מדריך החלפת תושבת מנוע ימנית עליונה – פתרון לרעידות בהתנעה ובנסיעה מהירה

אחת התופעות המציקות בנסיעה ברכב הינו רעידות במהלך נסיעה או לחילופין, תחושת “דפיקה” בהנעת הרכב ממצב חניה. האחראית לתופעה זו בדרך כלל הינה תושבת המנוע הימנית (מוכרת גם כתושבת עליונה) אשר מתבלה ו”מתכנסת” בתוך עצמה. דבר זה גורם לשחיקת הגומי ומשם לצניחת מנוע מטה. במקרה זה יושב משקל המנוע ישירות על המתכת ומכאן הויברציות מועברות לשלדת הרכב. במדריך זה נסביר כיצד בקלות נבצע את ההחלפה של תושבת זו. המדריך בוצע על רכב מסוג יונדאי גטס אך רלוונטי לדגמים רבים של יונדאי וקיה.

תושבת מנוע יונדאי גטס 218101C220 Bracket assy-engine mtg

תושבת מנוע יונדאי גטס 218101C220 Bracket assy-engine mtg

אז במה מדובר?

אחת התופעות המעצבנות בכלל הרכבים , הינן ויברציות בעת נסיעה או עמידה ברמזור, לעיתים כאשר מפעילים מזגן ונוצר עומס על מכלולי המנוע מתחילות רעידות בקצבים שונים שמעיקים על השימוש ברכב. 

את הרעידות הללו אמורות לספוג שתי תושבות מנוע עליונות ואחת נוספת תחתונה (ביונדאי / קיה) ברוב המכוניות. התושבות העליונות יושבות על קורות השלדה וכל ויברציה שנוצרת במנוע עוברת ישירות לקורות אלו במידה והשיכוך אינו תקין בתושבות. 

הסיפטום העיקרי לתושבת ימנית עליונה פגומה הינו רעידות בחלקו הימני של הרכב, בעת נסיעה ברכב ומדי פעם בהנעת הרכב תופיע מעין דפיקה קלה שתורגש במרכב הרכב. 

תושבת שניה הנמצאית על הקורה השמאלית ואוחזת את הגיר הצמוד למנוע, סופגת בעיקר ויברציות הקשורות בתנודות המנוע וכאשר הרכב נוטה לצד שמאל, גם פה נרגיש את הרעידות במהלך עמידה ברמזור כאשר הילוך קדמי משולב ולעיתים קרובות יעלמו כאשר הרכב נמצא בהילוך חניה או סרק. 

תושבת שלישית, נמצאת בחלקו המרכזי והתחתון של מרכב הרכב וזו אוחזת בין הגיר למנוע. מטרת תושבת זו הינה לבלום את תנודות המנוע והגיר הנעים קדימה / אחורה בעת העברת הילוכים בתיבת ההילוכים. הסיפטום העיקרי של תושבת לקויה זו הינה רעידות שיורגשו במרכב הרכב בעת העברת הילוכים בין אם בתיבה אוטומטית או ידנית. 

תרשים תושבות המנוע לרכבי יונדאי גטס דור ראשון מאתר epcdata.ru

תרשים תושבות המנוע לרכבי יונדאי גטס דור ראשון מאתר epcdata.ru

תושבת מנוע עליונה ימנית יונדאי גטס - 218101C220

תושבת מנוע עליונה ימנית יונדאי גטס – 218101C220

במדריך זה נבצע החלפה של התושבת הימנית העליונה, אני ממליץ בכל הקשור לתושבות מנוע וגיר , ושאר חלקי חילוף הקשורים בגומיות ובולמים יש לבצע החלפה עם חלקים מקוריים בלבד, רבים מנסים לבצע חסכון של כמה שקלים ולהתקין תושבות לא מקוריות והבלאי שלהם גבוה מהרגיל. 

מקט”ים נדרשים

להלן מקט”ים לחלקים עבור יונדאי גטס דור ראשון 2003 – 2006. במידה והינכם מחפשים את המקט”ים ליונדאי או הקיה שלכם – ניתן להכנס לפורום חיפוש מק”ט לחלקי חילוף (כאן) למסור את פרטי המכונית שברשותכם ולקבל מקט”ים תואמים. 

