מדריך החלפת תושבת שמאלית גיר אוטומט ביונדאי גטס 2003-2006 – פתרון לויברציות בעמידה והעברת הילוכים

בהמשך למדריך הקודם בו ביצענו החלפה של תושבת מנוע ימנית, זאת כפתרון לרעידות במהלך נסיעה מהירה ובעת התנעת הרכב. נמשיך במדריך נוסף המסביר כיצד לבצע החלפה של תושבת הגיר האוטומטי המשודך למנוע היונדאי שלנו. ברכב זה וברכבים רבים מתוצרת קוריאה (יונדאי , קיה) עיקר התסמינים לתושבת בלויה הינם ויברציות בעת עמידה בהילוך DRIVE וכמו כן רעידות קלות בעת העברת הילוכים בעת נסיעה. להלן המדריך המבוצע לגבי יונדאי גטס דור ראשון (2002 – 2006) אך דומה מאוד לרוב מכוניות יונדאי וקיה.

תושבת גיר שמאלית (Hyundai Getz) 218301C370 Bracket assy-transaxle mtg

תושבת גיר שמאלית (Hyundai Getz) 218301C370 Bracket assy-transaxle mtg

מדריכים ברמה זו אינם מיועדים לבעלי ידע בסיסי כלל, לשם ביצוע מדריכים אלו נדרשים המבצעים להיות בעל ידע מתקדם בתחום מכונאות / חשמלאות רכב. תוך שימוש בכלים בסיסיים לביצועם.

ולפני הכל

מה בעצם התושבת הנ”ל עושה? במדריך הקודם הדרכתי כיצד לבצע את ההחלפה של תושבת המנוע, מדובר בתושבת שעליה יורד משקל המנוע לעבר הקורה הימנית של הרכב ובתושבת ההיא נבלמות הרעידות מלעבור לקורה.  בתושבת זו – הגיר האוטומט נמצא במצב הדוק אל הקורה השמאלית והמטרה שלה הינה לבלום את התנודות המתחוללות מתוך פעולת הגיר האוטומטי.  

התסמינים העיקריים הינם רעידות בעת שהילוך DRIVE משולב והרכב נמצא במצב עמידה (בהמתנה ברמזור, פקק וכו’) , ויברציות שלא באופן עקבי שנוצרות בשל החלקים המסתובבים בתוך הגיר האוטומטי ובמקצת ויברציות המגיעות מהפעילות של המנוע מול הגיר. למעשה – מה שיוצא שהגיר האוטומט משודך ישירות לבלוק המנוע ונמצא מחובר לקורות הימנית והשמאלית באמצעות תושבות הבולמות את התנודות והרעידות שנגרמות בעת הפעילות השגרתית במנוע. 

את התושבת הנוכחית החלפתי נכון למועד כתיבת המאמר לפני כ-6 שנים. אז בעקבות רעידות קשות שהיו ברכב בעת עמידה בDRIVE ואף התגברו בעת שהופעל מדחס המזגן ברכב.  מאחר שהרגשתי לאחרונה כי הויברציות החלו שוב להגיע הבנתי כי התושבת לקראת סיום חייה ועל כן כדאי להחליף. 

רכישת חלקים ומק”ט

מאחר שלפני מספר שבועות החלפתי את התושבת מנוע הימנית , רציתי לבצע כבר את ההחלפה של תושבת הגיר האוטומטי , הכי קל היה לרכוש בקוריאה ולהמתין כשבועיים להגעתה , אך הרצון לסיים את עניין הויברציות גרם לי לשוטט בין חנויות החלפים המוכרות בישראל, כאשר ניגשתי לאחת מהן , הנחשבת כיבואן מקביל של חלקי החילוף , התבשרתי במחיר די אסטרונומי ביחס לעלות החלק כחדש ישירות מספק החלפים בקוריאה – מה שעוד סופר לי כי החלק כלל לא במלאי אך ניתן להזמין. מאחר שגם אני יכול להזמין ובסכום נמוך יותר , המשכתי לחפש קלות ברשת ובמס’ חנויות חלפים ובכולן ניכר כי לא קיים במלאי וגם העלות גבוהה משמעותית.  משום כך – כמו תמיד ניגשתי אל ספק החלקים האהוב בקוריאה וביצעתי הזמנה של התושבת המיוחלת ועוד כמה פריטים קטנים שלא הגדילו את סכום המשלוח (: 

Product : 218301C370 (21830-1C370) - BRACKET ASSY-TRANSAXLE MTG

Product : 218301C370 (21830-1C370) – BRACKET ASSY-TRANSAXLE MTG  – לחץ על השורה לקישור ישיר לרכישה

את ההזמנה ביצעתי כדרך החנות האינטרנטית מקוריאה koraps.com, שם מצאתי את הפריט לפי המק”ט הנדרש 21830-1C370 – המק”ט במקרה שלי תואם על פי בדיקה של מספר השלדה לגטס 2004 מנוע G4EA וגיר אוטומטי. ההזמנה הגיעה לאחר כשבועיים וחצי וניגשתי להכנה לקראת התקנתה. 

