מדריך להחלפת יוניט אור בלם ביונדאי גטס / אקסנט [פתרון לאור ברקס לא נדלק בלחיצת דוושה]

במהלך נהיגה ברכב, כאשר אנו מנסים לעצור את הרכב, בעת לחיצה על דוושת הבלם מעבר לפעילותה של משאבת הבלם ועצירת הגלגלים, ישנו מנגנון נוסף על ציר הדוושה הבולמת אשר אחראי להפעלת אורות הבלם באחורי המכונית. אך מה קורה שאותו מנגנון יוצא מכלל שימוש ואינו מפעיל את האור אולי מהחשוב ביותר עבור הנהגים האחרים בכביש? ובכן תקלה מוכרת בשלל היצרנים. במדריך זה נסביר החלפה של אותו מנגנון בקלות ובמהירות.

המדריך בוצע על יונדאי גטס דור ראשון אך תואם לדגמי יונדאי וקיה נוספים.

Switch assy-stop lamp(2p) getz accent 93810-26000 (Hyundai Getz)

Switch assy-stop lamp(2p) getz accent 93810-26000 (Hyundai Getz)

מדריך ברמת מתקדם

מדריך ברמת מתקדם

מה זה אומר? לחצו כאן להסבר

ולפני הכל

מנגנון הפעלת אור הבלם או כפי שמכונה בלשון העם "יוניט אור בלם" הוא פריט מאוד פשוט טכנולוגית, אך המשמעות שלו בעת הנהיגה במכונית חשוב מאוד. בעת לחיצה על דוושת הבלם, כאשר משאבת הבלם מבצעת דחיפה של נוזל לתוך הקליפרים או המשאבות בגלגלים, נוצר במקביל שחרור של מתג הפוך. מה זאת אומרת מתג הפוך? ובכן, מדובר במתג שנמצא במצב "כבוי" בעת שהוא לחוץ, ובעת שהוא במצב משוחרר הוא הופך למצב "פעיל" ובמצב זה נדלקות נורות הבלימה. 

די ברורה חשיבותו של אור הבלם בעת הנסיעה, כאשר הנהגים האחרים בכביש הנוסעים לידנו סומכים על תקינות המכונית ובכך בעת עצירה ידעו להאט בהתאם למיקומנו על הכביש ביחס אליהם. כאשר מנגנון זה יוצא מכלל שימוש ברור כי עשוי לגרום לתאונת התנגשות עם מכוניות אחרות שלא יצליחו לבלום בזמן בשל העדר האור האדום הבוהק.

מאחר שמדובר במנגנון שפועל עשרות פעמים במהלך נסיעה ממוצעת ייתכן כי מדי מספר שנים ידרש בהחלפה. נציין כי במכונית בה הוחלף אותו מנגנון, מדובר בהחלפה שניה במהלך 15 שנותיה על הכביש. כאשר הראשון הוחלף לאחר שימוש של כ-11 שנה ואילו השני לאחר כ4 שנים. בשני המקרים כמובן מדובר בחלק חילוף מקורי – הפער בין השנים כנראה נובע מאיכות ייצור שונה בחלק המודרני יותר בשילוב עם שימוש מאסיבי יותר בנסועה המלווה בפקקי תנועה כבדים בהם השימוש בדוושת הבלם גבוהה משמעותית מבעבר. 

מקט"ים נדרשים

  • מק"ט נדרש עבור יונדאי גטס דור ראשון הינו: 93810-26000, מדובר במתג בעל חיבור של 2 פין. ישנן גרסאות של 4 פינים בתתי דגמים מאוד מסויימים של גטס והינו בעל מק"ט: 93810-22100 ו: 93810-1C100. המק"ט הראשון בעל סיומת 26000 הינו החדש ביותר שמשווק כיום לגרסת ה 2 PIN, ומתאים לדגמי getz הנפוצים, Accent ודגמים נוספים של hyundai ו KIA. על מנת לוודא תאימות מלאה, ניתן להתייעץ בפורום חיפוש מק"ט לחלקי חילוף כאן באמצעות מספר השלדה המדויק של מכוניתכם. 

 

כלים נדרשים

  • מברג פיליפס (צלב) 
  • מפתח T 10 מ"מ
  • מפתח פתוח 14 מ"מ



מתחילים!

מנגנון אור הבלם יושב בצמוד לציר דוושת הבלם, על מנת שנוכל להגיע אליה בקלות, נצטרך לבצע פירוק של דיפון תחתון תחת ההגה. 

את הפירוק נבצע באמצעות מברג פיליפס לשני הברגים בחלקו התחתון של הדיפון, לאחר מכן באמצעות מפתח T 10 מ"מ נפרק בורג נוסף שנמצא באחורי דלתית לוח הפיוזים הנמצא בצידו השמאלי של הדיפון. לאחר שפירקנו את שלושת הברגים הללו, נשלוף בזהירות את הדיפון ממקומו. הנ"ל נעוץ לדשבורד באמצעות קליפסים בחלקו העליון. 

לאחר הוצאת הדיפון נניח אותו על שטיח הנהג, שימו לב כי יישארו מחוברים אליו בחלקו התחתון קונקטור של חיבור המחשב OBD ובמקביל כבל מתכת שאחראי על פתיחת מכסה המנוע, אין צורך לשחרר אותם. 

