מדריך ליטוש חידוש פנסים קדמיים hyundai Getz ו- KIA CEED

אחת מהבעיות הנפוצות בשלל כלי הרכב המודרניים הינה עכירות פנסי החזית. בעבר פורסם מדריך בו הומלץ לשקול החלפה של פנסים לחדשים מאשר לחדש בייחוד מול העלות הנמוכה של חדש לעומת עלות הליטוש במכונים השונים. אך עם זאת ברכבים מסוימים עלות הפנס תהיה גבוהה יותר ועל כן נשקול לבצע ליטוש בפנסים. במדריך זה נסביר כיצד לבצע ליטוש איכותי לפנסי ה-יונדאי או ה-קיה שלכם ואף לבצע מריחה של לכה חדשה שתאריך את ימיו של הפנס בשקיפות גבוהה. מדריך זה בוצע על KIA CEED ו HYUNDAI GETZ.

ליטוש פנסי חזית קיה סיד ויונדאי גטס דור ראשון

ליטוש פנסי חזית קיה סיד ויונדאי גטס דור ראשון

מדריך ברמת מתקדם

מה זה אומר? לחצו כאן להסבר

לפני הכל

הפנסים הראשונים של המכוניות , היו עשוים זכוכית עוד מימים ימימה. מאחר שזכוכית עמידה יותר בחום , היתה הרלוונטית ביותר לפנסי חזית אשר היו מוארים בנורות להט חזקות וממוקדות.  פנסי פלסטיק שהיו מפעם לפעם , לרוב היו נשרפים בחלקם הפנימי ולעיתים עד התכה של העדשה. דבר זה היה קורה בעיקר בפנסים אחוריים. אך עם השנים, גדל הצורך בעיצוב יוצא דופן יותר מהקיים והיו נדרשים אלמנטים וצורות חדשות שהיכולת ליצרן מזכוכית הפעילו קושי על היצרנים, בשילוב עם עלויות גדולות אשר מגולגלות לצרכן הסופי , החלה מגמה של ייצור פנסי פלסטיק מעוצבים שהיו גם עשוים מפלסטיק המסוגל לעמוד בעוצמות החום הנפלטות מהנורות. מעבר לכל זה יש גם את הצד הבטיחותי, פנסי זכוכית היו מהווים סכנה בעת תאונת דרכים בין רכבים שכן הזכוכיות שהתעופפו לכל עבר היו עשויות להחמיר את הפגיעה בפצועים ברכבים המעורבים, או לחילופין – הולכי רגל שנפגעים מרכב, רסיסי זכוכית אינם דבר שעושה טוב לפציעה שכזו. 

אז למה בעצם הפנס מצהיב?

פלסטיק, כמה שיהיה עמיד לחום גבוה ותנאי מזג האויר, עדיין בסופו של דבר יהיה פלסטיק. החומר הנ"ל מתיישן , מזג האויר פוגע בו הן מבחינת גשמים חומציים שיורדים בעיקר בעונות מעבר, קרני שמש יוקדות אשר ארצנו התברכה בהן ושאר מפגעים שעושים רק רע לפנסי המכונית שלנו. 

מאחר שלמרות הוזלת הייצור בעת מעבר מזכוכית לפלסטיק, עדיין – החלפת פנס חזית מדי 5 6 שנים הינה הוצאה לא קטנה. במכוניות רבות הפנסים עשוים להגיע למאות ואלפי שקלים , זאת בהתאם לטכנולוגיה הקיימת בהם. ישנם פנסים שמהווים כיחידת רפלקטור בלבד, ללא חלקים נעים מנועים ושאר אלקטרוניקה שעשויים להסתיים בעלות של כמה מאות שקלים , לעומת פנסים המכילים מנועי כיוון, פסי LED המשמשים כתאורת יום ועוד, אלו עשויים להסתיים בעלות של אלפי שקלים ליחידה. 

ההבדלים המהותיים הללו , יצרו צורך בתהליך חידוש פנסים , אשר מבוסס על פעולת ליטוש באמצעות נייר זכוכית עדין את השכבה המצהיבה, המקצועיים בניהם אף ימרחו שכבת לכה חדשה שתגן על הפנס לשנים הבאות עד ההצהבה הבאה. 