מקט”ים:

הרשימה המצורפת הינה לדגמי יונדאי גטס הפופולריים בארץ, אני ממליץ לבדוק לפני הזמנת הרכיב את המק”ט המדוייק מול מספר השלדה של רכבך. אם אינכם בטוחים – תוכלו להעזר בפורום חיפוש מקט”ים לחלקי חילוף באתר

  • תושבת גיר אוטומט לדור ראשון 2003-2006 – 218301C370 
  • תושבת גיר אוטומט לדור שני 2006 – 2012 – 218300B800
  • תושבת גיר ידני לדור שני 2006 – 2010 – 218300B600
  • תושבת גיר ידני לדור ראשון 2002 – 2005 – 218301C270
  • תושבת גיר ידני לדור ראשון 2005 – 2006 – 218300B700

האם מקורי או חליפי?

בשוק קיימים לא מעט חלפים שעשוים להיות תואמים לרכבכם , אך איכותם לא תמיד תהיה באיכות הנדרשת. מה שסיכוי רב יגרום להחלפה נוספת מחדש. מאחר שמדובר בפעולה לא קטנה ברכבכם, ממליץ לרכוש חלקים מקוריים בלבד של היצרן. על חלקים מקוריים תוכלו לקרוא בהרחבה בפרק “מקורי או חליפי” באתר.

שנתחיל?

את תחילת התהליך נבצע ראשית עם הרמת הרכב, על מנת שנוכל לאפשר גישה נוחה לברגים המהדקים את התושבת לקורה השמאלית , נבצע פירוק של הגלגל השמאלי קדמי , אך לפני כן נרים את הרכב – מומלץ מהנקודת אחיזה של בסיס קורה תחתונה (אליה מתחברים המשולשים) הרמת הרכב מנקודה זו תאפשר לנו אחיזה טובה יותר – הרמה גבוהה יותר ואפשרות תנועה רחבה יותר בסביבת העבודה. לאחר שהרמנו את הרכב – נאבטח את נקודת הרמת הרכב הקדמית שמאלית באמצעות בוק תקני כמה שניתן קרוב למסילת נקודת ההרמה ועליה נוריד מעט את הרכב לאחיזה מלאה. 

הרמת הרכב באמצעות ג'ק על הקורה התחתונה ואבטחת הרמת הרכב באמצעות בוק תקני

הרמת הרכב באמצעות ג’ק על הקורה התחתונה ואבטחת הרמת הרכב באמצעות בוק תקני

צד שמאל קדמי של המכונית לאחר פירוק הגלגל

צד שמאל קדמי של המכונית לאחר פירוק הגלגל

לאחר שפירקנו את הגלגל , נראה את הדיפון הפנימי העליון , זה המכסה את צידה השמאלי של הקורה השמאלית ברכב. במרכז הדיפון , ישנן שתי גומיות אשר כדרכן יגיע את הברגים האנכיים המהדקים את תושבת הגיר האוטומטי לקורת המכונית. נסיר בזהירות הגומיות לחשיפת הברגים ואנחנו עוד נחזור לשם עוד מעט. 

נסיר את הגומיות המובילות לברגים האנכיים של תושבת הגיר

נסיר את הגומיות המובילות לברגים האנכיים של תושבת הגיר

ממשיכים הלאה , את הגישה השניה לתושבת הגיר האוטומטי נבצע באמצעות פירוק מכלול המצבר ופילטר האויר למנוע. ראשית , ננתק את המצבר מכבלי המינוס ולאחר מכן מכבל הפלוס ונסיר אותם הצידה. זו הזדמנות נפלאה לבצע ניקוי של המגעים בקצוות הכבלים המתחברים לקטבי המצבר. 

 

נבצע פירוק של חיבורי המצבר לגמרי

נבצע פירוק של חיבורי המצבר לגמרי

נבצע פירוק של המינוס ולאחר מכן הפלוס של קוטבי המצבר

נבצע פירוק של המינוס ולאחר מכן הפלוס של קוטבי המצבר

לאחר ניתוק קוטבי המצבר, נבצע פתיחה של בורג המהדק את בסיס המצבר לתושבת המצבר. את הפתיחה נבצע באמצעות מפתח T במידת 12 מ”מ. 

