מדריך להוספת לחצני שליטה במערכת קול מגלגל ההגה ביונדאי גטס דור ראשון ודור שני [מדריך משולב]

שליטה מההגה באלמנטים שונים של המכונית היה תמיד פיצ'ר איכותי לשיפור נוחות הנהיגה, בין אם מדובר בשליטה במערכת הקרוז-קונטרול, דיבורית לטלפון הנייד ואף שליטה במערכת הקול במכונית. בדגמי הדור השני של hyundai Getz (ואף בדגמים מקבילים כמו hyundai Accent 2007 ו KIA RIO 2006) נוספה האופציה לשליטה במערכת הקול המקורית של הרכב כדרך ההגה, אך תוספת זו הופיעה רק בגרסאות המפוארות של הדגם. במדריך זה נסביר כיצד נוסיף את האפשרות ל Getz דור שני (06 והלאה) , כיצד נבצע התאמה של האופציה לדור ראשון של הדגם (דגמי 02 עד 05) ועוד בונוס בצד.

שליטה מההגה - (Hyundai Getz) 561101C700WK Wheel assy-steering

שליטה מההגה – (Hyundai Getz) 561101C700WK Wheel assy-steering

מדריך ברמת מומחה

מה זה אומר? לחצו כאן להסבר

ולפני הכל

במדריך זה נסביר כיצד לבצע התקנת תוספת אשר הגיעה במקורה בגרסאות הדור השני של יונדאי גטס (החל מ2006 לאחר מתיחת הפנים) התוספת הגיעה אף בדגמי יונדאי אקסנט מ2007 והלאה ובדגם מקביל של היצרן קיה בדגמי ריו החל משנת 2006). 

לשם ביצוע התקנת התוספת בדור השני במכוניות שאינן הגיעו עם התוספת הנ"ל, נידרש לרכוש מספר פריטים לביצוע ההתקנה, אך עם זאת – במידה וקיימת ברשותכם מכונית מהדור הראשון (02 עד 06) תידרשו להתאמה מעמיקה יותר במכלולי המכונית ועל כך נסביר בנפרד. באשר לדגמי ריו של היצרן קיה, הנוהל הינו בהתאם לדור השני של גטס. 

מה זה נותן?

השליטה מההגה מאפשרת לתפעול של האופציות העיקריות של מערכת הקול, אמנם בארצנו כמעט ולא הגיעו דגמי יונדאי גטס עם מערכת קול מקורית (ראיתי בודדות עד כה) אך האפשרות לשלוט במערכת מבלי להוריד את המבט מהכביש יכולה רק להיות בטיחותית וכמובן נוחה יותר לנהיגה. 

רדיו דיסק מקורי יונדאי גטס דור שני

רדיו דיסק מקורי יונדאי גטס דור שני

במדריך זה נסביר הוספה של השליטה במערכת קול בלבד. 

וידאו לדוגמה:

מה נדרש לשם ההוספה? 

לדור שני של גטס (מ06) , אקסנט וריו:

  • לחצני הגה (צד ימין) אודיו , מק"ט עבור הגה גוון שחור – 967001E200WK, מק"ט עבור הגה בגוון אפור 967001E200AR , מק"ט עבור הגה בגוון כחול כהה – 967001E200FZ 
  • סליל הגה בעל 10 ערוצים מתוצרת יונדאי / MOBIS , מק"ט 93490-1C300 ,
  • צמת חיווט לגלגל הגה מק"ט 56991-1C000
  • צמת חיווט למערכת הקול (במקרה שלנו של פיוניר)
סליל הגה יונדאי גטס 934901C300CONTACT ASSY-CLOCK SPRING

סליל הגה יונדאי גטס 934901C300 CONTACT ASSY-CLOCK SPRING

לדור ראשון של גטס (03-06)

  • גלגל הגה דור שני מק"ט 56111-1C720WK (בשל העלות הגבוהה, ניתן לחפש במגרשי פירוק מדגמי דור שני שלא היו מעורבים בתאונות דרכים ו/או פתיחת כריות אויר)
  • מנגנון הגה דור שני , אם ברשותכם ללא מנגנון הטיה – המק"ט הינו: 56310-1C010, אם כולל אזי המק"ט יהיה: 56310-1C110. 
  • חובק הגה עליון + תחתון בהתאם למנגנון הקיים אצלכם: ללא מנגגון: 848501C500WK + 848521C550WK , כולל מנגנון: 848501C501WK + 848521C650WK.
  • צמת חיווט למערכת הקול (במקרה שלנו של פיוניר)
  • צמת חיווט של דור שני מהמחבר האחורי של הסליל ועד למערכת קול (ניתן לחתוך מרכב במגרש פירוק גטס דור שני / אקסנט / ריו) תמונה מצורפת מטה)
חיווט מסליל הגה למערכת קול - 914020B010WIRING ASSY-ECM

חיווט מסליל הגה למערכת קול – 914020B010 WIRING ASSY-ECM



כלים נדרשים (עבור כל הדגמים)

  • מפתח טורקס T40 
  • מברג פיליפס
  • מפתח בוקסה או T10 מ"מ
  • מברג שטוח דק
  • מפתח בוקסה 17 מ"מ 
  • כלים ייעודים לפירוק פלסטיקה
  • מפתח בוקסה 12 מ"מ 
  • שפיץ פלייר
  • מקלף בידוד 
  • איזולירבנד

