח שתתן מרווח פתיחה קליל יותר. 

(Hyundai Santa Fe) 581514D000 Bolt-Caliper mtg

(Hyundai Santa Fe) 581514D000 Bolt-Caliper mtg

(Hyundai Santa Fe) 581514D000 Bolt-Caliper mtg

(Hyundai Santa Fe) 581514D000 Bolt-Caliper mtg

לאחר ששלפנו את הבורג, נשים אותו בצד ואת הקליפר נרים כלפי מעלה, 

נרים את הקליפר כלפי מעלה

נרים את הקליפר כלפי מעלה

כעת שדיסק הבלם חשוף באזור הקליפר והרפידות הישנות עדיין עומדות בצמוד , באמצעות מברג שטוח נכניס בזהירות בין הרפידה לדיסק ונשלוף אותה הצידה. כך לגבי שתי הרפידות המשומשות. הרפידות יושבות על שני צדדיו של דיסק הבלם. 

(Hyundai Santa Fe) 581102W700 Brake assy-fr lh

באמצעות מברג שטוח נכניס בזהירות בין הרפידה לדיסק ונשלוף אותה הצידה

לאחר שהוצאנו את הרפידות הישנות נוכל להשוות בין הישנה לחדשה ועד כמה הישנה נשחקה. 

נוכל להשוות בין הישנה לחדשה

נוכל להשוות בין הישנה לחדשה

כעת לאחר שהוצאנו את הרפידות , נוציא את הפחיות הגמישות וננקה אותם באמצעות מברשת ברזל ותרסיס לניקוי בלמים. כמו כן במידה דבר חשוב – במידה והרפידות החדשות לא מגיעות עם פחיות המגן , יש להעביר אותן מהרפידה הישנה לחדשה. במקרה של רכב זה – דגם hyundai santa fe 2014  , הפחית נמצאת בצד הפנימי מול הבוכנות הלוחצות. יש להעבירה לרפידה החדשה ולמרוח שכבה מזערית של גריז נחושת עמיד בחום גם במקום זה.

(Hyundai Santa Fe) 581444D500 Spring-Pad / 581012WA70 Pad kit-fr disc brake

(Hyundai Santa Fe) 581444D500 Spring-Pad / 581012WA70 Pad kit-fr disc brake

לאחר מכן נמרח שכבה דקה בחלק הצמוד לקליפר ובצד המתהדק לקצוות הרפידות, הדבר ימנע רעשים בעת לחיצה על הבלמים. כמו כן יש להזהר שלא לגעת בשום מצב באמצעות גריז הנחושת בצלחת הבלימה או שטח הבלימה של הרפידה. 

נמרח שכבה דקה בחלק הצמוד לקליפר ובצד המתהדק לקצוות הרפידות

נמרח שכבה דקה בחלק הצמוד לקליפר ובצד המתהדק לקצוות הרפידות

במבט על הרפידה החדשה מול הישנה ניתן לראות את ההבדלים , שחיקה (במקרה של מכונית זו) לאורך שנים בודדות שעל הכביש גרמה לאובדן של יותר מ90 % משטח הרפידה. במקרה זה היתה נדרשת חובת החלפה –  לא משחקים בבטיחות.

בשלב זה נותר לנו לדחוס את בוכנות הקליפר חזרה למינימום, לשם כך נפתח את מכסה המנוע, שם נאתר את מיכל נוזל הבלם ונפתח את המכסה, פתיחת המכסה מאפשרת לנו לדחוס בקלות את בוכנות הקליפר פנימה. במקביל לדחיסתם פנימה, מפלס נוזל הבלם יעלה מעט במיכל. יש להקפיד כי לא ישפך במהלך הדחיסה החוצה. 

(Hyundai Santa Fe) 585102W300 Cylinder assy-brake master

נאתר את מיכל נוזל הבלם ונפתח את המכסה

את הדחיסה נבצע באמצעות מכווץ קליפר ייעודי, במכונית מדגם זה הקליפר בעל שתי בוכנות מקבילות, לפיכך יש לדאוג שהמשטח הדוחס של מכווץ הקליפר יהיה במקביל על שתי הבוכנות יחדיו, במידה ותנסו לדחוס אחת מהבוכנות – הדבר יגרום לבוכנה המקבילה להתפרס החוצה. 

מכווץ קליפר ייעודי

מכווץ קליפר ייעודי

(Hyundai Santa Fe) 5811237500 Piston-Fr disc brake

מכונית מדגם זה הקליפר בעל שתי בוכנות מקבילות, לפיכך יש לדאוג שהמשטח הדוחס של מכווץ הקליפר יהיה במקביל על שתי הבוכנות יחדיו

לאחר שהצבנו את שתי הרפידות במקומן בין פחיות הקפיץ בחלק העליון והתחתון של הקליפר, נבצע ריסוס ניקוי של כלל המנגנון באמצעות תרסיס לניקוי בלמים. לאחר הניקוי אין לגעת בכלל המכלול. 

כמו כן – חשוב מאוד לדאוג לקערת קיבול נוזלים מתחת על מנת שהפיח והנוזלים לא ירדו על הרצפה ויזהמו. בתום הניקוי יש לרוקן את הקערה לבקבוק סגור ולמסור למוסך הקרוב לביתכם או לנקודת פינוי חומרים מסוכנים. 

לאחר שסיימנו לנקות , נחזיר את הבוכנה למקומה כלפי מטה , לא לפני שנלחץ באמצעות מכווץ קליפר את הבוכנה פנימה, לאחר מכן נשחיל בחזרה למקומה אז נסגור חזרה את הבורג. חשוב להדק היטב את הבורג באמצעות מפתח רצ'ט. לאחר מכן יש לרסס עוד מנה הגונה על צלחת הבלם ולסובב מעט לניקוי מלא שלה. 

בשלב זה חשוב לסגור את מכסה מיכל נוזל הבלם במקומו. זאת לאחר שוידאו כי מפלס הנוזל עומד בצורה תקינה עד ל MAX הקבוע בו. במידה ויש חוסר (סביב הMIN) יש להשלים. 

לפני החזרת הגלגל , ניכנס למכונית , נניע, כמו כן נלחץ על דוושת הבלם כ 4 פעמים, זאת על מנת להחזיר הבוכנות למקומן הצמוד מול הרפידות החדשות. 

כעת , נחזיר את הגלגל למקומו , נהדק את האומים , נוריד את הרכב מרגלי המוסך ונבצע הידוק נוסף של הברגים כאשר המכונית על הקרקע. 

חזיר את הגלגל למקומו , נהדק את האומים , נוריד את הרכב מרגלי המוסך

נחזיר את הגלגל למקומו , נהדק את האומים , נוריד את הרכב מרגלי המוסך

 

סיימנו!

שימו לב

המידע המופיע באתר הינו כחומר עזר לתיקון / ביצוע הטיפול בעצמך, הפעולות המופיעות במדריך זה ניתנות לביצוע בתנאים ביתים אך מיועד לבעלי ידע חוש וידיים המתאימות לפעולה זו. אם אינכם בטוחים בביצוע , יש להיוועץ עם מומחה / מכונאי רכב לסיוע. האחריות לאופן וביצוע התיקון הינו על מבצעיו בלבד, אין האתר או כותב תוכן זה אחראי לכל נזק או תקלה שתיגרם בצורה ישירה או עקיפה כתוצאה מביצוע של פעולה זו. 

 

 

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.