מדריך תיקון קונקטור קויל (סליל הצתה) ביונדאי גטס hyundai getz – G4EA

אחת התופעות השכיחות בתאי המנוע ברכבים השונים (לאו רק קוריאנים) הינה התייבשות של מחברים, קונקטורים שונים וצמות חשמל. החום הגבוה השורר בתא המנוע לרוב גורם עם השנים להתייבשות חלקי הפלסטיק השונים ולהתפרקותם. לרוב כל עוד לא נוגעים בהם, הם נותרים בשלמותם, אך אם יש צורך לשלוף או לפרק מסיבות כלשהן, הפעולה עלולה לגרום להתפוררות הפלסטיק הפריך ומפה נתקים ותקלות. במדריך זה נסביר כיצד לבצע תיקון נקודתי של קונקטור המתחבר לסלילי ההצתה (קוילים) ביונדאי גטס. המדריך תואם לדגמים נוספים ורכבים רבים המשתמשים באותם מחברים.

קונקטור קויל חדש לאחר החלפתו

קונקטור קויל חדש לאחר החלפתו

קצת הקדמה

חלקי פלסטיק מעולם לא היו עמידים לאורך שנים רבות מול תנאי חום כבדים ויובש. לפיכך כל פירוק מסיבה שתהיה בתא המנוע או בכלל ברכב, היו עלולים להתפתח לתקלות נוספות , נתקים בצמות ובחיבורים. כל אלו משמעותם עלות גבוהה מאוד. 

בעת שהבחנתי שאחד הקונקטורים לסלילי ההצתה נראה די רע ופריך, חיפשתי ראשית להחליף את הצמה עצמה, אך מבירור בשרטוטים השונים התברר שהמחבר הזה ובן זוגו הצמוד הינם חלק מצמה רבת חיבורים המתפרסת על מספר רב של חיבורים למנוע , לגיר ועד לקופסת החיבורים הראשית של הרכב. 

 

תרשים הצמה המקורית כפי המוצג ב epcdata.ru

תרשים הצמה המקורית כפי המוצג ב epcdata.ru

בבדיקת עלויות של הצמות השונות (קיימות כ-24 גרסאות שונות לדור ראשון של יונדאי גטס) והעלויות הינן סביב ה700 – 1500 שח לצמה שלמה ביבואן המקומי , סכום דומה ביבואן מקביל ועלות בהפרש זניח. כמובן שניתן לבצע החלפה מלאה אך העלות גבוהה מאוד, מאחר שאנו תומכים ב DIY (עשה זאת בעצמך) נחפש את הפתרון המהיר והזול ביותר לכיסנו , תוך שמירה על איכות החלקים. 

הקונקטור הפגום שהתפרק בשל החום הכבד בתא המנוע

הקונקטור הפגום שהתפרק בשל החום הכבד בתא המנוע

בשיטוט קליל ברשת נודעתי לתופעה הנרחבת, על פי יונדאי / קיה לא ניתן לרכוש את החיבורים בלבד, בוצעה בדיקה גם מול MOBIS אשר מהווה כיצרנית חלקים גדולה של היצרנים הקוראנים ואף אצלהם לא קיים כזה למכירה נפרדת. המשכתי הלאה לחיפושים , בינתיים ניגשתי למגרש פירוקים ואספתי מספר קונקטורים משומשים , אך רובם לא שרדו את נסיון הפירוק וההרכבה מאחר שהיו יבשים בעצמם – גם כאלו שפורקו ממכוניות יחסית חדשות. לאחר נסיונות רבים הצלחתי לבנות קונקטור אחד תקין מכמה יחידות על מנת להמשיך את פעילותו התקינה של הרכב.

 

קונקטורים חדשים שהתקבלו - PLUG COIL CONNECTOR

קונקטורים חדשים שהתקבלו – PLUG COIL CONNECTOR

ניגשתי לרשת , שם מצאתי שרכבים רבים חולקים את הקונקטורים הללו , שימו לב כי ביונדאי קיימים שני סוגי קונקטורים שנראים זהים אך מהווים כימין ושמאל , ההבדל בניהם הינו החריץ התחתון, שביחידה ראשונה נמצא מצד שמאל וביחידה שניה מצד ימין, בתמונה מעלה, ההתייחסות הינו לקונקטור הקדמי הנמצא ליד המצבר, במכוניות הקוריאניות בדרך כלל יהיה בצבע אפור ואילו המקביל האחורי יהיה בצבע שחור. 