 

כלים נדרשים (עבור הסבר החלפת נורות בלחצנים)

  • מלחם בעל ראש דק להחלמת נורות LED מסוג SMD
  • בדיל
  • נורות מסוג  SMD LED 0603 / 1608 בגוון הרצוי (במקרה שלנו – כחול) 
הלחמת נורות SMD LED 0603(1608) לחצני הגה יונדאי גטס

הלחמת נורות SMD LED 0603(1608) לחצני הגה יונדאי גטס

המדריך מתחלק לשני חלקים עיקריים, האחד (החלק הבא) שיסביר כיצד להוסיף את תוספת הלחצנים בהגה על בסיס המכלולים הקיימים במכונית שלכם. בהנחה והדגם שלכם הוא הינו לאחר מתיחת הפנים, יש לכם את כל החלקים הבסיסיים עליהם ניתן לחבר את התוספת החדשה.  בגרסה זו אין צורך לשנות רכיבים מעבר לשינוי סליל הגה לגרסה שונה והוספת הלחצנים עם צמת גלגל ההגה הפנימית. 

שנתחיל?

א. (1) מדריך עבור התקנת התוספת בלבד בדור 2

את התהליך נתחיל עם ניתוק המצבר במכונית, מאחר ואנחנו מפרקים רכיבים חשמליים קריטים במכונית, עלינו להמנע מחשמל פעיל ברכב ובמערכותיו (גם אם המפתח אינו בסוויצ') 

ננתק את קטב המצבר השלילי - יונדאי גטס 372901C000 CAP-BATTERY(+)TERMINAL

ננתק את קטב המצבר השלילי – יונדאי גטס 372901C000 CAP-BATTERY(+)TERMINAL

לאחר שנמתין כ20 דקות לערך לאחר ניתוק הסוללה, ניגש אל פנים הרכב ונתחיל בפירוק ההגה. 

לשם פירוק הדיפון התחתון תחת מכלול ההגה, נצטרך באמצעות מברג פיליפס לפתוח את שני הברגים בתחתית הדיפון התחתון, כמו כן לאחר מכן נסיר את מכסה תא הפיוזים הנמצא בתוכו ושם באמצעות מפתח T 10 מ"מ נפתח את הבורג בתוך מסגרת תא הפיוזים.  במקביל כאשר הדופן ישתחרר, ניתן לשחרר את כבל המשיכה של פתיחת מכסה המנוע. כמו כן את שקע הOBD הנמצא בתחתית הדיפון. את שקע ה OBD נפרק באמצעות לחיצה על שני הקליפסים בצידיו ושליפה ממסגרת המתכת בה מותקן. 

נפרק את שלושת הברגים של דיפון תחתון 847501C100LT Panel assy-crash pad lwr lh

נפרק את שלושת הברגים של דיפון תחתון 847501C100LT Panel assy-crash pad lwr lh

נפרק את שלושת הברגים של דיפון תחתון 847501C100WK Panel assy-crash pad lwr lh

847501C100WK Panel assy-crash pad lwr lh

נפרק את שלושת הברגים של דיפון תחתון

לאחר מכן, ניגש לפירוק ההגה. את ההגה מפרקים ראשית על ידי הסרת הכרית אויר, את הכרית נסיר בזהירות באמצעות פירוק שלושת ברגי הטורקס הנמצאים בחלקו האחורי של גלגל ההגה .

פתיחה באמצעות ביט טורקס T40

פתיחה באמצעות ביט טורקס T40

בורג טורקס כרית אויר גלגל הגה יונדאי גטס 561951C000 BOLT-MODULE MT'G

בורג טורקס כרית אויר גלגל הגה יונדאי גטס 561951C000 BOLT-MODULE MT'G

בורג טורקס כרית אויר גלגל הגה יונדאי גטס 561951C000 BOLT-MODULE MT'G

בורג טורקס כרית אויר גלגל הגה יונדאי גטס 561951C000 BOLT-MODULE MT'G

לאחר ששחררנו את הברגים, כרית האויר תשוחרר ממקומה, נהפוך אותה בזהירות, קיימת צמת חשמל המתחברת לטבור האחורי שלה, באמצעות מברג שטוח נרים את הקליפס המשונן השחור מראש התקע ואז נשחרר בנענוע קל את התקע מחלקה האחורי של הכרית.  במקביל, נשחרר באמצעות אותו מברג שטוח גם את הקליפס השחור הצמוד אשר מהדק את הצמה לגוף הכרית. 

נשחרר את כרית האויר מצמת החשמל - 569001C000BJ MODULE ASSY-STRG WHEEL AIR BAG, INT;BJ

נשחרר את כרית האויר מצמת החשמל – 569001C000BJ MODULE ASSY-STRG WHEEL AIR BAG, INT;BJ

נשחרר את חיווט הצופר מסליל ההגה - 569001C600DBMODULE ASSY-STRG WHEEL AIR BAG, INT;LT

נשחרר את חיווט הצופר מסליל ההגה – 569001C600DB MODULE ASSY-STRG WHEEL AIR BAG, INT;LT

BODY-STEERING WHEEL (Hyundai Getz) 561111C720WK

BODY-STEERING WHEEL (Hyundai Getz) 561111C720WK

במקביל, יש חיווט נוסף היוצא מגוף הכרית , מדובר בחיווט שקשור למתג הצופר המובנה בהגה, יש לשחרר את החיווט מסליל ההגה הנמצא בחלקו האחורי של ההגה, השחרור הינו באמצעות לחיצה על הקליפס הקבוע בקצהו ומשיכה. 

