דגמי יונדאי

קצת על יונדאי

את ייצור מכוניות היונדאי החלו עוד בשנת 1967, כחלק מתאגיד יונדאי מוטור השוכנים בסיאול קוריאה. את תחילת הדרך בייצור המכוניות החלו בכלל כחלק משיתוף פעולה בין חברת פורד ליונדאי – כך יוצרו מכוניות מדגמי פורד השונות ועל פי בסיס תוכניות ייצור אירופאיות.  

המפעל הראשון שהוקם ב-1968 , שכן בעיר אולסן שבקוריאה הדרומית, הרכב הראשון שירד מפס היצור היה פורד קורטינה. שנתיים לאחר מכן , החלה יונדאי בתכנון וייצור דגמים עצמאיים של המותג אך בסיוע של מהנדסים ומתכננים של פורד. שיתוף הפעולה הנ"ל הביא לדגם הראשון של יונדאי – יונדאי פוני. הדגם הוצג לראשונה בשנת 1975 והיתה מבוססת על מנוע יפני והנעה אחורית. לאחר שנה של ייצור פנים ארצי שווקה הפוני לאווקדור ושאר אירופה. 

עשור לאחר מכן החל ייצור של דגם נוסף, זהו יונדאי אקסל שכבר היה בעל הנעה קדמית ושווק לראשונה לארצות הברית, הרכב היה בעל עיצוב קומפקטי אשר גם בו בוצע שימוש במנועים מסוג יפני ובמספר נפחים.

במהלך השנים גדלו המכירות וייצור הרכבים, הוקמו מפעלים נוספים ברחבי העולם כאשר המפעל באולסן הפך להיות מפעל הייצור הגדול ביותר של המותג. 

בתחילת שנות התשעים, הציגה לראשונה יונדאי מנוע בנזין וגיר אוטומט אשר תוכננו פותחו ויוצרו על ידה במלואם, רכיבים אלו הותקנו על מכוניות מדגם אלנטרה (נקראה גם לנטרה בשווקים מסויימים). באמצע שנות התשעים הוצגה האקסנט הראשונה שהגיעה בשתי גרסאות, גרסת הסדאן המוכרת ובגרסה נוספת – האצ'בק ששווקה לשווקים מסויימים בלבד – בניהם ארצות הברית והיתה מבוססת על בסיס גלגלים קצר יותר. 

בתחילת שנות ה2000 , הוצג לראשונה רכב הפנאי (ג'יפון) תחת השם סנטה-פה אשר התחיל את השיווק שלו בארצות הברית בעיקר, הדגם אמנם סבל ממחלות ילדות לא קלות אך עם הזמן השתפר במשך השנים וכיום נחשב כאחר מהרכבי פנאי היקרים ביותר של המותג. 

בשנת 2015 הוצג דגם היוקרה של המותג , תחת השם יונדאי ג'נסיס, אשר נתן מענה לדגמי יוקרה של מותגים אחרים מאירופה ואסיה ובמחיר תחרותי מאוד. 

סמל מותג יונדאי - פירוש השם יונדאי "מודרניות"

סמל מותג יונדאי – פירוש השם יונדאי "מודרניות"

יונדאי וישראל

את תחילת הדרך של יונדאי בישראל, התחילו בשנת 1994 באמצעות היבואן הישראל כלמוביל. את המכוניות הראשונות שהביאה החברה לישראל, הוציאה לשוק במבחן אמון יוצא דופן בקרב היצרנים בכלל העולם. החברה העניקה לרוב המכוניות אחריות כוללת של 5 עד 7 שנים. דבר שלא היה מוכר ומקובל עד אז. הרכבים הראשונים זכו לקבלת פנים די קרה מצד הקהל הישראלי שהיה "נעול" על דעות קדומות ויצרנים מסויימים. חלק מהמכוניות זכו בהתאם לכך לתחזוקה לקויה מצד בעליהם, מה שיצר תחושה של מכוניות לא איכותיות שאינן מחזיקות כלל. שילוב של דעה כזאת והאהדה של הקהל הישראלי לטרנד יפני או אירופאי הובילו לדרך קשה מאוד עד להתייצבות של היצרן הקוריאני בישראל. 

ניתן לומר שאת כניסתה המאסיבית של יונדאי לישראל , אפשר לשייך לחברות הליסינג הישראליות שהכניסו במלוא הכוח את המכוניות של היצרן הראשונות. חברות הליסינג רכשו כמות אדירה של מכוניות יונדאי אקסנט ויונדאי גטס אשר מילאו את שורות חברות ההשכרה במקביל. שם לאחר תקופות הליסינג או ההשכרה נמכרו במחיר נמוך יחסית מהמחירון לטובת הציבור הרכב ומפה השוק הוצף בדגמי היצרן הקוריאני. 

עם השנים ,מאז תחילת שנות ה2000, עלו על כבישי ישראל עשרות אלפי דגמי יונדאי יוצאי ליסינג והשכרה , זאת במקביל לדגמים פרטיים שנמכרו על ידי סוכנויות היבואן. אך לאחר זמן מה התברר כי יש הבדלים משמעותיים בין אבזור המכוניות יוצאות הליסינג / השכרה ולבין המכוניות מאותו הדגם הנמכרות בסוכנויות.  בעיקר במכוניות הגטס , עולה כי הדגמים שהגיעו ארצה לשם השכרה וליסינג, הגיעו עם מינימום אבזור ואפילו בדגמים שיוצרו במיוחד עבור החברות המזמינות – זאת לשם חסכון כספי. אלמנטים בסיסיים ברכבים הורדו מהם, בין אם במובן הבטיחותי או הטכני, חסכון שבסופו של דבר התגלגל אמנם לבעלי הרכב הפרטיים אך יצר התנגדות מסויימת בקרב רוכשי הרכב שמשום החסרונות הללו , נמנעו מרכישת הדגם תוך חיפוש הדגמים "הפרטיים" שנרכשו מהסוכניות השונות. 

בין השנים 2011 ל- 2014 נחשבה יונדאי כמכונית הנמכרת ביותר בישראל. השיא הגדול של החברה נקבע בשנת 2016 כאשר נמכרו בישראל 39,086 מכוניות פרטיות ומסחריות. סה"כ עד לשנת 2017 נמכרו בישראל מעל 350,000 מכוניות יונדאי. 

דגמי יונדאי בישראל – 

חלק מהדפים בכתיבה ויועלו בקרוב