מדריך להחלפת מצתים (פלאגים) ביונדאי גטס hyundai getz G4EA – פתרון לתופעת רעידות בעמידה

החלפת מצתים (פלאגים) ברכבים הקוריאנים מתבצעת בדרך כלל בכל טיפול בינוני. המצתים אחראיים על הצתת התרכובת במנוע לשם הנעתו, מצתים שאינם תקינים יגרמו למנוע לפעול בצורה שגויה אשר תגרום לתקלות שונות – מויברציות ועד לצריכת דלק גדולה ואף גרימת נזק למנוע. 

מדריך זה נכתב לאחר זיהוי תופעה של רעידות אקראיות ברכב, בעת עמידה ברמזור אשר התגברו במשך השבועות לרעידות החל מהנעת הרכב.

מצת חדש מול הישנים מק"ט 18814-11051

מצת חדש מול הישנים מק"ט 18814-11051

מדריכים ברמה זו, מיועדים למתחילים בעל ידע בסיסי ובעלי חוש טכני ולשם ביצוע המדריכים נדרשים כלים ייעודים לביצוע הפעולה. 

ולפני הכל – מהו המצת

המצת הינו חלק בלתי נפרד ממערכת ההנעה של מנוע הבנזין הנמצא ברוב הרכבים הנוסעים על כבישי העולם. פעולתו הינה בודדת ופשוטה אך חיונית לתהליך הנעת המנוע. 

המצת – הידוע בשפת העם גם תחת כינוי "פלאג" נמצא בראש המנוע מעל כל אחד מהצלינדרים הקיימים במנוע. תפקידו – להצית את תערובת הבעירה ובכך ליצור דחיסה לבוכנה המניעה את הרכב.   המצת עצמו עשוי חומר קרמי המורכב משתי אלקטרודות אשר אינן נוגעות זו בזו, בעת העברת החשמל מסליל ההצתה (נמצא בדרך כלל בצמוד לראש המנוע) עובר מתח גבוה (אלפי וולטים) וגורמים להצתת התערובת שנדחסה על ידי הבוכנה. 

מבנה המצת: בחלק העליון של המצת ישנו חיבור מתכת אשר מתחבר באמצעות סליל תיל למערכת ההצתה, ממערכת זו מקבל המצת את המתח הנדרש לפעולתו. החלק הפנימי של המצת עשוי מחומר קרמי אשר מהווה כבידוד בין האלקטרודה הפנימית ועד לראש המצת. הסיבה לייצור הרכיב עם חומר קרמי הינה בשל עמידותו לטמפרטורות גבוהות המתקיימות בתא הבעירה. בעת הזרמת החשמל לתוך תא הבעירה מראש המצת, נוצר ניצוץ בין האלקטרודה הפנימית לזאת שבראש המצת. נציין שאין מגע פיזי בין שתי האלקטרודות אלא במרווח של כ2 מ"מ בלבד בו מתחולל הניצוץ החשמלי. 

לעיתים, במנועים אשר אינם עובדים בצורה תקינה או כאלו שישנה חדירה של חומרים שונים מעבר לנדרש (שמן מנוע וכו') נוצרת בעירה לא תקינה במנוע שעשויה לגרום לחום גבוה יותר מהמקובל, מה שעשוי לפגום ביעילות המצתים וביכולתם התפקודית. 

מצת משומש , ניתן לראות שאלקטרודה הפנימית שחוקה

מצת משומש , ניתן לראות שאלקטרודה הפנימית שחוקה

שנתחיל?

את תחילת ביצוע ההחלפה נעשה באמצעות שליפת ראשי חוטי הצתה של המצתים מראש המנוע. חשוב לשמור על סדר החוטים, אורך החוטים מושפע בשל כך לפי סדר המצתים במנוע. למען הסדר הטוב אני ממליץ לבצע תווית על כל אחד ולאיזה מצת שייך החוט הצתה. 

יש לנתק את חוטי ההצתה המסומנים ולסמנן כל אחד ולהיכן שייך

יש לנתק את חוטי ההצתה המסומנים ולסמנן כל אחד ולהיכן שייך

לאחר שליפת חוטי ההצתה וסימונם, ראשי המצתים יהיו חשופים, את הפתיחה של המצתים ניתן לבצע באמצעות מפתח מצתים ייעודי, אשר ניתן לרכוש בכל חנות לכלי עבודה / חלקי חילוף. או לחילופין באמצעות מפתח בעל בוקסה במידה 16 מ"מ ומוארכת. – בוקסה רגילה לא תתאים במקרה זה מאחר שהתבריג של המצת נמצא עמוק יותר מראש המצת. 

לפתיחת המצת יש להשתמש בבוקסה 16 מ"מ מוארכת

לפתיחת המצת יש להשתמש בבוקסה 16 מ"מ מוארכת

 

ראשי המצתים כפי שנראים לאחר שליפת חוטי ההצתה

ראשי המצתים כפי שנראים לאחר שליפת חוטי ההצתה

נתחיל בפירוק תבריג המצת, באמצעות מפתח, במקרה זה השתמשתי במפתח רצ'ט קטן על מנת לתת דגש על העדינות הנדרשת בעת הברגתם החוצה (וגם פנימה) יש להכניס את המפתח והבוקסה לתעלה בה יושב המצת ולפתוח אותו. יש להקפיד לאחר שליפת המצת שלא ייפול דבר פנימה שכן עשוי לגרום נזק לתא הבעירה תחתיו. 