לאחר ששוחררה הכרית, נניח אותה בצד בזהירות, כעת ניקח מפתח רצ'ט עם בוקסה 19 מ"מ ונפתח מעט את האום במרכז גלגל ההגה, שימו לב כי לא לפתוח אותו לגמרי אלא כ2 סיבובים בלבד – אז ננענע את גלגל ההגה על מנת לשחררו מהציר. 

אך לפני השחרור יש לסמן על ציר הטבור את מיקום ההגה והזוית, הדבר יעזור לנו בהמשך למרכז את גלגל ההגה מחדש. 

כעת שהסרנו את גלגל ההגה , יופיע מולנו כיסוי חובק ההגה וחלקו הקדמי של סליל ההגה.

חובק הגה יונדאי גטס Shroud-Steering column 848501C000 848521C150

חובק הגה יונדאי גטס Shroud-Steering column 848501C000 848521C150

יש לפרק את חובק ההגה תחילה, זאת נבצע באמצעות מברג פיליפס, שני ברגים בשני צידיו של החובק מולנו, בורג נוסף בחלקו התחתון לפי התמונות הבאות: 

בורג נוסף של החלק התחתון 848521C650WK SHROUD-STEERING COLUMN LWR, INT;WK

בורג נוסף של החלק התחתון 848521C650WK SHROUD-STEERING COLUMN LWR, INT;WK

חובק הגה ללא מנגנון הטייה - 848501C500WK + 848521C550WK

חובק הגה ללא מנגנון הטייה – 848501C500WK + 848521C550WK

מנגנון הגה לאחר הסרת סליל ההגה - (Hyundai Getz) 563101C010 Column assy-upr

מנגנון הגה לאחר הסרת סליל ההגה – (Hyundai Getz) 563101C010 Column assy-upr

ההבדל בין הסלילים הוא כמות הערוצים העוברים עליו, אם בסליל הגה המקורי לדוגמה במכונית זו – מגיע עם 4 ערוצים בסה"כ , הרי שהחדש מגיע עם 10 ערוצים המאפשרים העברת המידע בין הלחצנים בהגה למערכת הקול זאת בנוסף לרכיבים הקיימים כמו צופר המכונית וחיווט כרית האויר. 

כעת נשלוף ממקומו את סליל ההגה הישן, ונרכיב במקומו את הסליל הגה החדש,

סליל הגה יונדאי גטס 934901C300 CONTACT ASSY-CLOCK SPRING

סליל הגה יונדאי גטס 934901C300 CONTACT ASSY-CLOCK SPRING

שימו לב שלא לשלוף את הנצרה של סליל ההגה החדש עד לסיום ההרכבה של גלגל ההגה מחדש. כמו כן, בשלב זה ניתן כבר לחבר את הקונקטורים לחלקו האחורי של סליל ההגה , חיבור אחד הינו של כרית האויר ואילו השני של הצופר יחד עם שאר הערוצים (תאורת לחצנים, לחצני הגה) 

כעת לפני שנעבור לטיפול בגלגל ההגה והתקנת הלחצנים, נדאג לחבר את קצה החיווט של הקונקטור בחלקו האחורי של מערכת הקול שלנו. במקור, מגיעה הצמה במקביל לחיווט של הרדיו כולו. מדובר בצמה של שני חוטים כאשר הגידים שלהם אחד בצבע אדום והשני בצבע ורוד.  

אם במהלך השנים הוחלף הרדיו המקורי או שלא הותקן מעולם (כמו ברוב הרכבים שהגיעו לארצנו) הקונקטור יהיה משוחרר מכל חיבור בתוך הדשבורד בצמוד לרדיו. 

חיווט מסליל הגה למערכת קול - 914020B010WIRING ASSY-ECM

חיווט מסליל הגה למערכת קול – 914020B010 WIRING ASSY-ECM

הקונקטור הינו ייעודי למערכת הקול המקורית של היונדאי שלכם, ניתן להסירו אם אין בכוונתכם להשתמש בכזו בהמשך חייה של המכונית ולחבר במקום את הקונקטור הייעודי למערכת הקול שלכם. במקרה שלנו , מדובר במערכת קול של פיוניר PIONEER , על כן נשתמש במחבר המקורי שמגיע עימה. שימו לב כי המחבר מכיל 3 גידים, את האדום נחבר לחוט מספר 1 (מסומן בתווית) ואילו את הורוד לחיבור "אדמה" GROUND.  את החוט השלישי נשאיר לפרויקט ההמשך שיגיע מתישהו) 

חיבור שליטה מההגה מערכת קול פיוניר PIONEER WIEW REMOTE CONTRIL

חיבור שליטה מההגה מערכת קול פיוניר PIONEER WIEW REMOTE CONTRIL

סיימנו את השלב עד כה להתקנה בדשבורד. 



