מדריך החלפת כבלי הצתה ביונדאי / קיה , פתרון לתקלת “פספוס הצתה” ונורת check engine

אחת הסיבות העיקריות ל”פספוס הצתה – misfire” ברכבים בעלי מנוע בנזין, הינה תקלה במערכת ההצתה. תקלה שיכולה להיות בקוילים, חוטי ההצתה או המצתים עצמם. מבחינת אופן פעולת המנוע התקלה תתבטא בחוסר סחיבה מצד המנוע , קרטועים ונורת check engine שתהבהב או תידלק באופן קבוע. כמו כן יכול להיות שהתופעה תהיה נקודתית ותעלם. במדריך זה נסביר את הגורמים, כיצד ננסה לאבחן בצורה מדוייקת את התקלה ואף לבצע החלפה של חוטי ההצתה כחלק מפתרון הבעיה. 

חוטי הצתה ביונדאי לאחר החלפה מנוע G4EA

חוטי הצתה ביונדאי לאחר החלפה מנוע G4EA

במדריך הקודם, ביצענו החלפה של ארבעת המצתים (פלאגים) מאחר שהופיעו רעידות בעמידה אשר העידו על הצתה חלשה או לקויה במצת או יותר. עם החלפת המצתים הרעידות פסקו.  במסגרת אותה החלפה נרכשו גם חוטי הצתה חדשים אשר נועדו להחליף ברכבי את המקוריים שהגיעו עוד מהיצרן רכב. אך לא הוחלפו מאחר שנבדקו ונמצאו במצב טוב לגילם.

לאחר מספר חודשים במהלך נסיעה, בעת המתנה ברמזור, נמדדה רעידה קלה מכיוון המנוע ונורת check engine צהובה נדלקה למס’ שניות וכבתה. הנורה לא חזרה עוד במהלך הנסיעה ואחריה אך ניכר שיש בעיה של הולכת זרם לאחד מהמצתים ומכאן ככל הנראה נוצר פספוס הצתה במנוע. כאשר הגעתי לחניית הבית, חיברתי סורק תקלות ייעודי אשר כדרכו ניסיתי לאתר את התקלה שנרשמה, לאחר סריקה קצרה הוצג לי קוד התקלה שהתחוללה במהלך הנסיעה – CODE P0302 ובשורה המפורטת: CYLINDER 2 MISFIRE DETECTED. משמעו , בצלינדר 2 – תא הבעירה זוהה פספוס הצתה. מאחר שהתקלה נעלמה לאחר מכן ניכר שלא מדובר במצב כרוני אך מצד שני מעיד על תקלה בהצתה לקויל או בחוט ההצתה או במצת עצמו. מאחר שהקוילים ברכבי נבדקו בעת שהוחלף הקונקטור כפי שהצגתי במדריך והחלפת המצתים התקיימה לפני כן, נותר החשוד העיקרי שהיו חוט ההצתה המוביל למצת מספר 2. 

סורק תקלות FOXWELL NT301 עם תקלת MISFIRE P0302

סורק תקלות FOXWELL NT301 עם תקלת MISFIRE P0302

מתחילים! 

את ביצוע פעולת ההחלפה הייתי מציע לבצע כאשר המנוע קר יותר, מאחר שחוטי ההצתה ברכב המדובר נמצאים בסמוך למכסה ההגנה לסעפת הפליטה, ישנם חלקים לוהטים במנוע שעשויים לגרום לכוויה קשה. על כן מומלץ להניח למכונית להתקרר ואז רק לבצע את ההחלפה. 

כאשר נפתח את מכסה המנוע , נבחין בארבעת החוטים המועברים מראש המנוע באמצעות כבלי ההצתה ליחידת הקוילים מימין למנוע מול המצבר. 

חשוב לציין כי סדר חיבור חוטי ההצתה חיוני לתפקוד תקין, חיבור בשוגג של חוט הצתה למצת או לקויל הלא נכון עשויה לפגיעה בהתנהלות התקינה של המנוע ואף לפגיעה בו עד לחוסר תפקוד. על כן , בתהליך זה נבצע החלפה מסודרת של כבל אחד בכל פעם תוך שמירה על המספור הקיים בהם. 

חוטי ההצתה הנמצאים בין המצתים בראש המנוע לקוילים בימין המנוע

חוטי ההצתה הנמצאים בין המצתים בראש המנוע לקוילים בימין המנוע

חוטי ההצתה המקוריים לפחות מגיעים במידות מדויקות וממסופרים בהתאם. על גבי הקוילים עצמם גם כן יופיע בדרך כלל המספרים התואמים וסדר ההצתה בראש המנוע יהיה בהתאם לרוחב המנוע. 

מקט”ים

חוטי הצתה המוצגים במדריך זה מיועדים ליונדאי גטס דור ראשון (2002 – 2006) עבור מנוע G4EA. 

