מדריך לביצוע כיוון של בוררי מצבים מזגן ביונדאי גטס דור ראשון ושני (2003-2012)

אחת התופעות המוכרות ביונדאי גטס בשני הדורות, הינה כאשר מפרקים את קונסולת הרדיו ממקומה, חוגות השליטה על המזגן יוצאות מאיזון. התופעה מתקיימת מאחר ומדובר במנגנון מכני אשר עובד בצורה של "משיכה-דחיפה" של כבלי מתכת בין בוררי השליטה ולבין יחידת המזגן שיושבת בחלקו המרכזי תחת הדשבורד. במדריך זה נסביר מדוע התופעה בכלל נוצרת, איפה הטעות של בעלי המקצוע ובכלל העוסקים בדבר וכיצד כמובן לעשות זאת נכון ואף לבצע את הכיוון כפי שנדרש. המדריך בוצע על hyundai getz דור ראשון אך תואם לדגמי hyundai ו- KIA נוספים.

ננעץ את הצינור לקליפס בהתאם למיקומו

ננעץ את הצינור לקליפס בהתאם למיקומו

מדריך ברמת מתקדם

מה זה אומר? לחצו כאן להסבר

ולפני הכל

יחידת בוררי המצבים במזגן של מכונית מדגם יונדאי גטס, די פשוטה לתפעול ובכלל להבנה. מדובר בלוח המורכב משלישיית חוגות, כאשר השמאלית שולטת על מצב חום-קור, המרכזית הינה מתג סיבובי השולט על עוצמת המפוח אשר מזרים את האויר במערכת ואילו הימני ששולט על נקודת היציאה ממנה יופנה אויר המיזוג בהתאם למצבו. מצבים אפשריים הינם: 

  • פתחי המזגן הקבועים בדשבורד – שניים מרכזיים ועוד שניים מימין ומשמאל בגובה ההגה. 
  • מצב המעביר אויר מהפתחים העליונים ובמקביל לפתחים הנמצאים בצמוד למיקום הרגליים בנסיעה.
  • מצב המעביר אויר למיקום הרגליים בנסיעה. 
  • מצב המעביר אויר למיקום הרגליים בנסיעה ובמקביל לפתחי האוורור הצמודים לשמשה הקדמית
  • מצב המעביר אויר רק לפתחי האוורור הצמודים לשמשה הקדמית

בנוסף, ישנו בורר הזזה הנמצא תחת הבורר המרכזי ותפקידו לשלוט על שני מצבים

  • הכנסת אויר מפתח שחוצה את קיר האש במכונית ונמצא בסמוך למגב השמשה הקדמית בצד הנוסע.
  • מצב סירקולציה פנימי. שואב אוויר מפנים הרכב מאזור תא הכפפות וממחזר אותו לפנים הרכב כדרך המסנן מזגן. 
בוררי המזגן ביונדאי גטס - 972501C000 Control assy-heater fix cable

בוררי המזגן ביונדאי גטס – 972501C000 Control assy-heater fix cable

אז מדוע הבורר יוצא מאיזון מצבים?

הבוררים של המזגן עובדים בשיטה של דחיפה-משיכה של כבל מתכת דק בתוך צינור הולכה גמיש מנקודת יחידת החימום הנמצאת בתוך הדשבורד ולבין לוח הבוררים. מאחר שהצינורות בהם עוברים הכבלים הדקים קבועים באורכם ונמצאים במצב מתוח בין חלקו האחורי של לוח הבוררים ולבין יחידת החימום, בעת שמנסים לפרק את הקונסולה המרכזית של הרדיו, לשם החלפת נורות או התקנה כלשהי של מערכת קול חדשה, אלו יוצאים מאיזון אם לא מפרקים אותם לפני כן בצורה מסודרת. 

ברוב המקרים בהם נתקלתי, פירקו את הקונסולה באמצעות משיכתה ממקומה, דבר שאמנם אפשר מרווח פעולה של כ10 15 ס"מ אך הקונסולה נשארה עודנה מחוברת לאותם כבלי שליטה ולא השתחררה ממקומה. עצם פעולה זו מראה על צורת פירוק שגויה מבסיסה שתוצאתה הינה תפעול לקוי של הבוררים. 

איך מבצעים נכון?

במדריך זה נסביר את אופן הפירוק הנכון של אותם כבלי שליטה בטרם התחלנו לפרק את הקונסולה של מערכת הקול ובוררי השליטה על המזגן. הרעיון העיקרי הינו לבצע שחרור של אותם כבלים עוד לפני התחלנו למשוך את הקונסולה ממקומה. עצם שחרור הכבלים מראש יאפשר לנו שליפה מלאה של הקונסולה החוצה ויחסוך הרבה כעס תסכול ונזקים.