נסיר את הבורג האוחז בבסיס המצבר באמצעות מפתח T 12 mm

נסיר את הבורג האוחז בבסיס המצבר באמצעות מפתח T 12 mm

כעת נרים בזהירות את המצבר ונניח אותו בצד. מולנו יהיה משטח המהווה כתושבת של המצבר. התושבת מחוברת באמצעות 4 ברגים למסגרת מתכת תחתיה. את הברגים הללו נבריג החוצה. 

שימו לב כי חובה לשמור את הברגים לפי מיקומם שכן ישנם ברגים רבים שנראים דומים אך אינם תואמים את התבריגים. 

 

את תושבת המצבר אוחזים 4 ברגים , יש לפתוח אותם

את תושבת המצבר אוחזים 4 ברגים , יש לפתוח אותם

לאחר שהרמנו את תושבת המצבר הפלסטית , נראה את המסגרת אשר זוג ברגיה נראו לנו גם בעת שהתושבת היתה מחוברת עדיין. הבורג התחתון אוחז במסגרת לקורה השמאלית ואילו הבורג השני אוחז ברצועת מתכת המתחברת לראש תושבת הגיר האוטומטי. נסיר גם את שני ברגים אלו כעת. 

נסיר את זוג הברגים האוחזים לקורה השמאלית ולראש תושבת הגיר

נסיר את זוג הברגים האוחזים לקורה השמאלית ולראש תושבת הגיר

כעת , נחליק לצד שמאל (שאנחנו מול הרכב) את מסגרת המתכת היושבת על הקורה השמאלית ונשלוף אותה ממקומה. זהו השלב כמעט אחרון לחשיפת מיקומה של התושבת גיר האוטומטי. 

נחליק של בסיס המתכת של תושבת המצבר שמאלה

נחליק של בסיס המתכת של תושבת המצבר שמאלה

נחליק של בסיס המתכת של תושבת המצבר שמאלה

נחליק של בסיס המתכת של תושבת המצבר שמאלה

לאחר מכן , נבצע פירוק של שני הברגים היושבים ישירות על תושבת הגיר האוטומטי , לאחר שנפרק אותם , נבצע פירוק של יחידת פילטר האויר מנוע , אותה תופסים שני ברגים בחזית ועוד אחד מאחור בצמוד לקורה השמאלית, את הסרת הפילטר נבצע באמצעות הסרת המכסה , הוצאת הפילטר ופירוק הבסיס משלושת ברגיו. כמו כן ממליץ להסיר לגמרי את ראש מכסה פילטר האויר באמצעות שחרור הטבעת המהדקת לצינור המצערת ומצד שני את הבסיס באמצעות שחרור קליפס. כל אלו כאמור יפורקו באמצעות מפתח T במידת 10 מ”מ או מפתח רגיל באותה מידה. 

פירוק יחידת המתכת עליה יושב פילטר האויר וניתוק המכלול מהמכונית

פירוק יחידת המתכת עליה יושב פילטר האויר וניתוק המכלול מהמכונית

מקרא לתמונה העליונה:

  • חיצים כחולים – מתארים את מיקום ברגי תא פילטר אויר למנוע.
  • חיצים צהובים – מתארים את מיקום ניתוק תא הפילטר מצנרת האויר למצערת. 
  • חיצים אדומים – מתארים את מיקום הברגים המכסים את ראש תושבת הגיר האוטומטי.
מיקום תושבת הגיר הנחשפת אלינו

מיקום תושבת הגיר הנחשפת אלינו

 

לאחר הסרת שלושת הברגים , נרים את יחידת המתכת ונראה את חלקה עליון של התושבת גיר במלואה. כעת נבצע פירוק משולב בין חלקה העליון ולבין הגישה לברגים האנכיים מצד הקורה השמאלית בתא הגלגל השמאלי קדמי 

תושבת הגיר הפגומה המחוברת לקורה השמאלית

תושבת הגיר הפגומה המחוברת לקורה השמאלית

כעת , נשחרר את זוג הברגים הנמצאים במצב מאוזן לתוך הקורה , שחרור של הבורג הפנימי יותר תעזור לנו לבצע גישה של פירוק של הבורג המאונך המקביל כדרך בית הגלגל. מאחר שהינם נמצאים בסמוך – רק פירוק של העליון תאפשר גישה לתחתון.

חשוב לציין , זוג הברגים המאונכים כדרך הקורה השמאלית מבית הגלגל נמצאים בנקודה בעייתית , בעת הברגתם החוצה יש להשתמש בבוסקה מגנטית בלבד, מאחר – ואם הבורג ייפול לתוך פנים הקורה יהיה קושי רב להוציאו אם בכלל. אם אינכם בטוחים בכך שתוכלו להוציאו מבלי שייפול פנימה ממליץ לרכוש ברגים תואמים לכל מקרה. 