  • כבלי הצתה – סט מלא : 27501-22B10 
  • כבל הצתה בודד מספר 1: 27420-22020
  • כבל הצתה בודד מספר 2: 27430-22020
  • כבל הצתה בודד מספר 3: 27440-22020
  • כבל הצתה בודד מספר 4: 27450-22020
מספר קטלוגי לסט כבלי הצתה מקוריים 27501-22B10 Cable set-spark plug

מספר קטלוגי לסט כבלי הצתה מקוריים 27501-22B10 Cable set-spark plug

 

  • קליפס ארוך לאחיזת 4 כבלי הצתה – 27483-32000
  • קליפס מכסה שסתומים שמאלי לאחיזת 2 כבלי הצתה – 28368-21300
  • קליפס מכסה שסתומים ימני לאחיזת 4 כבלי הצתה – 27482-02400

 

  • מצת (יחידה אחת) 18814-11051

במידה והנכם מחפשים מק”ט לחלקים אלו עבור רכבכם, ניתן כדרך לחיצה כאן

שרטוט חוטי הצתה ביונדאי גטס כפי שמופיע באתר epcdata.ru

שרטוט חוטי הצתה ביונדאי גטס כפי שמופיע באתר epcdata.ru

 

הקוילים וקצה חוטי ההצתה.

הקוילים וקצה חוטי ההצתה.

בתחילה, ננתק את הכבלי הצתה מהקליפסים האוחזים אותם, זאת על מנת שנוכל לשלוף את הכבלים בקלות יחסית. נתחיל בשליפת הכבל מספר 4 (הקצר ביותר ונמצא בסמוך לראשי הקוילים) ננתק תחילה מראש המצת בזהירות ולאחר מכן מראש הקויל. אז נחבר מחדש את הכבל, שימו לב כי נדרש להדק היטב עד השמע קליק בשתי הנקודות של הכבל הצתה. – גם בקויל וגם על ראש המצת. לאחר מכן נבצע את אותו התהליך בכבל הצתה מספר 3 , כבל הצתה מספר 2 וכבל הצתה מספר 1 שהוא גם הארוך ביותר. 

ננתק בזהירות את חוט ההצתה מראש הקויל

ננתק בזהירות את חוט ההצתה מראש הקויל

לאחר מכן ננתק את ראש כבל ההצתה מראש המצת שבגוף המנוע

לאחר מכן ננתק את ראש כבל ההצתה מראש המצת שבגוף המנוע

חוטי הצתה חדשים לצד ישנים

חוטי הצתה חדשים לצד ישנים

חוטי הצתה חדשים לצד ישנים

חוטי הצתה חדשים לצד ישנים

לאחר שהרכבנו את כל החוטי הצתה למקומם ווידאנו שננעלו על ראשי המצתים ומצד שני על חיבורי הקוילים. נחזיר את הכבלים לארגון הנדרש באמצעות הקליפסים, שימו לב שהקליפסים ימנעו מחוטי ההצתה לגעת בגוף המנוע או ראש השסתומים. 

לאחר סיום התהליכים , נניע את הרכב , במידה והיתה נורה של check engine דולקת עד לרגע לפני התיקון יש לוודא שאינה נדלקת עוד. כמו כן , אם ברשותכם סורק תקלות יש לבצע מחיקה של התקלה הרשומה במחשב הרכב בגין CHECK ENGINE ולעקוב שאינה חוזרת עוד. 

נורת check engine ביונדאי / קיה

נורת check engine ביונדאי / קיה

סיום

בעקבות מספר פעמים שנשאלתי על החלפת חוטי הצתה, מדוע לא מחליפים יחידה אחת מתוך הארבעה והאם נדרשת באמת החלפה גורפת , אז .. התשובה הינה מומלץ אך לא חייב, אם ידוע על נזק יחידי בחוט הצתה מסויים , ניתן להחליף נקודתית, אך אם מדובר בחוטי הצתה בני מספר שנים תמיד טוב להחליף באופן גורף. בכל אופן – לאלו שרוצים נקודתית , ברשימת המק”טים מעלה מצורפים מספרים ספציפים לכל כבל הצתה בנוסף לזה הכולל את כל הסט. 

חוטי הצתה חדשים על המנוע 27501-22B10 CABLE SET-SPARK PLUG

חוטי הצתה חדשים על המנוע 27501-22B10 CABLE SET-SPARK PLUG

חוטי ההצתה הישנים בסיום ההחלפה

חוטי ההצתה הישנים בסיום ההחלפה

המידע המופיע באתר הינו כחומר עזר לתיקון / ביצוע הטיפול בעצמך, הפעולות המופיעות במדריך זה ניתנות לביצוע בתנאים ביתים אך מיועד לבעלי ידע חוש וידיים המתאימות לפעולה זו. אם אינכם בטוחים בביצוע , יש להיוועץ עם מומחה / מכונאי רכב לסיוע. האחריות לאופן וביצוע התיקון הינו על מבצעיו בלבד, אין האתר או כותב תוכן זה אחראי לכל נזק או תקלה שתיגרם בצורה ישירה או עקיפה כתוצאה מביצוע של פעולה זו. 

 

 

 

 

 

יש לכם שאלה בנוגע לפרסום ? אהבתם ? כתבו לנו !

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.