לאחר שליפת המצת יש להקפיד שלא ייפול דבר לתוך פתח תא הבעירה

לאחר שליפת המצת יש להקפיד שלא ייפול דבר לתוך פתח תא הבעירה

לאחר שליפת כל המצתים ממקומם , נפתח את חבילת המצתים החדשה שהוזמנה. כמו כל חלקי החילוף, גם פה ממליץ על מצתים מקוריים בלבד. מספר קטלוגי של מצתים לרכב זה – hyundai Getz בעל מנוע 1341 מסוג G4EA , הינו: 18814-11051 , יש להזמין למנוע זה 4 יחידות מהמק"ט. ניתן לרכוש גם דרך KORAPS בלינק הבא.

1881411051 (18814-11051) - PLUG ASSY-SPARK hyundai getz

1881411051 (18814-11051) – PLUG ASSY-SPARK hyundai getz

בקופסא זו , נמצאים 4 יחידות מצתים מקוריים, כאשר כל אחד מהם ארוז בנפרד. יש להוציא בזהירות, לא לאחוז בו בראש האלקטרודה. את המצת יש להשחיל חזרה למקומו ולהתחיל להבריג. 

  • שימו לב! ההברגה הינה לתוך ראש המנוע, התבריג אמור להכנס יחסית בצורה חלקה ומהירה, במידה ואתם מגלים התנגדות כלשהי אשר דורשת ביצוע הברגה בכוח או בשימוש של כלי ייעודי , אל תמשיכו אלא תוציאו ונסו להכניס בזווית הנכונה. הברגה בכוח תגרום לנזק בלתי הפיך לראש המנוע שיגרור הוצאות מיותרות ליצירת הברגה מחדש. כמו כן , מצת שאינו מוברג נכון יגרום גם לבעיית אטימות שתשפיע על תפקוד המנוע והקומפרסיה. 
  • שימו לב ! את סיומת ההברגה יש לבצע עם מפתח בעל מומנט של כ-30 ניוטון , מאחר שיש טבעת מתכת אשר מבצעת את האטימה בין בסיס המצת לתבריג לתוך ראש המנוע. סגירה לא הרמטית ומהודקת תגרום לבעיות קומפרסיה במנוע והדלקת נורת check engine. 
נבריג בזהירות את המצת החדש לתוך התבריג

נבריג בזהירות את המצת החדש לתוך התבריג

תבריגים עם מצתים חדשים משמאל ותבריג ללא מצתים מימין

תבריגים עם מצתים חדשים משמאל ותבריג ללא מצתים מימין

מצת חדש לפני הברגה לראש תא הבעירה במנוע

מצת חדש לפני הברגה לראש תא הבעירה במנוע

לאחר שנסיים להדק את המצתים לתבריגים בראש המנוע ווידאנו איטום מירבי של הטבעת המתכתית מול הראש, נתחיל בחיבור מחדש של חוטי ההצתה על פי המספור אותו יצרנו בתחילת התהליך. שימו לב כי חוטי ההצתה בעלי אורכים שונים בהתאם למרחק בין סלילי הצתה למיקום המצת במנוע , כך שקשה לטעות (: 

נחבר את חוטי ההצתה למקומם על פי הסדר אותו סימנו מראש

נחבר את חוטי ההצתה למקומם על פי הסדר אותו סימנו מראש

נחבר את חוטי ההצתה על פי הסדר הנדרש. שימו לב שעל כל חוט יופיע מספר המיקום משמאל לימין (שעומדים מול המנוע)

נחבר את חוטי ההצתה על פי הסדר הנדרש. שימו לב שעל כל חוט יופיע מספר המיקום משמאל לימין (שעומדים מול המנוע)

נחבר את חוטי ההצתה על פי הסדר הנדרש. שימו לב שעל כל חוט יופיע מספר המיקום משמאל לימין (שעומדים מול המנוע)

נחבר את חוטי ההצתה על פי הסדר הנדרש. שימו לב שעל כל חוט יופיע מספר המיקום משמאל לימין (שעומדים מול המנוע)

לאחר שסיימנו את שלב הכנסת הכבלים , יש להדק אותם לקליפסים (במידה וקיימים ושלמים) ולהניע את הרכב. יש לבחון שהמנוע כבר לא בעל ויברציות כפי שהיה לפני כן. כמו כן שכל הנורות בקרה כבויות כנדרש. 

בהצלחה! 

 

שימו לב

המידע המופיע באתר הינו כחומר עזר לתיקון / ביצוע הטיפול בעצמך, הפעולות המופיעות במדריך זה ניתנות לביצוע בתנאים ביתים אך מיועד לבעלי ידע חוש וידיים המתאימות לפעולה זו. אם אינכם בטוחים בביצוע , יש להיוועץ עם מומחה / מכונאי רכב לסיוע. האחריות לאופן וביצוע התיקון הינו על מבצעיו בלבד, אין האתר או כותב תוכן זה אחראי לכל נזק או תקלה שתיגרם בצורה ישירה או עקיפה כתוצאה מביצוע של פעולה זו. 

 

3 פינגים

  1. […] במדריך הקודם, ביצענו החלפה של ארבעת המצתים (פלאגים) מאחר שהופיעו רעידות בעמידה אשר העידו על הצתה חלשה או לקויה במצת או יותר. עם החלפת המצתים הרעידות פסקו.  במסגרת אותה החלפה נרכשו גם חוטי הצתה חדשים אשר נועדו להחליף ברכבי את המקוריים שהגיעו עוד מהיצרן רכב. אך לא הוחלפו מאחר שנבדקו ונמצאו במצב טוב לגילם. […]

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.