חלון חשמל אינו עולה / יורד , תיקון מתג חלון חשמל ב hyundai getz

אתה נכנס למכונית , יום חם והרכב לוהט. מנסה לפתוח את החלון וזה מסרב לרדת, או לחילופין בסיום נסיעה מנסה לסגור את החלון והמנגנון לא מגיב או מקרטע. לרוב בעלי רכבים יגשו למוסך הקרוב לבצע החלפת מתג ובמקרה הגרוע יוחלף המנגנון כולו – לא בטוח שהיה צורך לכך. לפיכך, נסביר תיקון נקודתי של המתג הבעייתי ובמינימום הוצאות. 

מתג חלון חשמל יונדאי גטס לא עובד

מתג חלון חשמל יונדאי גטס לא עובד

מדריכים ברמה זו אינם מיועדים לבעלי ידע בסיסי כלל, לשם ביצוע מדריכים אלו נדרשים המבצעים להיות בעל ידע מתקדם בתחום מכונאות / חשמלאות רכב. תוך שימוש בכלים בסיסיים לביצועם.

ובכל זאת … מקט”ים

  • 93570-1C030 – לדלת נהג – מכיל 2 לחצנים , שמאלי העלאה / הורדה + הורדה מהירה לחלון נהג.
  • 93580-1C010 – לדלת נוסע – מכיל לחצן אחד – העלאה / הורדה

 

לפני הכל

חשוב לדעת כי הפעולה דורשת ידיים סופר עדינות לפירוק המתג ,מדובר בחלק העשוי ברובו פלסטיק ומאחר והמכוניות המשתמשות בו עברו כבר את גיל ה10 שנים, ישנה סבירות כי הפלסטיק יבש או פריך ועשוי להתפרק בעת הפירוק. לפיכך צורפו המספרים הקטלוגים לפריט חדש מקורי אותם תוכלו לרכוש בעת הצורך אצל חלפי הרכבים השונים בארץ או בחו”ל.  

אני מזכיר כי אין האתר או כותב מדריך זה אחראי לכל תקלה או נזק שיגרם בעקבות ביצוע פעולה זו. אם אינכם בטוחים בביצוע התיקון , העזרו באיש מקצוע או גורם המבין בפעולות זאת. ביצוע הפעולות המופיעות במדריך זה הינו על אחריותכם הבלעדית. 

כלים נדרשים

  • מברג צלב
  • מברג שטוח
  • מברשת פיברגלס או כלי לניקוי מגעים
  • תרסיס לניקוי מגעים אלקטרונים

 

מתחילים!

את תחילת הפירוק נעשה באמצעות פירוק בורג הנמצא בתוך ידית / תא אכסון של הקונסולה. את הבורג נפתח באמצעות מברג צלב. לאחר שחרור הבורג, נרים את הקונסולה באמצעות ניתוקה ממקומה. שימו לב כי הקונסולה מהודקת באמצעות שתי פחיות – אחת בכל צד ועל כן יהיה צורך להפעיל קצת לחץ לשליפתן. 

נרים את הקונסולה המכילה את המתג ממקומה.

נרים את הקונסולה המכילה את המתג ממקומה.

לאחר הניתוק ממקומה , יש לשחרר את המחבר של צמת החוטים מתחתית המתג, את השחרור נבצע באמצעות לחיצה על המתג הצמוד בקונקטור הלבן ומשיכה כלפי מטה. שימו לב! אין למשוך מהחוטים עצמם אלא מהגוף של הקונקטור! 

לאחר הניתוק מצמת החוטים, נשלוף את המתג מהקונסולה מחלקה הפנימי , את המתג אוחזים כ4 קליפסים, נשחיל מברג שטוח דק ככל שניתן ונשלוף אותו ממקומו כלפי מטה. 