א. (2) התקנת הלחצנים בגלגל ההגה (דור שני בלבד) 

גלגל הגה שלם לפני התקנה BODY-STEERING WHEEL (Hyundai Getz) 561111C720WK

גלגל הגה שלם לפני התקנה BODY-STEERING WHEEL (Hyundai Getz) 561111C720WK

לאחר שפרקנו את גלגל ההגה מהמכונית, ניגש לשולחן העבודה עימו לשם התקנה של הלחצנים החדשים. לשם הגעה לבסיס עליו נתקין את הלחצנים בגלגל ההגה, עלינו להסיר קודם לכן את הפלסטיקים החלקים אשר מכסים את הבסיסי ההתקנה. את הפלסטיקים נסיר באמצעות פירוק הדופן האחורית של ההגה, פלסטיק כיסוי באמצעות הברגת ארבעת הברגים במסגרת ההגה. 

גלגל הגה שלם לפני התקנה BODY-STEERING WHEEL (Hyundai Getz) 561111C720WK

גלגל הגה שלם לפני התקנה BODY-STEERING WHEEL (Hyundai Getz) 561111C720WK

נפרק את הדיפון האחורי של ההגה - 561201C500COVER ASSY-STEERING WHEEL LWR

נפרק את הדיפון האחורי של ההגה – 561201C500 COVER ASSY-STEERING WHEEL LWR

לאחר שפרקנו את הדיפון האחורי של ההגה, נהפוך את גלגל ההגה ונראה שני ברגים שמוברגים לתוך הפלסטיקים המכסים את בסיסי ההתקנה 

ברגי הכיסוי (Hyundai Getz) 569951E000WK Blanking cover,rh

ברגי הכיסוי (Hyundai Getz) 569951E000WK Blanking cover,rh

לאחר שהברגנו את הברגים החוצה , נשלוף את כיסוי הפלסטיק ממקומו ונניח בצד. כעת ניקח את הלחצנים, נחבר בחלק האחורי שלהם את הצמה הייעודית, ונרכיב את היחידה למקומה במקום הפלסטיק שהסרנו קודם. יש לוודא כי הצמה נכנסת לתעלה הנכונה ויחידת המתגים אינה לוחצת או מוחצת את הצמה מול גלגל ההגה. לאחר שוידאנו זאת, יש להבריג את שני הברגים למקומם היטב. 

נוודא שהצמה מושחלת במקומה - (Hyundai Getz) 569911C000 Ext wire

נוודא שהצמה מושחלת במקומה – (Hyundai Getz) 569911C000 Ext wire

כעת יש להרכיב חזרה את הדיפון האחורי של ההגה באמצעות הברגת ארבעת הברגים שלו, לאחר מכן יש לנעוץ את הקליפס השחור שיושב על הצמה לחור הסמוך אליו כפי שנראה בתמונה מטה.

נרכיב את הדיפון האחורי של ההגה - 561201C500COVER ASSY-STEERING WHEEL LWR

נרכיב את הדיפון האחורי של ההגה – 561201C500 COVER ASSY-STEERING WHEEL LWR

כעת את הקונקטור של הצמה נוביל אחורה כדרך הפתח העליון בדיפון האחורי של גלגל ההגה, משם הוא אמור להגיע לתוך הקונקטור הקדמי של סליל ההגה. 

סיימנו את השלב עד כה להתקנת הלחצנים בגלגל ההגה. 



א. (3) בונוס שינוי גוון תאורה בלחצני ההגה (רלוונטי ל2 הדורות) 

לחצני ההגה המקוריים הינם מוארים בעת הפעלת התאורה במכונית, ממש כמו כל הרכיבים בדשבורד של המכונית. כידוע בדגמי יונדאי וקיה שחולקים את הלחצנים הנ"ל, התאורה הינה ירוקה שכן מדובר בגוון הדומיננטי בשאר המכונית, אך מה קורה שבכל המכונית הוחלפו הנורות לגוונים אחרים? נוצר חוסר התאמה. לפיכך – להלן פתרון גם לזה.

967001E200WK תאורת מתגים הגה יונדאי גטס - SWITCH ASSY-STRG REMOTE CONT R

967001E200WK תאורת מתגים הגה יונדאי גטס – SWITCH ASSY-STRG REMOTE CONT R

לשם כך הזמנתי נורות תואמות, בגוון שמתאים למכוניתי (כחול), אציין כי על הPCB של הלחצנים מופיע במפורש דגם הנורות הקיימות לכל צורך. במקרה זה מדובר בנורות מסוג SMD LED 0603 / 1608. כאשר הגיעו הנורות גייסתי איש יקר  שהגיע לסייע עם ציוד ההלחמה הנדרש בהחלפת הנורות (תודה אסף!