ברחבי הרשת ישנם עשרות מדריכים המסבירים את אופן הליטוש, בחלקם העבודה יוצאת אף מקצועית מאוד ולאורך זמן ובשאר – נסיונות די כושלים לניקוי הצהיבות ליממה הקרובה , דבר שעושים בעיקר לפני מבחן הרישוי השנתי וזאת על מנת לצלוח אותו בהצלחה. 

פנס אשר הצהיב עם השנים

פנס אשר הצהיב עם השנים

אז מה עכשיו בעצם?

מדריך זה בוצע על שני רכבים במקביל, האחד יונדאי גטס דור ראשון ואילו השני קיה סיד. בשני המקרים המצב היה סביר עם עכירות חלקית אשר דרשה טיפול נקודתי ובכלל פעולת מנע להמשך התפשטות העכירות. ליטוש עשוי לעזור בעצירת העכירות ולשפר משמעותית את השקיפות של פנס החזית. 

מקטי"ם

  • במדריך זה אין מקט"ים מקוריים אלא ציוד שניתן לרכוש במרבית חניות ציוד לבית וטמבוריות למינהן. 
  • ניירות ליטוש ברמות 500 + 1000 + 2000
  • פחית לכה יאכט ורניש מסוג שקוף מבריק
  • טרפנטין
  • דלי מים נקיים
  • מזרק או כוסית מדידה
  • סרט דבק נייר 
  • משולש למריחה (כזה של איפור נשים עושה את העבודה)
  • כוס חד פעמי
לכה יאכט ורניש מבריקה, טרפנטין, מזרק ומשולש מריחה

לכה יאכט ורניש מבריקה, טרפנטין, מזרק ומשולש מריחה

 



מתחילים!

ראשית לפני התחלת התהליך, נדאג כי המכוניות יעמדו במקום מוצל ועדיף עם פחות תנועה של אויר. מאחר ובהמשך נמרח לכה חדשה על הפנסים ייתכן כי אבק שיהיה באויר ידבק ללכה הטריה ויצור מרקם לא איכותי על הפנס. על כן מומלץ למצוא מקום סגור מוצל ונקי יחסית לביצוע הפעולה. 

לפני הכל, נשטוף את הפנסים בחזית המכונית בצורה יסודית, להסיר כל לכלוך שדבק בהם ומשקעים שנצמדו במהלך התקופה. 

לאחר ששטפנו את הפנסים, יש לתחום את סביבת הפנס הקדמי עם דבק נייר, זאת על מנת למנוע ליטוש יתר על הפח ואו חלקי הפלסטיק השונים הצמודים לפנס. 

ליטוש פנס ימני קדמי ביונדאי גטס דור ראשון

ליטוש פנס ימני קדמי ביונדאי גטס דור ראשון

לאחר מכן, ניקח את נייר הליטוש ברמת 500 ונרטיב אותו היטב בדלי המים הנקיים, אז נתחיל לבצע את הליטוש מקצה לקצה (ימינה שמאלה). עד לכיסוי מלא של הפנס זאת כמובן לאחר טבילת נייר הליטוש מפעם לפעם בדלי המים. 

לאחר מכן, נעבור לנייר ליטוש ברמת 1000 , גם פה נבצע ליטוש אך הפעם מקצה לקצה (עליון לתחתון) על כל פני הפנס, ממש כמו בליטוש הראשוני שביצענו קודם. חשוב גם פה לשטוף מפעם לפעם את הנייר ליטוש במים ולבצע את הפעולה תמיד שהנייר רטוב. 

בשלב השלישי, נעבור לנייר ליטוש האחרון שנשתמש במדריך זה – נייר ליטוש ברמת 2000 אשר עימו נבצע ליטוש שוב מקצה לקצה – ימינה ושמאלה תוך כיסוי מלא של פני הפנס. 