נפרק את שלושת הברגים של דיפון תחתון 847501C100LT Panel assy-crash pad lwr lh

נפרק את שלושת הברגים של דיפון תחתון 847501C100LT Panel assy-crash pad lwr lh

לאחר ששלפנו את הדיפון, נוכל לזהות את הסוויצ של אור הבלם שהוא מותקן על חלקו הקדמי (מצד ההגה) של ציר הדוושה. בתמונה הוא נראה מחלקו הימני של מוט ההגה. 

לחצן אור הבלם נמצא מימין למוט ההגה Switch assy-stop lamp(2p) getz accent 93810-26000 (Hyundai Getz)

לחצן אור הבלם נמצא מימין למוט ההגה Switch assy-stop lamp(2p) getz accent 93810-26000 (Hyundai Getz)

לפני שנתחיל בפירוק המתג, ננתק את הקונקטור שנמצא בחלקו האחורי, את הקונקטור ננתק באמצעות לחיצה על חלקו התחתון (ליד החוט החום בתמונה) ובאמצעות משיכה החוצה נוציא אותו ממקומו). 

 ננתק את הקונקטור לפני הפירוק unit brakes light hyundai getz accent 93810-26000

ננתק את הקונקטור לפני הפירוק unit brakes light hyundai getz accent 93810-26000

לאחר שניתקנו את הקונקטור, באמצעות מפתח 14 נבריג מעט את האום שנמצא על התבריג של המתג התקול, שימו לב כי יש שני אומים, כאשר כל אחד נמצא במיקום שונה, אנחנו נפרק את האום הפנימי יותר (זה שקרוב יותר למתג) ולאחר מכן, לאחר ששחררו את התבריג, נפרק את האום שנמצא על הקצה של המתג. 

נשחרר את הקונקטור ממקומו לפני הפירוק unit brakes light hyundai getz accent 93810-26000

נשחרר את הקונקטור ממקומו לפני הפירוק unit brakes light hyundai getz accent 93810-26000

לאחר שפרקנו את האום החיצוני של המתג, נשלוף החוצה את המתג התקול ממקומו, שימו לב כי הוא יושב בברקט שלא מאפשר סיבוב ימינה או שמאלה, לכן אין מה להתעקש, זה רק יפגע בברקט. פשוט למשוך החוצה. 

נפרק ראשית את האום הפנימי (הימני) ולאחר מכן את החיצוני (השמאלי)

נפרק ראשית את האום הפנימי (הימני) ולאחר מכן את החיצוני (השמאלי)

כעת , לאחר שהוצאנו את המתג התקול, נכניס את החדש במקומו, אך לא לפני שהברגנו את האום הפנימי כ 3 4 סיבובים לפני הנעיצה לתוך הברקט. מנגד, את האום החיצוני יש להדק במקביל מהצד השני, מה שכן. חשוב כי תשימו לב שבמצב זה הגומיה הלוחצת על ראש המתג נמצא במצב סטטי צמוד על המתג ולוחצת אותו עד הסוף. במידה ואתם מרגישים "חופש" בין הגומיה לראש המתג, או שהוא אינו לחוץ עד הסוף, כוונו באמצעות סיבוב נוסף של האום הפנימי לכיוון הגומיה הלוחצת על המתג. 

לאחר שהידקתם באמצעות מפתח 14 מ"מ את האומים משני הצדדים, תוכלו לבדוק באמצעות לחיצה על דוושת הבלם את האור הנדלק מאחור – המגננון כמובן עובד ברוב הרכבים גם כאשר הרכב כבוי לגמרי. כמובן שזכרו לחבק את הקונקטור בחלקו האחורי של המתג לפני הבדיקה. 

נהדק את האום הפנימי לשם הצמדת המתג לגומיה של הדוושה הלוחצת unit brakes light hyundai getz accent 93810-26000

נהדק את האום הפנימי לשם הצמדת המתג לגומיה של הדוושה הלוחצת unit brakes light hyundai getz accent 93810-26000

לאחר שהכל מהודק כנדרש, וחיברנו חזרה את הקונקטור לבסיס המתג, נוכל לסגור את הדיפון למקומו באמצעות שני הברגים בצדדים ובורג נוסף בדיפון התחתון תחת ההגה. ולמעשה…. 

סיימנו!

נחבר את הקונקטור חזרה unit brakes light hyundai getz accent 93810-26000

נחבר את הקונקטור חזרה unit brakes light hyundai getz accent 93810-26000

שימו לב

המידע המופיע באתר הינו כחומר עזר לתיקון / ביצוע הטיפול בעצמך, הפעולות המופיעות במדריך זה ניתנות לביצוע בתנאים ביתים אך מיועד לבעלי ידע חוש וידיים המתאימות לפעולה זו. אם אינכם בטוחים בביצוע , יש להיוועץ עם מומחה / מכונאי רכב לסיוע. האחריות לאופן וביצוע התיקון הינו על מבצעיו בלבד, אין האתר או כותב תוכן זה אחראי לכל נזק או תקלה שתיגרם בצורה ישירה או עקיפה כתוצאה מביצוע של פעולה זו. 

 

 

1 פינג

  1. […] עובד לסירוגין או לא עובד בכלל בעת לחיצה על דוושת הבלם (לחצו כאן לקריאה) על מנת להבין את דרך הפעולה של מערכת פשוטה […]

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.