לשם כך פורקה יחידת לפי הסדר הבא:

נפרק את המסגרת החיצונית עם מברג שטוח 967001E200WK

נפרק את המסגרת החיצונית עם מברג שטוח 967001E200WK

נסיר את המסגרת הפנימית של המקשים 967001E200WK

נסיר את המסגרת הפנימית של המקשים 967001E200WK

נסיר את את הפלסטיק האחרון שעל הלוח 967001E200WK

נסיר את את הפלסטיק האחרון שעל הלוח 967001E200WK

כעת שהלוח חשוף, באמצעות מלחם נסיר את שלושת הנורות ממקומן באמצעות חימום קל של הקצוות שלהם, לאחר מכן יש להלחים את הנורות החדשות במקומן. שימו לב כי יש משמעות לכיוון הנורות ומיקום ההלחמה , כידוע לנורת לד יש משמעות קריטית ל פלוס ומינוס במקום הנכון.

הלחמת נורות SMD LED 0603(1608) לחצני הגה יונדאי גטס

הלחמת נורות SMD LED 0603(1608) לחצני הגה יונדאי גטס

מומלץ לעשות את ההחלפת נורות כל פעם באחת ולבדוק תקינות, במקרה שלנו הכנתי מעין "מתקן סימולציה" עם צמת החוטים טרם הותקנה ברכב, מה שאפשר לי לחבר מתח 12V ישירות לאותם החוטים הייעודים ולהפעיל את הנורות במתג כפי שיהיו מותקנות במכונית. 

החלפה של נורה ראשונה בוצעה בהצלחה ! 967001E200WK

החלפה של נורה ראשונה בוצעה בהצלחה ! 967001E200WK

והתוצר המוגמר

967001E200WK תאורת מתגים הגה יונדאי גטס - SWITCH ASSY-STRG REMOTE CONT R

967001E200WK תאורת מתגים הגה יונדאי גטס – SWITCH ASSY-STRG REMOTE CONT R

967001E200WK תאורת מתגים הגה יונדאי גטס - SWITCH ASSY-STRG REMOTE CONT R

967001E200WK תאורת מתגים הגה יונדאי גטס – SWITCH ASSY-STRG REMOTE CONT R

וככה זה נראה בסופו של דבר מורכב על גלגל ההגה. 

לחצני שליטה בהגה 967001E200WK

לחצני שליטה בהגה 967001E200WK

סיימנו את השלב עד פה להחלפת גווני התאורה בלחצנים.

א. (4) ההרכבה בדשבורד

כזכור בפרק א (1) סיימנו בהרכבת סליל ההגה החדש אשר מיועד להעברת כל הערוצים הנדרשים לרבות לחצני ההגה מגלגל ההגה למערכת הקול ברכב. על כן, עלינו כעת לחבר את גלגל ההגה בפוזיציה ממנה התחלנו את הפירוק. 

אך לפני כן נחבר מחדש את כיסוי חובק ההגה משני חלקיו, העליון והתחתון, אותם נבריג עם שני הברגים בחזית ואחד מחלקו התחתון, יש לוודא כי שני החלקים השתלבו היטב ובצורה ישרה לכל אורך החיבורים שלהם. 

כעת שימו לב שסליל ההגה ממורכז כנדרש (אם הנצרה קיימת אז יותר טוב מזה אין) יש לחבר את הקונקטור של צמת ההגה לשקע הייעודי בחלקו העליון של סליל ההגה עד הישמע "קליק", לאחר מכן יש להדק את האום של גלגל ההגה על טבור מוט ההגה.

דוגמה לחיבור סליל ההגה לצמת ההגה - - (Hyundai Getz) 569911C000 Ext wire

דוגמה לחיבור סליל ההגה לצמת ההגה – – (Hyundai Getz) 569911C000 Ext wire

שימו לב שלא למעוך את הטבעת העבה שנמצאת תחתיו, הדבר יגרום לגלגל ההגה שלכם להיות קשיח מאוד בתנועתו. 

לאחר שחיברנו את צמת ההגה, הידקנו את גלגל ההגה, נדאג לחבר את המינוס לגוף של כרית האויר, המינוס הינו החיבור של הצופר במכונית, אם לא נחבר – לא יהיה צופר בלחיצה. כמו כן את החיבור של כרית האויר עם הנעילה שלו לאחר שייכנס למקומו. לאחר מכן נבריג את שלושת הברגים בחלקו האחורי של ההגה לבסיס הכרית. 

במקביל נחבר את הקונקטור למערכת הקול (במקרה שלנו חיבור PL סטנדרטי). לסיום נסגור את הדיפון התחתון תחת ההגה למקומו ונחבר את המצבר חזרה למצב תקין. 

כעת נתניע את המכונית לכמה רגעים לבחון שהכל חובר כנדרש, יש לוודא שנורת הכרית אויר נדלקת, מהבהבת מספר פעמים כמו השגרה ונכבית. 



א. (5) הגדרות מערכת קול – 2DIN PIONEER 

כעת כל שנותר לנו, זה להגדיר את הלחצנים בהגה מול מערכת הקול. ברוב מערכות הקול ישנה כבר הגדרה לפי נוסח מוסכם של התנגדויות לאופציות השונות. 

לוח המקשים בהגה של הגטס מוגדר במקרה זה מול הרדיו המקורי שאמור להגיע עם המכונית. לדוגמה: 

  • VOLUME DOWN – 6.81 KΩ
  • VOLUME UP – 4.61 KΩ
  • SEEK UP – 430 Ω
  • SEEK DOWN – 1.11 KΩ
  • MODE – 2.11 KΩ

לפי התנגדות זו יודעת מערכת הקול על איזה מן הלחצנים לחצנו ומה הוגדר לה לבצע. 