  • תושבת מנוע עליונה ימנית מושלמת – 21810-1C220 , במידה והינכם רוצים לרכוש רק את התותב גומי הבלוי , ניתן לרכוש תחת המק”ט 21815-1C220.
  • תושבת מנוע / גיר שמאלית – 21830-1C370 , במידה והינכם רוצים לרכוש רק את תותב הגומי הבלוי , ניתן לרכוש תחת המק”ט 21835-1C250.
  • תושבת מנוע תחתונה – 21930-1C130. 

מתחילים!

את תחילת ההחלפה נבצע על פי השלבים הבאים. ביונדאי גטס דור ראשון , על מנת שנוכל להגיע לראש תושבת המנוע הימנית הפגומה , נצטרך להסיר ממקומו את מיכל שמן ההגה כוח. את הפירוק מבצעים באמצעות מברג פיליפס , חשוב לציין שאין לפרק צינורות מהמיכל אלא רק להסירו ממקומו ולהרים הצידה. 

נפרק תחילה את מיכל נוזל הגה כוח באמצעות מברג פיליפס

נפרק תחילה את מיכל נוזל הגה כוח באמצעות מברג פיליפס

לאחר מכן נשחרר את ראשי הברגים של תושבת המנוע הימנית מהקורה הימנית של הרכב. עדיין לא נפרק אותה. לגמרי. לאחר ששחררנו את הברגים. נכניס תחת אגן המנוע ג’ק הרמה כאשר על ראשו נשים קוביית עץ רחבה על מנת לפרוס את עומס המשקל מבלי לפגוע באגן השמן. כאשר נרים את ג’ק ההרמה נראה שהמנוע יתרומם מעל התושבת מעט. יש להרים כ 2 3 ס”מ ולהשאירו כך. לאחר מכן, נסיר את האומים והבורג המוברגים לקורה הימנית. 

שלושת הברגים האוחזים את התושבת למנוע

שלושת הברגים האוחזים את התושבת למנוע

לאחר מכן , נפרק את שני הברגים האוחזים את התושבת לקורה הימנית של המכונית. לאחר זאת,  נשחרר את רצועת המתכת האוחזת בין שלושת הברגים לחלקו האחורי של המנוע. כפי שמופיע בתמונה הבאה.

לאחר פירוק הברגים נפרק את רצועת המתכת למנוע ממקומה

לאחר פירוק הברגים נפרק את רצועת המתכת למנוע ממקומה

לאחר מכן, נתמרן את התושבת הפגומה החוצה ונושיב במקומה את התושבת החדשה. נחזיר את רצועת המתכת למקומה ונבריג את הברגים חזרה אך לא נהדק. כאשר כולם מוברגים, נתחיל בהידוק ברגי רצועת המתכת, לאחר מכן את ברגי התושבת האוחזים במנוע עצמו ולסיום נתחיל בהורדת ג’ק ההרמה ואז נהדק את שני הברגים המוברגים לתוך הקורה הימנית של המכונית. בשלב זה לאחר הורדת המנוע, יישב המנוע במלוא משקלו על התושבת. יש להדק היטב את כל הברגים. 

לאחר זאת נחזיר חזרה את מיכל נוזל הגה הכוח למקומו ונבריג את הברגים באמצעות מברג פיליפס וסיימנו. 

שימו לב

המידע המופיע באתר הינו כחומר עזר לתיקון / ביצוע הטיפול בעצמך, הפעולות המופיעות במדריך זה ניתנות לביצוע בתנאים ביתים אך מיועד לבעלי ידע חוש וידיים המתאימות לפעולה זו. אם אינכם בטוחים בביצוע , יש להיוועץ עם מומחה / מכונאי רכב לסיוע. האחריות לאופן וביצוע התיקון הינו על מבצעיו בלבד, אין האתר או כותב תוכן זה אחראי לכל נזק או תקלה שתיגרם בצורה ישירה או עקיפה כתוצאה מביצוע של פעולה זו. 

 

 

 

יש לכם שאלה בנוגע לפרסום ? אהבתם ? כתבו לנו !

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.