פרויקט שדרוג לוח שעונים הוספת מד טורים (סיבובי מנוע) ב hyundai Getz דור ראשון

כאשר רכשתי את ה getz הנוכחית, היה חסר לי בלוח שעונים , מד הטורים, אותו לוח המודד את סיבובי המנוע. במכוניות מקבילות , ראיתי כי ישנה חלוקה לא אחידה של סוגי הלוחות מול הרכבים. שכן אלו זהים מבחינה טכנית, אך לוח השעונים בחלקם יהיה נטול מד סיבובי מנוע. משום כך, לקחתי את העניין כפרויקט התאמה לרכב ללא השעון המדובר ללוח כזה המכיל אותו.

לוח שעונים hyundai getz מד מהירות בעת תיקון

לוח שעונים hyundai getz מד מהירות בעת תיקון

קצת רקע

בישראל נעות מכוניות רבות מדגם זה , הן בדור הראשון והן בדור השני , המדריך מיועד לדור הראשון (2003 עד 2006) לפני המתיחת פנים. ברכבים אלו הגיעו עם גרסאות שונות של לוחות שעונים. 

  • לוח שעונים ללא מד סיבובי מנוע
  • לוח שעונים כולל מד סיבובי מנוע
  • לוח שעונים כולל מד סיבובי מנוע ומחשב דרך (רמת אבזור גבוהה – GLS)

 

לוח שעונים ללא מד סיבובי מנוע hyundai getz

לוח שעונים ללא מד סיבובי מנוע hyundai getz

לוח שעונים hyundai getz הכולל מד סיבובי מנוע

לוח שעונים hyundai getz הכולל מד סיבובי מנוע

בעת שבדקתי את האופציה לשדרג את הדגם בעל שעון מד סיבובי המנוע , נאמר שלא ניתן וכי לא תהיה תאימות בין המחברים (קונקטורים) לבין הלוח עצמו, כמו כן גם אם תהיה תאימות במחברים , תהיה בעיה של חיווט שונה שעשוי לגרום נזק ללוח השעונים ומחשב הרכב. דבר שבמקום מסויים נשמע הגיוני אך לא היה עוצר אותי מלבצע זאת. המשכתי לחקור את העניין, הגעתי לספר הטכני של הרכב , בו קיבלתי מיפוי מלא של מבנה המגעים בקונקטורים בין הצמה ללוח השעונים וגיליתי לשמחתי שמדובר בצמה זהה ללוח השעונים הכולל את המד סיבובי מנוע ולזה שאינו כולל אותו. ליתר בטחון התייעצתי עם מכון לתיקון ספידומטרים בעניין, היה נראה כי היה מופתע מהשאלה והבקשה, אמר שטכנית לא רואה בעיה אבל אין יותר טוב מניסוי בפועל. ביקש שאגיע עם לוח השעונים הרצוי וננסה להחליף ונראה. לאור התשובה הוחלט להשיג לוח שעונים מפירוק ולבדוק , הניסוי בוצע באופן עצמאי ועבר בהצלחה יתרה. 

אז איפה ההבדלים בעצם?

ההבדלים הינם בעיקר בין הלוח שעונים הקיים בגרסת הGLS עם מחשב הדרך, אשר אינו קיים בשתי הגרסאות האחרות ולבין גרסאות הלוח עם ובלי מד הטורים. אשר בגרסאות אלו – החיבור זהה לחלוטין ומכיל את החוט הנושא עליו את האות המפעיל את סיבובי המנוע. 

לוח שעונים בעל מד טורים ללא החופה הקדמית

לוח שעונים בעל מד טורים מפורק ללא החופה הקדמית

מבנה הלוח

אחד הדברים הראשונים שניסיתי לבצע, הינו איחוד בין הלוחות , זה עם המד טורים ואלו השני אשר בלעדיהם. בפירוק ראשון כבר בשלב שליפת הברגים ניכר ההבדלים בניהם. הלוח עצמו מחולק ל-3 חלקים , חלק ימני שמהווה כמד המהירות , אשר בלוח התחתון שלו משולב גם המסך הדיגיטלי במרכז הלוח, בו מוצג שעון פשוט ומתחתיו רישום הקילומטרים. בגרסת הלוח שעונים עם מד הטורים, החלק המרכזי בו מופיעה המסיכה לתצוגה הדיגיטלית, יכילו גם שני שעונים אשר העליון מציג את חום המנוע בעת פעולת הרכב ואילו התחתון מציג את כמות הדלק במיכל.  