כאשר מותקנת מערכת קול "אפטר מרקט" לעיתים יש את האפשרות (והצורך) להגדיר ידנית את הלחצנים לפי הצורך. 

לפיכך במקרה שלנו , הוגדרו הלחצנים המסוימים לפי השימוש העיקרי והנוחות שלי. לשם כך, נדליק חצי סוויצ עם המפתח, לאחר מכן נדליק את מערכת הקול למצב OFF ונקיש על לחצן ההגדרות (גלגל השיניים) , אז יפתח לנו מסך האפשרויות שיכלול גם "בקרת הגה", שימו לב שאפשרות זו נוספת רק כאשר המערכת במצב OFF והחיבור של הלחצנים מחוברים במקומו הנכון. אם לא – האופציה לא תהיה קיימת / לא זמינה. 

הגדרת לחצנים שליטה מההגה יונדאי גטס מול פיוניר

הגדרת לחצנים שליטה מההגה יונדאי גטס מול פיוניר

לאחר שלחצנו, נמתין שניה להגדרה עצמית שתתבצע, חשוב שלא לגעת בהגה או במערכת הקול או כל לחצן שקשור אליהם. לאחר כמה שניות תופיע ההודעה "הגדרת ההגה הושלמה" 

לאחר מכן, נגיע למסך הבא: בו נדרש לקבוע האם ביצענו את ההתקנה באמצעות מתאם או ללא מתאם. במקרה שלנו חיברנו ישירות בין ההגה לקונקטור, כך שאין מעגל ביניים ולכן נבחר "ללא מתאם" 

בחירת מתאם או ללא מתאם הגדרת לחצני גלגל הגה יונדאי גטס מול פיוניר

בחירת מתאם או ללא מתאם הגדרת לחצני גלגל הגה יונדאי גטס מול פיוניר

כעת יופיע המסך, איזה סוג רכב יש ברשותנו, הנ"ל מעמיד אפשרות של קוריאני מול יפני, פה התשובה ברורה – קוריאני כמובן. 

בחירת סוג רכב להגדרת שליטה מההגה - יונדאי גטס

בחירת סוג רכב להגדרת שליטה מההגה – יונדאי גטס

ולסיום נגיע למסך בחירת הלחצנים, התפעול מאוד קליל, לחיצה על הלחצן הרצוי במסך של מערכת הקול ולאחר מכן במקביל יש ללחוץ למשך 3 שניות על הלחצן הרצוי בהגה. 

בסיום יש לצאת ממסך ההגדרות ולהפעיל את מערכת הקול. כעת כל לחיצה על הלחצנים בהגה תפעיל את האופציה שבחרתם במסך ההגדרות. 

בחירת הלחצנים להגדרת שליטה מההגה - יונדאי גטס

בחירת הלחצנים להגדרת שליטה מההגה – יונדאי גטס

 

סיימנו את התהליך להתקנת שליטה מההגה בגטס דור שני (06 והלאה) , יונדאי אקסנט 07 והלאה, קיה ריו 06 והלאה. 

 



ב. (1) מדריך עבור התקנת התוספת בדור 1 בלבד (נספח) 

החלק הנ"ל של המדריך מתייחס לבעלי גטס דור ראשון המעוניינים להוסיף את אפשרות השליטה מההגה כפי שקיימת בדור השני, הדבר אפשרי אך כרוך בהתקנה של מספר רכיבים נוספים מעבר ללחצנים והחלפת ההגה. 

במסגרת השדרוג הנ"ל נצטרך לבצע החלפה של מנגנון ההגה (הציר עליו יושב ההגה בין הטבור ולבין מוט ההגה התחתון), חובק ההגה יידרש החלפה, גלגל ההגה כמובן כולו על מכלוליו כפי שקיים בדור שני. התאימות מושלמת אך נדרשת בשל הבדלים מזעריים בתושבת של סליל ההגה, מאחר וסליל ההגה של דור שני מעט יותר גבוה משל דור ראשון, נדרשת תושבת מעט יותר גבוהה (פחות מחצי ס"מ), אך למי שאוהב מושלם ובטוח – זה מאסט. חובק ההגה של דור שני רחב יותר במרווח בין הדשבורד לגלגל ההגה בכ-1 ס"מ, גם כאן זה נובע ממבנה הסליל הגה של דור שני לעומת דור ראשון. נדרשת התאמה של חוט הצופר מול הקונקטור שיורד מסליל ההגה עד למערכת הקול שלכם. לפיכך הנכם נדרשים לעשות חושבים בשל ההשקעה, במקרה שלי זה בוצע בשל קיומם של רוב החלקים זמינים והשדרוג נבנה תוך כדי תנועה. לשיקולכם. 

שנתחיל?

התהליך זהה לזה שמופיע במקטע א (1) בתחילת המדריך עד לשלב הסרת סליל ההגה הישן מציר ההגה. 