מקט"ים וכלים נדרשים

לשם ביצוע כיוון בוררי המזגן לא נדרשים מקט"ים מסויימים,

אם קיים נזק לחלקים מסוימים במהלך פירוק או ההתקנה ניתן להיעזר בפורום חיפוש מקט"ים באתר וננסה לסייע באיתורם אצל הספקים השונים. – פורום חיפוש מקט"ים.

מבחינת כלים נדרשים: 

  • מברג פיליפס (צלב)
  • מפתח T 10 מ"מ



מתחילים! 

על מנת להגיע לחלק הפנימי אליו מתחברים כבלי המשיכה יש צורך בפירוק האלמנטים הבאים:

  1. פירוק הדיפון התחתון של תא האכסון תחת ההגה
  2. פירוק של תא הכפפות ממקומו

 

את פירוק הדיפון תחת ההגה, נבצע באמצעות פירוק שני ברגי פיליפס הנמצאים בקצה התחתון של הדיפון. במקביל באמצעות מפתח T 10 מ"מ ישנו בורג המסתתר תחת דלתית לוח הפיוזים. אותו גם כן יש לשחרר ממקומו. 

נפרק את שלושת הברגים של דיפון תחתון 847501C100LT Panel assy-crash pad lwr lh

נפרק את שלושת הברגים של דיפון תחתון 847501C100LT Panel assy-crash pad lwr lh

בנוסף, את תא הכפפות נפרק באמצעות פתיחה ושליפת שתי הקליפסים השחורים בצדי התא ממקומם. לאחר שהוצאנו אותם, תא הכפפות יוכל להשתחרר כלפי מטה, משם ניתן אף לפרק לגמרי (לא נדרש כחובה) באמצעות פירוק שני ברגים על צירי הפתיחה של התא עצמו. 

עם שליפת הקליפסים בשני הצדדים , תא הכפפות ירד עד לשטיח המכונית

עם שליפת הקליפסים בשני הצדדים , תא הכפפות ירד עד לשטיח המכונית

נשלוף את הקליפס מתוך תא הכפפות

נשלוף את הקליפס מתוך תא הכפפות

נדחוף מחלקו החיצוני של תא הכפפות את הקליפס כלפי פנים התא

פירוק שני ברגי ציר של תא הכפפות (Hyundai Getz) 845101C300LT Housing assy-gl/box

פירוק שני ברגי ציר של תא הכפפות (Hyundai Getz) 845101C300LT Housing assy-gl/box

לאחר שפרקנו את תא הכפפות ודיפון תחת ההגה, נוכל לראות את שלישיית צינורות הכבלים שאחראיים על השליטה בפעולות המיזוג במכונית.  

כדרך הצד השמאלי של המכונית, תחת ההגה נוכל לראות את שני הבוררים שאחראיים על מצב חום-קור ואת זה ששולט על מיקום יציאת האויר הממוזג מפתחיו השונים של הדשבורד.

חיצים משמאל - טבעות קצה הכבלים - החיצים מימין, מיקום הצינורות - (Hyundai Getz) 9721225000 Cam-Mode

חיצים משמאל – טבעות קצה הכבלים – החיצים מימין, מיקום הצינורות – (Hyundai Getz) 9721225000 Cam-Mode

מצד תא הכפפות ישנו כבל בורר אחד אשר אחראי על מצב הכנסת אויר מבחוץ או סירקולציה מאויר בפנים המכונית. 

בורר מצב הכנסת אויר חיצוני או סירקולציה (Hyundai Getz) 9710625000 Lever-Air inlet dr

בורר מצב הכנסת אויר חיצוני או סירקולציה (Hyundai Getz) 9710625000 Lever-Air inlet dr

כעת הסבר על אופן הפירוק קונסולה מרכזית

על מנת לבצע הוצאה מלאה של הקונסולה המרכזית, יש לשחרר את שלושת הטבעות המופיעות בתמונות מעלה. אם מדובר בצד הנהג – יש לשלוף את הטבעות מהפין הברקט הלבן באמצעות לחיצה על חלקו המרכזי ומשיכת הטבעת החוצה. ככה בשני האלמנטים בצד הנהג ואף בשלישי שנמצא בצד תא הכפפות. לאחר ששלפתם את הטבעות, תוכלו להתחיל בפירוק הקונסולה על ידי משיכתה מחלקה העליון (הגובל עם הדופן העליונה של הדשבורד ובמקביל במשיכה מחלקו המרכזי ושחרור 6 קליפסים המחברים אותה לדשבורד. 