הקונסולה בחלקה התחתון לאחר ניתוק המתג

הקונסולה בחלקה התחתון לאחר ניתוק המתג

המתג בידינו ! לאחר שליפתו מהקונסולה

המתג בידינו ! לאחר שליפתו מהקונסולה

כאשר סיימנו לפרק , נרסס מעט מהתרסיס מגעים לתוך צמת החוטים , פעולת תחזוקה שכזאת. צריך לזכור כי האיזור בו יושבת הצמה והקונקטור אינה אטומה לתנאי מזג האויר / לחות / גשמים ועל כן נדרשת פעולה זו מפעם לפעם. 

לאחר פירוק , נרסס מהתרסיס לניקוי מגעים לתוך הקונקטור כפעולת תחזוקה

לאחר פירוק , נרסס מהתרסיס לניקוי מגעים לתוך הקונקטור כפעולת תחזוקה

לאחר מכן , נתפנה לפתיחת המתג עצמו. את תחילת הפירוק נתחיל מחלקו העליון , מהצירים בצידי המתג, באמצעות מברג שטוח דק נפרק את הראש. שימו לב: היו זהירים מאוד ולא לדחוף את המברג יותר מדי מחשש לשבר. 

המתג לאחר פירוק הראש

המתג לאחר פירוק הראש

תחת הראש מתג, נגיע אל הקוביה הפנימית , אותה נשחרר באמצעות הקליפסים הפנימיים עם מברג שטוח דק. 

המתג לאחר פירוק הראש

המתג לאחר פירוק הראש

המתג מצידו השני

המתג מצידו השני

לאחר שהגענו למצבו כפי שנראה בתמונה מעלה. ישנם 4 קליפסים מהקצוות הקצרות , שם נרים את המכסה ונגיע לליבת המגעים של המתג. 

המגעים האחראיים על פתיחת וסגירת החלון

המגעים האחראיים על פתיחת וסגירת החלון

על המגעים הללו, נרסס באמצעות תרסיס לניקוי מגעים אלקטרונים (לא לרסס בתרסיסים אחרים שעשויים לגרום נזק בלתי הפיך). ראו תמונה מטה לדוגמא:

תרסיס לניקוי מגעים אלקטרונים

תרסיס לניקוי מגעים אלקטרונים

המגעים הנדרשים בניקוי.

המגעים הנדרשים בניקוי.

לאחר הריסוס , ניתן לשפשף מעט את המגעים באמצעות מברשת פיבר עדינה או מבקשת שיניים קשיחה. לאחר סיום הריסוס והניקוי , אין לגעת במגעים באמצעות היד, בעת נגיעה עשויה להשאר שכבת שומן טבעי שתפגע בהמשך באיכות המוליכים. לשם סיום התהליך , יש להרכיב את החלק העליון , (ראו תמונה מצורפת) , יש לבדוק שהחלון כעת עולה ויורד, במידה ועדיין לא , יש לבצע את פעולת הניקוי שוב. 

נחבר את המתג לאחר הניקוי לבדוק שאכן מבצע עבודתו כנדרש.

נחבר את המתג לאחר הניקוי לבדוק שאכן מבצע עבודתו כנדרש.

במידה והכל עובד כנדרש, יש להרכיב את החלקים חזרה כפי שפירקנו ולסגור את הקונסולה והבורג האוחז בה. 

בהצלחה ! 

המידע המופיע באתר הינו כחומר עזר לתיקון / ביצוע הטיפול בעצמך, הפעולות המופיעות במדריך זה ניתנות לביצוע בתנאים ביתים אך מיועד לבעלי ידע חוש וידיים המתאימות לפעולה זו. אם אינכם בטוחים בביצוע , יש להיוועץ עם מומחה / מכונאי רכב לסיוע. האחריות לאופן וביצוע התיקון הינו על מבצעיו בלבד, אין האתר או כותב תוכן זה אחראי לכל נזק או תקלה שתיגרם בצורה ישירה או עקיפה כתוצאה מביצוע של פעולה זו. 

 

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.