לפני שנבצע פירוק של התושבת לגמרי , נבצע הרמה קלה (יותר תמיכה) של הגיר מחלקו התחתון. יש לבצע זאת באמצעות ג’ק הרמה ובראשו לשים משטח או קוביית עץ על מנת לפזר את העומס על כלל הגיר בחלקו התחתון. במידה ולא תבצעו זאת , הגיר עשוי למצוא את דרכו מטה לגרימת נזקים בלתי הפיכים למכלול כולו.

נתמוך בגיר לפני פירוק מלא של התושבת על מנת שלא ייפול מטה

נתמוך בגיר לפני פירוק מלא של התושבת על מנת שלא ייפול מטה

כעת נמשיך בפירוק התושבת , לאחר שהפרדנו את הברגים האנכיים מול הברגים המאוזנים. יש לבצע הפרדה של התושבת מראש הגיר האוטומטי. בשלב זה, מה שאוחז בגיר הינו בורג רוחב ארוך האוחז מקצה לקצה ונסגר באמצעות אום. על מנת שנוכל לשחרר את הבורג, יש לאחוז בשני קצוותיו באמצעות מפתח 17 מ”מ. לאחר הסרת האום , נמשוך את הבורג החוצה ובכך התושבת תהיה משוחררת מהגיר ומהקורה השמאלית. 

נפתח את בורג הרוחב באמצעות מפתח 17 מ"מ

נפתח את בורג הרוחב באמצעות מפתח 17 מ”מ

נשחרר את הברגים המאוזנים מהקורה וכעת התושבת משוחררת לגמרי

נשחרר את הברגים המאוזנים מהקורה וכעת התושבת משוחררת לגמרי

כעת , כאשר כל הברגים בחוץ והתושבת בידינו , נפרק את היחידת המתכת המהדקת את התושבת לקורה השמאלית מתושבת הגיר ונעביר אותה לתושבת החדשה , את הפירוק וההרכבה נבצע באמצעות הברגת שלישיית ברגים וסגירתם היטב חזרה.

פתחי הברגים המאונחים - זהירות שלא ייפול הבורג לתוך הקורה

פתחי הברגים המאונחים – זהירות שלא ייפול הבורג לתוך הקורה

נרכיב את הברקט מתכת לתושבת החדשה.

נרכיב את הברקט מתכת לתושבת החדשה.

נוודה כי תושבות הגומי החיצוניות יושבות היטב במקומן

נוודה כי תושבות הגומי החיצוניות יושבות היטב במקומן

התושבת החדשה מוכנה להרכבה!

התושבת החדשה מוכנה להרכבה!

כעת , לאחר שסיימנו את כל השלבים , נתחיל בהרכבה מחדש. נשחיל את התושבת למקומה בין שתי האוזניות הנמצאות על הגיר האוטומטי. בעת שהתושבת יושבת במקומה , נמקם באמצעות הרמה עדינה מאוד של הג’ק הרמה התומך בגיר על מנת לאזן את פתחי הברגים האנכיים מול המאוזנים. 

הברגים הראשונים שיוברגו חלקית למקומם הינם הברגים מצד הקורה בבית הגלגל שמאלי קדמי. לא נבריג עד הסוף , אלא לאחר שכל הברגים יהיו במקומם באותו מצב – הברגה חלקית. לאחר שסיימנו עם שתי ברגי הקורה האנכיים, נבריג את הזוג המאוזנים המקבילים. כך בעת שהתושבת יושבת במקומה נשחיל את הבורג הארוך לכל אורך אוזן האחיזה של הגיר ונסגור באמצעות מפתח 17 מ”מ היטב. לאחר מכן. יש לבצע סגירה של יתרת הברגים במלואם. להחזיר את יחידת המתכת עם שלושת הברגים למקומם ולבצע את ההרכבה מחדש של בסיס המצבר , יחידת פילטר האויר ולהדק את הכל חזרה. בסיום , יש לבצע הידוק סופי של הברגיים האנכיים בקורה ולסגור את הפתחים מחדש באמצעות הגומיות שהוסרו. כעת מה שנותר זה רק להניע את הרכב ולהבחין בהעלמותן של הויברציות והרעידות במכוניתכם. 

סיימנו! 

שימו לב

המידע המופיע באתר הינו כחומר עזר לתיקון / ביצוע הטיפול בעצמך, הפעולות המופיעות במדריך זה ניתנות לביצוע בתנאים ביתים אך מיועד לבעלי ידע חוש וידיים המתאימות לפעולה זו. אם אינכם בטוחים בביצוע , יש להיוועץ עם מומחה / מכונאי רכב לסיוע. האחריות לאופן וביצוע התיקון הינו על מבצעיו בלבד, אין האתר או כותב תוכן זה אחראי לכל נזק או תקלה שתיגרם בצורה ישירה או עקיפה כתוצאה מביצוע של פעולה זו. 

 

 

כתיבת תגובה

Your email address will not be published.