מיקום 6 הקליפסים בקונסולה מרכזית PANEL ASSY - CENTER FACIA 84740-1C000BJ

מיקום 6 הקליפסים בקונסולה מרכזית PANEL ASSY – CENTER FACIA 84740-1C000BJ

לאחר ההסבר לשליפת הקונסולה ממקומה בצורה תקינה ונכונה. נחזור להסבר לגבי כיוון בוררי המזגן.

על מנת לבצע את הכיוון, עלינו ראשית לשחרר את הטבעות הנמצאות בקצה הכבל מהאלמנטים של יחידת החימום תחת הדשבורד ובמקביל את השלישי הנמצא על המפוח בצד תא הכפפות.

חשוב לציין את הכיוון הסופי של הבוררים יש לבצע רק כאשר הקונסולה מורכבת במקומה במלואה. כל ס"מ מרווח שלה מהדשבורד יהווה סטייה מהכיוון הנכון של הבוררים ובעת סגירה מלאה האיזון יתערער שוב. לכן חשוב להרכיב במלואה בטרם חיברתם חזרה את הבוררים לפינים הרלוונטים ביחידת החימום ובמפוח המזגן. 

ננתק את הטבעות קצה מהברקטים הלבנים (Hyundai Getz) 9721225000 Cam-Mode

ננתק את הטבעות קצה מהברקטים הלבנים (Hyundai Getz) 9721225000 Cam-Mode

לאחר ששלפנו את הטבעות בשני הצדדים, גם בצד הנהג וגם בצד הנוסע, ננתק את הצינורות השחורים אשר בהם עוברים הכבלי מתיחה מהקליפסים האוחזים אותם. גם פה – שניים בצד הנהג ועוד אחד בצד הנוסע על המפוח. 

ננתק את הצינורות מהקליפסים (Hyundai Getz) 972171C000 Lever-Temp door

ננתק את הצינורות מהקליפסים (Hyundai Getz) 972171C000 Lever-Temp door

ננתק גם בצד הנוסע על המפוח - (Hyundai Getz) 9710825000 Link-Air inlet door

ננתק גם בצד הנוסע על המפוח – (Hyundai Getz) 9710825000 Link-Air inlet door

כעת, ניגש לאלמנטים ביחידת החימום המרכזית תחת הדשבורד ובאמצעות היד נסובב אותם למצב כפי שנראה בתמונה. במצב זה אנחנו מקבעים אותם על מצב טמפרטורה – קור בלבד, והמקביל (הגדול) האחראי על בחירת נקודת יציאת האויר מפתחי הדשבורד השונים. במצב זה הוא נמצא על הוצאת אויר מארבעת הפתחים העיקריים בדשבורד. 

את השלישי, שנמצא באיזור תא הכפפות, נזיז בסיבוב כיוון השעון, זאת במטרה שהפין שלו יהיה מכוון לצד שמאל (צד הקונסולה). 

עכשיו נעבור לבוררים עצמם , שם את הבורר חום קור – נסובב עד הסוף (נגד כיוון השעון) למצב קור בלבד. את הבורר הימני נזיז למצב הזרמת אויר לפתחי המזגן העיקריים בלבד, ולבסוף – את בורר הכנסת האויר נזיז לצד שמאל למצב סירקולציה מלאה.  (ראו פירוט בתמונה)

נכוון לפי החיצים את הבוררים בקונסולה (Hyundai Getz) 972501C000 Control assy-heater

נכוון לפי החיצים את הבוררים בקונסולה (Hyundai Getz) 972501C000 Control assy-heater

כאשר כל הבוררים כפי שנראה בתמונה, כעת ניגש שוב ליחידת החימום ונוודה כי האלמנטים של כיוון הוצאת האויר והבורר חום במקומם בקצוות כפי שהזזנו לפני כן, אז נלביש על הפינים הקיימים בהם את הטבעות מחדש, 

(Hyundai Getz) 972621C000 Temp cable

(Hyundai Getz) 972621C000 Temp cable

לאחר שהכנסנו את הטבעות למקומם, נתפוס את הטבעות שהן צמודות לפין ובמקביל עם יד שניה, ננעץ את הצינור העוטף את הכבל ישירות לתוך הקליפס הצמוד ליחידת החימום, מצב זה מאפשר לתנועה של הכבל בתוך הצינור בצורה ישרה מול הבורר בקונסולה. 