בגרסה ללא מד טורים , החלק העליון יהיה חלק וחלקו התחתון מציג את נורות האזהרה השונות, והשעון השמאלי יכיל את שני המחוגים , אחד מהם של כמות הדלק והשני ממול לו יציג את חום המנוע. 

מבנה השעונים שונה גם בחלקם הפנימי ועל כן לא ניתן לבצע שילוב בניהם. גם לא בחלק הימני של מד הטורים. 

גב אחורי המציג את מיקום הנורות בלוח ללא מד סיבובי מנוע

גב אחורי המציג את מיקום הנורות בלוח ללא מד סיבובי מנוע

מיקום נורות הבקרה בלוח השעונים בעל מד סיבובי מנוע

מיקום נורות הבקרה בלוח השעונים בעל מד סיבובי מנוע

מאחר כל האמור, לא יהיה ניתן לשלב בין סוגי השעונים השונים. אי לכך הפתרון הינו החלפת הלוח כולו , בשיטת PLUG & PLAY עם לוח המכיל את מד סיבובי המנוע. החסרון העיקרי בו תתקלו הינו כמות הקילומטרים הצרובה בהם. מסתבר , כי ברכבי יונדאי השונים בשנתונים אלו , מד הנסועה נצרב על לוח השעונים עצמו ולא על מחשב הרכב. דהיינו החלפת השעון לכזה שנביא ממגרש פירוק רכבים – יקבל את כמות הנסועה של הרכב ממנו פורק הלוח ולא כפי שהיה ברכבנו. 

אז מה האופציות העומדות לרשותנו?

אופציה ראשונה הינה למצוא לוח שעונים עם כמות קילומטרים דומה או קרובה ביותר לקיים אצלנו, זו תהיה האופציה ה”זולה” ביותר אך מסורבלת במעט מאחר שרוב הרכבים הנמצאים במגרשי הפירוק אינם נדלקים. כאשר חיפשתי לוח שעונים בדקתי מספר לוחות על רכבי במקום , עד שמצאתי את הרלוונטי לי. 

אופציה שניה , הינה לבצע צריבה של ג’וק עליו נשמרים מדדי הנסועה של הרכב ממנו פורק, כיצד עושים זאת? דרך ראשונה הינה לגשת למכונים המתעסקים בתיקון לוחות שעונים וספידומטרים למינהם. העלות לא תהיה זולה אמנם אך יהווה פתרון יחסית מהיר. 

אופציה שלישית, מיועדת לבעלי ידע מתקדם באלקטרוניקה, אשר מסוגלים ובעלי יכולת טכנית לבצע את הצריבה בעצמם. בשיטוט ברשת , מצאתי אתרים המבצעים את הפעולה של המרת הקוד הנקרא מאותו ג’וק וצריבה מחדש באמצעות קוד המסופק על ידם, מדובר בשירות בתשלום אמנם , אך מהווה פתרון איכותי ומדויק. 

כתובת האתר: https://tachosoftonline.com

הג'וק עליו נשמר מד הנסועה של המכונית

הג’וק עליו נשמר מד הנסועה של המכונית

בסופו של דבר שודרג הלוח והותאם קילומטר כמעט זהה (עם תוספת של כמות קילומטרים מסויימת מעל הקיים אצלי). 

בהצלחה !

המידע המופיע באתר הינו כחומר עזר לתיקון / ביצוע הטיפול בעצמך, הפעולות המופיעות במדריך זה ניתנות לביצוע בתנאים ביתים אך מיועד לבעלי ידע חוש וידיים המתאימות לפעולה זו. אם אינכם בטוחים בביצוע , יש להיוועץ עם מומחה / מכונאי רכב לסיוע. האחריות לאופן וביצוע התיקון הינו על מבצעיו בלבד, אין האתר או כותב תוכן זה אחראי לכל נזק או תקלה שתיגרם בצורה ישירה או עקיפה כתוצאה מביצוע של פעולה זו. 

 

 

 

יש לכם שאלה בנוגע לפרסום ? אהבתם ? כתבו לנו !

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.