כעת הפנס ייראה עכור לגמרי, אך הצהיבות שהיתה בו נעלמה לגמרי, אף על פי המצב "המפחיד" , מדובר בתהליך תקין ומיד נחזיר את המצב לתקינותו (: 

פנס שמאל יונדאי גטס לאחר ליטוש ראשוני

פנס שמאל יונדאי גטס לאחר ליטוש ראשוני

פנס ימין יונדאי גטס לאחר ליטוש ראשוני

פנס ימין יונדאי גטס לאחר ליטוש ראשוני

פנס שמאל קיה סיד לאחר ליטוש ראשוני

פנס שמאל קיה סיד לאחר ליטוש ראשוני

פנס ימין קיה סיד לאחר ליטוש ראשוני

פנס ימין קיה סיד לאחר ליטוש ראשוני

כעת, לאחר שסיימנו ללטש את שני צמדי הפנסים, נשטוף אותם היטב במים מכל שאריות הליטוש והאבק שהצטברו עליהם. 

בינתיים ניתן להם להתייבש ובמקביל נכין את תרכובת הציפוי. 

תרכובת הציפוי עשויה משני חומרים, האחת – לכה ורניש מבריקה, במקרה של מדריך זה בוצע שימוש באחת מתוצרת יעקובי, ואת הלכה נדלל באמצעות טרפנטין רגיל. היחס בין המרכיבים הינו 50 / 50 , לכמות של שני הפנסים לדוגמה נמזגה כמות של 15 CC מהלכה מול 15 CC של טרפנטין. את המדידה ניתן לבצע באמצעות מזרק נקי או כוס מדידה. 

טרפנטין יעקובי ומשולשי מריחה

טרפנטין יעקובי ומשולשי מריחה

לאחר שמזגנו את שני המרכיבים, נערבב היטב עד שנרגיש שהמרכיבים אוחדו היטב, וניגש למלאכת המריחה. 

כעת נטבול את קצה המשולש בתרכובת שהכנו ונתחיל במריחה אחידה מלמעלה למטה על פני הפנס, יש להקפיד לעשות זאת במשנה זהירות ובמקסימום דיוק. חשוב שלא להעמיס מהלכה על הספוג, כך נמנע מעודפי לכה, אם מרגיש לכם שנוצרו גלים, זה בסדר – ברוב הפעמים זה פשוט מיישר את עצמו לבד. 

מריחת לכה חדשה על פנס חזית שלוטש - יונדאי גטס דור ראשון

מריחת לכה חדשה על פנס חזית שלוטש – יונדאי גטס דור ראשון

בכל מריחה נראה כבר את ההבדלים בין העכירות לאחר הליטוש ולבין השקיפות שנוצרת מאחר והלכה נכנסת לכל החריצים שנוצרו בפני שטח של הפנס. את הפעולה של המריחה נבצע לפחות פעמיים בכל פנס, ונניח לכך להתייבש. 

זמן ייבוש משתנה בהתאם לתנאי מזג האויר. מומלץ להניח להתייבשות הלכה כשעה לפחות לכל פנס. 

כעת לאחר שהתייבשו הפנסים היטב, נוכל להסיר את שאריות הדבק שהוצמדו מסביב לפנס. 

קיה סיד לאחר ליטוש פנסי חזית

קיה סיד לאחר ליטוש פנסי חזית

יונדאי גטס דור ראשון לאחר ליטוש פנסי חזית

יונדאי גטס דור ראשון לאחר ליטוש פנסי חזית

ומקרוב

פנס ימני יונדאי גטס 2003-2006 לאחר ליטוש

פנס ימני יונדאי גטס 2003-2006 לאחר ליטוש

פנס קדמי ימין קיה סיד לאחר ליטוש

פנס קדמי ימין קיה סיד לאחר ליטוש

סיימנו!

תודה רבה לרועי אלקובי על ביצוע המדריך והחומרים.

שימו לב

המידע המופיע באתר הינו כחומר עזר לתיקון / ביצוע הטיפול בעצמך, הפעולות המופיעות במדריך זה ניתנות לביצוע בתנאים ביתים אך מיועד לבעלי ידע חוש וידיים המתאימות לפעולה זו. אם אינכם בטוחים בביצוע , יש להיוועץ עם מומחה / מכונאי רכב לסיוע. האחריות לאופן וביצוע התיקון הינו על מבצעיו בלבד, אין האתר או כותב תוכן זה אחראי לכל נזק או תקלה שתיגרם בצורה ישירה או עקיפה כתוצאה מביצוע של פעולה זו. 

 

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.