מפה עלינו להמשיך את הפירוק של מנגנון ההגה והחלפתו במקבילו מהדור השני, ההבדל בניהם כפי שצוין הינו בראש טבור מוט ההגה אשר בדור השני בעל תושבת התואמת לסליל הגה דור שני, לעומת המנגנון של דור ראשון שקצר יותר  – מה שיגרום לסליל הגה להיות חופשי ולא להינעל בצורה מלאה על התושבת. 

לשם הפירוק של המנגנון גם פה נסיר את סליל ההגה, לרבות ניתוק הקונקטורים מחלקו האחורי ושחרורו לגמרי. 

סליל הגה יונדאי גטס דור ראשון - 934901C210

סליל הגה יונדאי גטס דור ראשון – 934901C210

סליל הגה יונדאי גטס דור ראשון - 934901C210

סליל הגה יונדאי גטס דור ראשון – 934901C210

מנגנון הגה וידיות - (Hyundai Getz) 563001C110 Column & shaft assy-steering

מנגנון הגה וידיות – (Hyundai Getz) 563001C110 Column & shaft assy-steering

כעת עלינו להסיר ממקומם את הצמות חשמל העוברות לאורך הגחון של מנגנון ההגה, האחד של כרית האויר ואילו השני של ידיות צד של ההגה (המאותתים, מגבים ותאורה) ואחד נוסף (חוט בודד) שהינו של הצופר, 

לאחר שניתקנו אותם ממקומם באמצעות שפיץ פלייר, ננתק גם את הקונקטור של סוויצ ההנעה באמצעות לחיצה על חלקו האמצעי ושליפה החוצה. הקונקטור הינו חלק מהצמה. 

נפרק את ארבעת הברגים- (Hyundai Getz) 563001C110 Column & shaft assy-steering

נפרק את ארבעת הברגים- (Hyundai Getz) 563001C110 Column & shaft assy-steering

העיגולים האדומים מסמנים את הברגים של המנגנון, אותם נפרק מהאחוריים לפנימיים באמצעות מפתח רצ'ט עם 12 מ"מ. החץ הצהוב מסמל את הקונקטור של הסוויצ אותו ננתק לפני הפירוק. 

לאחר שהמנגנון פורק ממקומו והצמות אינן מפריעות, יש לשחרר את הבורג של מוט ההגה המתחבר לחלקו התחתון של המנגנון. 

את מוט ההגה התחתון נשחרר באמצעות מפתח 12 מ"מ, מדובר בבורג בטחון אשר לאחר הפירוק ושליפתו עם הטבעת הצמודה לו, נוכל למשוך את המנגנון מראש מוט ההגה התחתון. 

דוגמה לקצה מוט הגה תחתון

קצה מוט הגה תחתון 56370-1C000 JOINT ASSY UNIVERSAL

קצה מוט הגה תחתון 56370-1C000 JOINT ASSY UNIVERSAL

לאחר ששלפנו את מנגנון ההגה הישן נצטרך לבצע העברה של הסוויצ הקיים במנגנון של דור ראשון לזה של הדור השני אותו נתקין ברכב, מאחר והמפתח מותאם לישן. קיימות שתי דרכים, אחת הינה לבצע החלפה של יחידות ההנעה אחת באחת תוך פירוק שלהן מצוואר המנגנון , דבר שיהיה כרוך בפתיחה של ברגי בטחון, או לחילופין דרך שלימד בחור נחמד (אופק) לבצע סיבוב של חצי סוויצ ובאמצעות מברג דק ללחוץ על בריח בתחתית צילינדר ההנעה והיחידה של הסוויצ יוצאת כפי שהיא עם המפתח החוצה. 

לחצן השליפה של צלינדר ההנעה - (Hyundai Getz) 8190017A40 Lock assy-strg & ign

לחצן השליפה של צלינדר ההנעה – (Hyundai Getz) 8190017A40 Lock assy-strg & ign

לאחר שהחלפנו את השניים, נחזור עם המנגנון חזרה למכונית ונתקין אותו חזרה, ראשית נשחיל את קצה מוט ההגה התחתון חזרה לטבור התחתון של המנגנון, לאחר מכן נאבטח את החיבור עם בורג הבטחון אך לא נסגור אותו כעת, במקביל נחבר את המנגנון חזרה למקומו באמצעות 4 הברגים למקומם, נבריג את כולם חלקית וכאשר כולם במקומם נעביר הידוק לארבעתם יחדיו. לאחר מכן נסגור את בורג הבטחון בהתאם. 

נחזיר למקומם את צמות החוטים והקונקטרים. 

ב. (2) התאמת החיווט של הצופר לקונקטור בצמה החדשה

כזכור, חלק מהחלקים שנדרשו להסבת המכלול לשם התקנת השליטה מההגה, היתה גם צמת קונקטור שתיסלל מחלקו האחורי של ההגה ועד למערכת הקול, את הצמה המדוברת ניתן לחתוך מהרכבים שצוינו ברשימה מעלה (ראו תמונה בתחילת המדריך). מאחר ובדור שני של הדגם, חוט הצופר הינו חלק מקונקטור דומה, ובדור ראשון הוא שונה לגמרי, נבצע התאמה של החוט, כמיטב המסורת אינני אוהב לחתוך לגמרי קונקטורים אלא להתעלק על החוט וליצור נקודה נוספת, הדבר יאפשר לנו ביום מן הימים לחזור למצבנו הקודם אם נרצה בכך. לפיכך, עם מגלף בידוד חשפתי את חוט הצופר מעט כפי שניתן לראות בתמונה:

חוט התפעלת הצופר בהגה 914020B010WIRING ASSY-ECM

חוט התפעלת הצופר בהגה 914020B010 WIRING ASSY-ECM

את החוט החשוף נחבר לחוט הכתום+לבן שמתחבר בקונקטור שהבאנו ממגרש הפירוקים ונלחים אותם יחדיו. לאחר מכן נבודד אותם היטב עם איזולירבנד או דומה לו. את יתרת הצמה נוביל לשתי נקודות עיקריות, את החוט הורוד והחוט האדום נוביל למערכת הקול, את החוטים הורוד אפרפר והאפור נוביל לנקודת חשמל שתפעל עם הפעלת האורות ברכב. במקרה זה תוכלו להתחבר לכל חוט שיהיה רלוונטי, אני בחרתי להתחבר לקונקטור בלוח הפיוזים תחת ההגה אשר מקבל את הזרם ומפעיל בהתאם ישירות מידית ההגה. חוט בגוון חום או ורוד, המינוס התחבר לגוף הרכב. 

סליל הגה יונדאי גטס 934901C300 CONTACT ASSY-CLOCK SPRING

סליל הגה יונדאי גטס 934901C300 CONTACT ASSY-CLOCK SPRING.

כעת נרכיב את הסליל הגה למקומו. נחבר את הקונקטורים בחלקו האחורי של הסליל – כרית האויר והצמה החדשה, קונקטורים של ידיות שליטה נחבר גם כן. כמובן את הקונקטור של הסוויצ התנעה בחלקו האחורי. 

לאחר מכן יש לחבר את חובק ההגה התואם של דור שני, שימו לב שאם תתקינו את הקודם – של הדור הראשון יהיה לכם מרווח של כ1 ס"מ בין החובק לדיפון האחורי של ההגה. 

ב. (3) הרכבת גלגל ההגה החדש במקום המקורי

כעת ניתן לבצע את הפעולות כפי שמפורט בפרק א' (2) בחלקו הראשוני של המדריך, המסביר כיצד לבצע את ההתקנה של הלחצנים בגלגל ההגה שהבאתם מבעוד מועד. 

לאחר שגלגל ההגה מוכן על מכלוליו, ניתן לחברו בזוית הנדרשת (להקפיד על הגה ישר) ולהדק. ניתן לחבר את הקונקטורים כבר לסליל ההגה מחלקו הקדמי. 

כעת לפני שסוגרים את הכל, אפשר להפעיל את החיבור למצבר שוב לכמה שניות ולבצע הפעלה של חצי סוויצ על מנת לוודא שהכל תקין ומקבל מתח. אין צורך להניע לגמרי. יש לבצע הפעלה של האורות על מנת לוודא שהתאורה במתגים עובדת. ניתן כבר לחבר את גלגל ההגה למקומו. 

967001E200WKSWITCH ASSY-STRG REMOTE CONT R

967001E200WK SWITCH ASSY-STRG REMOTE CONT R

הכל תקין, הדקנו את האום המרכזי של גלגל ההגה החדש , כעת ננתק שוב את המצבר ונמתין כמה דקות טובות.  נחבר את הכרית למקומה חשוב לזכור לחבר את הקונקטור הצהוב שחור למקומו ללחוץ בסיום על ראשו על בריח הנעילה שלו. כמובן גם את המינוס לחבר לגוף של הכרית , המינוס הינו האחראי על צופר המכונית. 

לסיום יש להבריג את 3 ברגי הטורק כאשר כרית מרכז גלגל ההגה יושבת במקומה, יש להבריג חלקית את שלושת הברגים ורק לאחר שהכרית יושבת ישר בכל הצלעות יש להדק כנדרש. 

ב. (4) הרכבת גלגל ההגה החדש במקום המקורי

בהתאם לכתוב בסעיף א (5) של המדריך, יש לחבר את החוטים שהעברנו ליחידת הקול (הורוד והאדום) לקונקטור הייעודי לפי סוג מערכת הקול שלנו ולבצע את ההגדרה של הלחצנים מול מערכת הקול.

לסיום יש לחבר את כל הדיפון חזרה למקומו, לחבר את הדקי המצבר. להניע. סיימנו! 

שליטה מההגה - (Hyundai Getz) 561101C700WK Wheel assy-steering

שליטה מההגה – (Hyundai Getz) 561101C700WK Wheel assy-steering

המידע המופיע באתר הינו כחומר עזר לתיקון / ביצוע הטיפול בעצמך, הפעולות המופיעות במדריך זה ניתנות לביצוע בתנאים ביתים אך מיועד לבעלי ידע חוש ידיים המתאימות לפעולה זו וכלים נדרשים. אם אינכם בטוחים בביצוע , יש להיוועץ עם מומחה / מכונאי רכב לסיוע. האחריות לאופן וביצוע התיקון הינו על מבצעיו בלבד, אין האתר או כותב תוכן זה אחראי לכל נזק או תקלה שתיגרם בצורה ישירה או עקיפה כתוצאה מביצוע של פעולה זו.

 

 

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.