ננעץ את הצינור לקליפס בהתאם למיקומו

ננעץ את הצינור לקליפס בהתאם למיקומו

פעולה זו נבצע גם בצד של המפוח – מאחורי תא הכפפות, נהדק את הצינור לתוך הקליפס.

נכניס את הצינור השחור לקליפס - 972501C000 Control assy-heater fix cable

נכניס את הצינור השחור לקליפס – 972501C000 Control assy-heater fix cable

בשלב זה, לפני שסוגרים את הדיפון ואת תא הכפפות חזרה, מומלץ לבצע בדיקה לתקינות הכיוון שביצענו. 

את הבדיקה נבצע כדלקמן:

  1. נתניע את המכונית
  2. נבצע הפעלה של המזגן באמצעות סיבוב הבורר למצב עוצמה 2. 
  3. נוודא כי לחצן ה A/C דולק. 
  4. נעביר ראשית בין מצב קור לחום, נוודא כי הטמפרטורה אכן משתנה. נחזיר למצב קור בלבד ונוודא שאכן יוצא רק קור. לאחר מכן סיבוב מלא למצב חום ונוודא שיוצא חום בלבד (תלוי במצב חום המנוע באותה עת).
  5. כעת, נעביר את הבורר הימני למצב של הזרמת אויר לפתחים הראשיים, בשלב זה נוודה כי רק משם יוצא אויר (ארבעת הפתחים – שניים בראש הקונסולה מעל הרדיו ועוד שנים בצידי הדשבורד בגובה ההגה.  משם נעבור למצב של אויר מוזרם מהראשיים ומאזור הרגליים, במצב זה נרגיש אויר יוצא מאיזור היחידה המרכזית תחת הדשבורד. במצב שלישי – הזרמת אויר לרגליים בלבד, נוודא כי אכן יוצא אויר רק משם וכבר לא מאזור היציאות הראשיות.  במצב הרביעי – לרגליים ובמקביל לשמשה הקדמית ומשני פתחי הזרמת האויר לכיוון שמשות הנהג והנוסע (נמצאים בדופן העליון של הדשבורד בקצותיו לכיוון השמשות צד הקדמיות. ולבסוף מצב אחרון – שמשה קדמית ושמשות צד קדמיות ללא הזרמת אויר לאזור הרגליים. 
  6. בדיקה שלישית הינה לבורר התחתון הרוחבי אשר אחראי על הכנסת אויר מבחוץ או מצב סירקולציה. בו נעביר את המצב מימין לשמאל ונרגיש את ההבדלים באופן יניקת האויר, במצב סירקולציה (שמאל) נשמע את המפוח עובד קל יותר, לעומת זאת, מצב רענון אויר (ימין) נשמע את המפוח עובד טיפה שונה בהתאם. 

במידה והבוררים עובדים ומכוונים כמו שצריך, תוכלו לבצע סגירה של תא הכפפות באופן חוזר כפי שעשינו בפירוק בתחילת המדריך. כמו כן גם בצד דיפון הנהג, באמצעות החזרת תא האכסון למקומו והידוק שני ברגים בקצוות ובורג 10 מ"מ נוסף באזור דלתית לוח הפיוזים. 

במידה והכיוונון לא היה מדויק, יש לבצע כיוון עדין ידנית של מיקום הצינור בקליפס מבלי להזיז את האלמנטים ביחידת החימום ובמפוח. 

סיימנו!

 

שימו לב

המידע המופיע באתר הינו כחומר עזר לתיקון / ביצוע הטיפול בעצמך, הפעולות המופיעות במדריך זה ניתנות לביצוע בתנאים ביתים אך מיועד לבעלי ידע חוש וידיים המתאימות לפעולה זו. אם אינכם בטוחים בביצוע , יש להיוועץ עם מומחה / מכונאי רכב לסיוע. האחריות לאופן וביצוע התיקון הינו על מבצעיו בלבד, אין האתר או כותב תוכן זה אחראי לכל נזק או תקלה שתיגרם בצורה ישירה או עקיפה כתוצאה מביצוע של פעולה זו.

 

 

 

 

 

 

1 פינג

  1. […] במידה ויש תחושה שנדרש כיוון מדויק יותר מאחר וכיווני הזרמת האויר ו/או כיוון חום/קור אינם תקינים , יש לבצע תיקון וכיוון מדויק יותר באמצעות המדריך בלינק הבא: מדריך לכיוון בוררי מצבים מזגן ביונדאי גטס  […]

יש לכם שאלה בנוגע למדריך? אהבתם ? כתבו לנו !

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.