עלות של זוג קונקטורים הינה סביב ה8 דולר באתרים השונים. (ebay , aliexpress וכו’) מספר קטלוגי שיהיה ניתן להעזר בו הינו של הרכיב על פי חלקי חילוף לטויוטה (חולק את אותו סוג)

  • 90980-10901 TOYOTA (צד קדמי – אפור) 
  • 90980-10899 TOYOTA (צד אחורי – שחור) 

מתחילים!

מתחילים את הטיפול , בתחילה נחשוף את קצה החוטים

מתחילים את הטיפול , בתחילה נחשוף את קצה החוטים

  1. בעת תחילת התהליך , נחשוף מעט את החוטים מתוך צינור החיווט , שימו לב לשמור על כיוון החוטים כפי שהיה במקור. 
  2. על מנת שתהיה גישה טובה יותר, יש לקצץ בשתי טבעות מהצנרת על מנת לאפשר תנועה טובה יותר לחוטים מול המגעים. 
  3. יש לחבר לכל אחד מקצה החוטים את הגומיה האוטמת, (מגיע בקיט של הקונקטור) אותו נשחיל ס”מ בערך תחת קצה החוט.  
  4. לכל אחד מקצה החוטים נחבר טרמינל מתכת (מגיע בקיט של הקונקטור) , אותו נהדק באמצעות פלייר קטן בזהירות על קצוות החוטים. 
  5. את הטרמינלים נשחיל לתוך מבנה הקונקטור עצמו עד שייכנס למסילה וינעל. 
נהדק את הטרמינלים על קצוות החוטים

נהדק את הטרמינלים על קצוות החוטים

לאחר השחלת הטרמינלים למקומם בקונקטור, נוודא שהגיעו לנעילה במסילתם

לאחר השחלת הטרמינלים למקומם בקונקטור, נוודא שהגיעו לנעילה במסילתם

5. יש להשחיל את הגומיה האדומה על פנים הקונקטור , על מנת לאפשר אטימה טובה בעת חיבורו. 

6. לאחר מכן יש להשחיל את הסוגר הלבן כאשר אנו מוודאים שהטרמינלים יושבים במקומם ולנעול אותו עליהם. 

7. לסיום , יש להדק את הגומיות לאחורי הקונקטור לאטימה מלאה. 

נכניס את הוגמיה האוטמת ונסגור את הקליפס הלבן להידוק הטרמינלים

נכניס את הוגמיה האוטמת ונסגור את הקליפס הלבן להידוק הטרמינלים

לאחר שסיימנו עם הקמת הקונקטור מחדש על צמת החוטים, נעבור לסלילי ההצתה עצמם, מאחר שיש לקונקטורים הישנים נטייה להתפרק, נבדוק היטב שלא נשארו חלקי פלסטיק ושאר ירקות בתוך הקונקטור, במידה ונשארו כאלו – הדבר עשוי לגרום לנזק בעת נסיון הידוק הקונקטור מחדש. במקרה אצלי , אכן נותרו חתיכות פלסטיק בתוך הקונקטור שהיה קשה מאוד לראותם באופן ישיר. את השאריות שלפתי מהמקום באמצעות מברג בעל שפיץ מעוגל (מומלץ באמצעות כלי לשליפת מחזירי שמן – יעשה את העבודה מעולה. 

יש לוודא שלא נותרו חלקים מהקונקטור הישן בתוך בית החיבור

יש לוודא שלא נותרו חלקים מהקונקטור הישן בתוך בית החיבור

 

יש לשלוף את השאריות במידה וקיימות בתוך הקונקטור

יש לשלוף את השאריות במידה וקיימות בתוך הקונקטור

לאחר ששלפנו את השאריות , נוכל להכניס בביטחה את הקונקטור החדש למקומו , יש לוודא כי הוכנס כנדרש ועד המקסימום. לאחר מכן יש לוודא שהכל הוחזר למקומו ויש לבצע הנעה לרכב. יש לוודא שאין תופעות לוואי והמנוע עובד סדיר ותקין. 

המידע המופיע באתר הינו כחומר עזר לתיקון / ביצוע הטיפול בעצמך, הפעולות המופיעות במדריך זה ניתנות לביצוע בתנאים ביתים אך מיועד לבעלי ידע חוש וידיים המתאימות לפעולה זו. אם אינכם בטוחים בביצוע , יש להיוועץ עם מומחה / מכונאי רכב לסיוע. האחריות לאופן וביצוע התיקון הינו על מבצעיו בלבד, אין האתר או כותב תוכן זה אחראי לכל נזק או תקלה שתיגרם בצורה ישירה או עקיפה כתוצאה מביצוע של פעולה זו. 

 

 

 

 

יש לכם שאלה בנוגע לפרסום ? אהבתם ? כתבו לנו !

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.